یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

جواد نصرتی: زمانی که استیو مک‌لارن به دوستانش گفت که می‌خواهد به انشده در شرق هلند برود، نخستین چیزی که با لحنی تعجب‌آمیز از آنان می‌شنید «کجا؟» بود.

اما حالا 2سال گذشته است و سرمربی پیشین تیم ملی انگلیس یکی از تنهاچندمربی‌ اروپاست که قهرمان یک لیگ اروپایی شده. پس از آنکه  او «اف سی توانته» را برای نخستین بار در تاریخ باشگاه در لیگ هلند قهرمان کرد، باشگاه‌های زیادی از آلمان، پرتغال و ترکیه به‌دنبال این مربی هستند.

زندگی حرفه‌ای ویران شده مک‌لارن یکباره تغییر پیدا کرده است. مک‌لارن برخلاف دیگر مربیان انگلیسی دیدگاهی جهانی‌تر دارد. او زمانی در میدلزبورو به خبرنگاران می‌گفت که مربیگری در خارج از کشور رؤیایی بلندمدت اوست. اما هرگز حرف‌های او جدی گرفته نشد تا اینکه او کار را از نو شروع کرد و یک تیم تقریبا گمنام را در میان غول‌هایی مانند آژاکس و فاینورد قهرمان لیگ هلند کرد.  او وقتی که به انشده رسید بدون هیچ دستیار انگلیسی مجبور شد تا با همکارانی هلندی کار را شروع کند.

او که زمانی مرد شماره یک منچستر یونایتد بوده است، سیستم 3-3-4 انگلیسی را در زمین بازی انشده پیاده کرد و خیز خود را برای قهرمانی در لیگ قهرمانان برداشت و هنگامی هم که قهرمانی لیگ را با این تیم به دست آورد، شهر انشده غرق در جشن و شادی شد. شادی آنان به قدری عجیب بود که می‌توان آن را با هنگامی مقایسه کرد که مثلا آستون‌ویلا یا اورتون در لیگ برتر انگلیس قهرمان شوند.

مک‌لارن در حالی با توانته قهرمان لیگ هلند شده است که سال‌ها از قهرمانی مربیان انگلیسی در یک لیگ اروپایی می‌گذرد. آخرین بار این بابی رابسون بود که در سال1996 با پورتو قهرمان لیگ پرتغال شد. این قهرمانی از سوی مردی که گمان می‌رفت زندگی حرفه‌ای او رو به زوال است، نه‌تنها جایگاه توانته را ارتقا داده است که سرآغاز زندگی حرفه‌ای دوباره‌ای برای مک‌لارن به شمار می‌رود.

مک لارن در روزی توانست تونته را با شکست 2بر صفر بردا، قهرمان لیگ هلند کند که تولد 49سالگی‌اش را جشن می‌گرفت. در روز قهرمانی تونته، تماشاگران پارچه‌نوشته‌ای با خود به ورزشگاه آورده بودند که روی آن نوشته شده بود «کاری که ما امروز می‌کنیم در ابدیت پژواک خواهد کرد». مسلما وقتی که انگلیس در رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های 2008 در شبی بارانی به کرواسی باخت تا از راهیابی به مسابقات باز بماند هیچ‌کس روزهای پرافتخاری برای مک‌لارن متصور نمی‌شد.

مک‌لارن هم وقتی که فصل را با توانته شروع کرد احتمالا آن شب تلخ را به یاد می‌آورد که خود را از دوربین خبرنگاران پنهان می‌کرد. در کنار اینها شخصیت دوست‌داشتنی و آرام مک‌لارن اینگونه وانمود می‌کرد که او زندگی آرامی در انشده دارد. اما پس از قهرمانی، مک‌لارن گفت که در این فصل فشار زیادی روی او بوده است.

کد خبر 106952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز