مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

گروه شهری: انتخاب شهردار توسط مردم بهترین گزینه برای مدیریت کلانشهرهاست

کرامت‌الله زیاری استاد دانشگاه با اعلام این موضوع به همشهری گفت: زمانی که شهردار توسط مردم انتخاب می‌شود در نتیجه باید پاسخگو باشد.البته قوانین هم باید طوری تنظیم شده باشند که شهردار،  مدیریت یکپارچه شهر را در اختیار داشته باشد. وی افزود: سیستم انتخاب شهردار توسط مردم در بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا اجرا می‌شود که نتایج مثبتی نیز داشته است.

از همین رو من پیشنهاد می‌کنم این مورد در مراکز استان‌ها و شهرهای کشور با جمعیت بیش از یک میلیون نفر نیز اجرایی شود؛  البته به این شرط که مجلس و دولت قوانین لازم را ایجاد کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به نقش شورای شهر عنوان کرد: البته در این سیستم شورای شهر نقش نظارت را دارد و تمام کارهای شهرداری باید زیرنظر شورا انجام شود. وی خاطرنشان کرد: ما اصل عدم‌تمرکز را داریم؛ یعنی اینکه همه امور سیاسی، امنیتی و توسعه‌ای بر عهده وزارت کشور نباشد. اگر مدیریت یکپارچه محقق شود شهردار منتخب مردم نیز می‌تواند به راحتی کار کند.

زیاری در ادامه با اشاره به مصرف بهینه منابع مالی شهر در سیستم انتخاب شهردار توسط مردم گفت: ‌انتخاب شهردار توسط مردم مزایای اقتصادی بسیاری هم دارد که علاوه‌بر کاهش هزینه‌ها،  چون مردم خودشان شهردار را انتخاب می‌کنند  با رغبت نیز هزینه‌ها را می‌پردازند. به‌عنوان مثال چنین موردی در شهر جاکارتای اندونزی هم اجرایی شده و مردم به راحتی عوارض تردد در اتوبان‌ها را می‌پردازند.

کد خبر 106936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز