شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

علی ابراهیمی: آزاد‌راه تهران- پردیس از جمله پروژ‌ه‌های بخش راه‌و‌ترابری است که به‌دلیل بهره‌برداری نیمه‌کاره به فاصله چند روز پس از افتتاح در خرداد ماه سال گذشته، برای اتمام عملیات اجرایی مسدود شد؛ آزاد‌راهی که با بهره‌برداری از آن مسیر تهران به پردیس 20 دقیقه کاهش می‌یافت.

چند هفته بعد از افتتاح این پروژه به دست وزیر راه‌و‌ترابری بود که برخی دیگر از مسئولان با اشاره به‌وجود پاره‌ای مشکلات در مسیر آزادراه مذکور اعلام کردند که پلیس راه با پیشنهاد وزارت راه‌و‌ترابری این آزادراه را جهت تکمیل مسیر مسدود کرده است. متعاقب آن وزیر راه‌و‌ترابری نیز عنوان کرد، با اتمام ایام تابستان و سبک شدن بار ترافیکی آزادراه مذکور به‌دلیل کاهش سفر، محور تهران - پردیس بسته شده تا عملیات اجرایی تونل رفت مسیر تکمیل و تا ایام نوروز 89 آماده خدمات‌دهی به مسافران شود.

اما هنوز هم وعده‌های مسئولان برای بهره‌برداری از آزادراه تهران- پردیس اجرایی نشده و به‌نظر می‌رسد زمانبر شدن اجرای پروژه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای‌ به رویه‌ای متداول در بخش راه‌و‌ترابری کشور تبدیل شده است. مروری بروعده‌های متفاوت مسئولان بخش راه‌وترابری در مورد روند اجرا و زمان بهره‌برداری از آزادراه تهران- پردیس بیانگر واقعیت‌های حاکم بر اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای کشور است.

روند کند اجرای برخی پروژه‌های آزاد‌راهی کشور موضوعی است که در زمان اخذ رأی اعتماد حمید بهبهانی از مجلس نیز به یکی از محورهای انتقاد از عملکرد وزیر راه‌و‌ترابری تبدیل شد؛ جایی که علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند کند اجرای این پروژه اعلام کرد: نزدیک به 28 کیلومتر از آزاد‌راه تهران- پردیس پس از گذشت10 روز از زمان افتتاح، مجددا مسدود شد. اما سرانجام حمید بهبهانی با وعده انجام کارهای ناتمام برای بار دوم از نمایندگان رأی اعتماد گرفت و پس از آن بود که هر بار برای بهره‌برداری از آزادراه تهران- پردیس وعده تازه‌ای مطرح شد.

مسدود شدن پس از افتتاح

 شاید بتوان آزاد‌راه تهران- پردیس را از جمله معدود پروژه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای محسوب کرد که با فاصله اندکی پس از افتتاح رسمی توسط وزیر راه‌و‌ترابری در خرداد ماه 88 به‌علت غیرایمن بودن مسدود شد. چند روز پس از افتتاح این آزاد‌راه بود که سرهنگ شریفی، رئیس پلیس‌راه استان تهران اعلام کرد: آزادراه تهران- پردیس که چند روز قبل توسط وزیر راه‌و‌ترابری افتتاح شده بود اکنون مسدود شده و تردد از این اتوبان صورت نمی‌گیرد. وی تأکید کرد که پیش از افتتاح این آزاد‌راه کارشناسان پلیس راه اعلام کرده بودند که آزادراه مذکور به‌علت نداشتن علائم کافی غیرایمن است.

پس از این اعلام رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ بود که وزیر راه‌و‌ترابری نیز وجود برخی اشکالات فنی در کنار‌گذر این آزاد‌راه و اختلاف دیدگاه خود با پیمانکاران پروژه را عامل مسدود شدن این آزاد‌راه قلمداد کرده و وعده بازگشایی این پروژه تا قبل از پایان سال 88 را مطرح کرد. اما مشخص نیست با این دیدگاه‌های حمید بهبهانی و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، مسئولان بخش راه‌و‌ترابری با چه هدفی نسبت به افتتاح این آزاد‌راه اقدام کردند؟!

تکذیب ریزش تونل شماره 4

در شرایطی که وعده‌های مسئولان برای بهر‌ه‌برداری از آزاد‌راه مذکور هر بار به تعویق می‌افتاد، برخی خبرهای غیررسمی از مشکلات فنی در روند اجرای این پروژه حکایت داشت. دست‌اندرکاران بخش راه‌وترابری در واکنش به این خبرها که ریزش تونل شماره 4 آزاد‌راه مذکور را مطرح می‌کرد، موضع‌گیری‌های متفاوتی داشتند، به‌نحوی که برخی مسئولان این خبر را کذب محض و ناشی از شیطنت‌های برخی رسانه‌ها برای سیاه‌نمایی تلاش‌های بخش راه‌و‌ترابری قلمداد کرده و برخی دیگر با اشاره به ریزش جزئی در دیواره‌های تونل مذکور، این امر را عادی قلمداد کردند.

پس از این اظهار نظرها بود که وزیر راه‌و‌ترابری نیز ریزش حداقل 20 بار برای احداث هر تونل را امری عادی و طبیعی قلمداد کرد. در همین زمان معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور خبر ریزش یکی از تونل‌های آزاد‌راه تهران - پردیس را کذب محض خوانده و وعده کرد که این آزاد‌راه تابستان سال آینده به بهره‌برداری کامل می‌رسد؛ گرچه مسعود رهنما از همه خبرنگاران و عکاسان دعوت کرده تا از این پروژه بازدید کنند؛ وعده‌ای که هیچ‌گاه عملی نشد. اما وی تأیید کرد که روند احداث این پروژه با توجه به نوع خاک این مسیر بسیار پیچیده و سخت است.

همچنین وی در توجیه مشکلات بهره‌برداری این پروژه، افزود: یکی از باندهای این بزرگراه برای زمان‌های خاصی (زمان افزایش بار ترافیکی مانند تعطیلات) باز شد تا با عبور وسایل نقلیه از این مسیر حجم ترافیک کاهش یافته و ایمنی در تردد‌ها بالا رود. در همان زمان هم از مسیرهای کنار گذر موقتی به جای تونل‌های در حال ساخت در این پروژه استفاده می‌شد، اما در هنگام شروع ساخت این تونل‌ها برای حفظ ایمنی و جان مسافران این مسیر دوباره مسدود شد. با این وجود، وی اعلام کرده بود، اکنون به غیر از تونل‌ها 85 درصد از ساخت این آزاد‌راه تکمیل شده است و در تابستان هر دو باند این آزاد‌راه به بهره‌برداری خواهد رسید.

از سوی دیگر بهره‌برداری از آزاد‌راه تهران- پردیس نیز همانند برخی دیگر از پروژه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای درگیر مشکلات اجرایی و تأمین اعتبار بوده است، به‌نحوی که پیش از این رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اتمام آزاد‌راه تهران – پردیس را در انتظار مصوبه شورای اقتصاد برای افزایش حجم سرمایه‌گذاری در این پروژه قلمداد کرده بود.

محمد حسین مقیمی با بیان اینکه پیمانکاران این پروژه در چند بخش در حال انجام کار هستند پیشرفت طرح در قسمتی که قبلا راه‌اندازی شده بود را بیشتر دانسته و افزوده بود: ساخت یکی از تونل‌های موجود در مسیر نیز در مراحل پایانی خود قرار دارد. با این وجود این پروژه نیازمند مصوبه شورای اقتصاد برای افزایش حجم سرمایه‌گذاری است و درصورت دریافت اعتبارات لازم آزاد‌راه مذکور تا پایان سال 88 یا حداکثر اوایل89 تکمیل می‌شود. وی در زمینه ریزش تونل شماره 4 نیز با تأکید بر اینکه برای کار در این زمین‌ها باید نوع سازه به‌نحوی طراحی و انتخاب شود که در برابر این پدیده‌ها مقاومت کند،عنوان کرده بود : مشاور این پروژه اطمینان داده است که برای چنین مواردی پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.

حکایت همچنان باقی است

 پس از مسدود شدن آزاد‌راه تهران- پردیس بود که مسئولان بخش راه‌و‌ترابری وعده‌های مختلفی را برای افتتاح مجدد این پروژه مطرح کردند. ابتدا و طبق وعده‌های مسئولان وزارت راه‌و‌ترابری قرار بود آزاد‌راه تهران-  پردیس به‌طور کامل در نوروز 89 بازگشایی شود اما در روزهای پایانی سال گذشته حمید بهبهانی بهره‌برداری از این آزاد‌راه را به خرداد ماه امسال موکول کرد. با این وجود وزیر راه در حاشیه نشست هیأت دولت اعلام کرد که فقط کارهای تکمیلی این آزاد‌راه شامل خط‌کشی و نصب گاردریل باقی مانده و این کار هم ظرف یک یا حداکثر 2ماه آینده به پایان رسیده و آزادراه مذکور تا خرداد ماه آماده بهره‌برداری می‌شود.

درحالی‌که هنوز یک ماه از وعده افتتاح این پروژه برای چهارمین بار- نگذشته بود، معاون ساخت و توسعه آزاد‌راه‌های کشور اعلام کرد که بهره‌برداری کامل این آزاد‌راه به هفته دولت (شهریور ماه) امسال موکول شده است؛ البته شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در واکنش به وعده‌های مختلف وزیر و مسئولان بخش راه‌و‌ترابری اعلام کرد که این آزاد‌راه از خرداد به‌طور آزمایشی زیر بار ترافیک خواهد رفت و در هفته دولت (شهریور ماه) به‌طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد. اما این اظهار نظر با یک وعده تازه نیز همراه شد که براساس آن از اواخر خرداد تا هفته دولت، مردم می‌توانند بدون پرداخت عوارض از آزاد‌راه پردیس عبور ‌کنند. این وعده در حالی مطرح می‌شود که تردد بدون پرداخت عوارض در آزاد‌راه‌هایی که به‌طور آزمایشی افتتاح می‌شود امری طبیعی و مرسوم است.

با وجود این دیدگاه و نزدیک‌شدن به چهارمین موعد بهره‌برداری از آزاد‌راه تهران- پردیس تا خرداد ماه مسئولان اطلاع‌رسانی چندانی در زمینه روند اجرای پروژه مذکور و امکان بهره‌برداری تا خرداد ماه امسال نداشته‌اند و مشخص نیست آیا می‌توان انتظار بهره‌برداری کامل آزاد‌راه تهران- پردیس در نیمه نخست امسال را داشت یا اینکه باز هم باید منتظر وعده‌های تازه برای بهره‌برداری این مسیر بود؟!

کد خبر 106850

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز