گروه بورس: به‌دنبال اظهارات معاون وزیر نفت مبنی بر واگذار نشدن سهام پالایشگاه‌ها به‌عنوان سهام عدالت و رد دیون، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد:

 قانون، عطف به ماسبق نمی‌شود و مصوبات عرضه سهام پالایشگاه‌ها روشن است.

به گزارش همشهری، در آستانه عرضه سهام پالایش نفت تبریز در بورس، روز گذشته معاون وزیر نفت در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها خواست تا سهام پالایشگاه‌ها از طریق سهام عدالت یا رد دیون واگذار نشود .

در حالی که دولت پیش از این نحوه واگذاری سهام پالایشگاه‌ها را مصوب کرده و 30درصد از سهام پالایشگاه‌ها به سهام عدالت اختصاص یافته است.در همین رابطه، غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رئیس سازمان خصوصی سازی در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تغییر در نحوه واگذاری سهام پالایشگاه‌ها وجود دارد، گفت: قانون عطف به ماسبق نمی‌شود و نحوه واگذاری سهام پالایشگاه‌ها بر مبنای مصوبات هیات دولت، به سهام عدالت و رد دیون روشن است.

وی افزود: البته یکی از برنامه‌های ما در آینده این است که سهام شرکت‌ها را به‌طور کامل واگذار کنیم، به این ترتیب که سهام یک شرکت به‌صورت کامل به سهام عدالت یا به‌طور کامل به‌عنوان رد دیون واگذار شود اما در شرایط کنونی نحوه واگذاری‌ها براساس قوانین تصویب و انجام شده است.

اسماعیل غلامی معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ هم در این‌باره به همشهری گفت: نحوه واگذاری سهام پالایشگاه‌ها به تصویب هیات دولت رسیده و بر اساس آن 40درصد سهام پالایشگاه‌ها به سهام عدالت اختصاص خواهد یافت و در مورد پالایشگاه تبریز 20 درصد سهام نیز به‌عنوان رد دیون واگذار خواهد شد.

مقاومت‌ها شکسته خواهد شد

او درباره مقاومت‌هایی که برای عرضه سهام برخی شرکت‌ها وجود دارد عنوان کرد: با تشکیل مجمع 5 نفره که در قانون بودجه سال‌جاری هم دیده شده است هر نوع مقاومتی از سوی هیأت‌مدیره هر شرکتی در برابر خصوصی‌سازی‌ شکسته خواهد شد و هیأت‌مدیره آن شرکت تغییر خواهد کرد.

وی افزود: این مجمع 5 نفره که متشکل از وزیر اقتصاد، معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهوری، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌، نماینده هیات واگذاری و وزیر صنعت مربوطه است درصورت مشاهده هر گونه مقاومتی از سوی هیأت‌مدیره شرکت‌ها در برابر خصوصی‌سازی‌، آنها را برکنار خواهد کرد، ضمن اینکه اگر پس از واگذاری،  هیأت‌مدیره یک شرکت مانع حضور بخش خصوصی شود این هیأت‌مدیره تغییر خواهد کرد.

به گفته کردزنگنه، اجرای این طرح برای این است که مقاومت برای واگذاری‌ها از بین برود و این مجمع اختیار دارد که بخش خصوصی را منصوب کند تا از راه نیافتن خریدار بخش خصوصی به هیأت‌مدیره جلوگیری شود.

پالایشگاه‌ها را بابت رد دیون و سهام عدالت واگذار نکنید

معاون وزیر نفت با اشاره به واگذاری 30 درصد سهام 9پالایشگاه نفت از طریق سهام عدالت، گفت: با ارائه پیشنهادی خواستار واگذاری سهام پالایشگاه‌ها در بورس به جای رد دیون و سهام عدالت شده‌ایم.

سید نورالدین شهنازی‌زاده در گفت‌وگو با مهر، گفت: به‌دنبال مجوزی هستیم که براساس آن اجازه بدهند مابقی سهام باقیمانده پالایشگاه‌های نفت در بورس عرضه شود. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با اشاره به اینکه تاکنون 30 درصد سهام هر یک از 9 پالایشگاه موجود در قالب سهام عدالت واگذار شده است، گفت: همچنین تاکنون 5 درصد سهام پالایشگاه نفت اصفهان بابت رد دیون واگذار شده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه به‌زودی 33 درصد سهام پالایشگاه نفت بندرعباس و 60 درصد پالایشگاه نفت لاوان بابت رد دیون واگذار خواهد شد، تصریح کرد: سعی داریم واگذاری سهام پالایشگاه‌های نفت بیشتر به جای رد دیون و سهام عدالت در بورس عرضه شود. به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی درصورت موافقت با این درخواست تا سقف 80 درصد سهام پالایشگاه‌ها در بورس واگذار خواهد شد.

کد خبر 106816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز