همشهری آنلاین: مقام معظم رهبقری در دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر کشور با ایشان، گفتند: نتیجه تغییر سرنوشت دنیای اسلام، تغییر سرنوشت و وضعیت دنیای کنونی خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر کشور ، با اشاره به نقش حیاتی و عظیم معلمان در ساختن و تربیت انسانهای خلّاق، فکور، متدین، مبتکر و دارای اعتماد به نفس به منظور ادامه حرکت روبه جلو کشور تاکید کردند: ملت ایران باید به مرحله‌ای از پیشرفت و تعالی برسد که از لحاظ فکری، علمی و زمینه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی به مرجعی متقن برای ملتها و متفکران دنیای اسلام تبدیل شود و این، مسئولیت تاریخی ملت ایران است.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم، شهید مطهری را معلمی کامل و با احساس مسئولیت خواندند و افزودند: آن مرد بزرگ در هر عرصه‌ای که احساس می‌کرد جامعه سؤالها و نیازهای گوناگونی دارد، شجاعانه وارد می‌شد و ملاحظات و مصالح هیچگاه مانع او نشدند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: شهید مطهری برخلاف برخی از مدعیان روشنفکری دینی که مفاهیم و مطالب خالی از محتوای دینی را با لعاب دینی عرضه می‌کردند، مفاهیم حقیقی دینی را به تناسب نیازهای روز و استفهام مخاطبان به جامعه عرضه می‌کرد.

ایشان با تأکید بر اینکه شهید مطهری هیچگاه بدنبال نام و عنوان حوزوی و دانشگاهی نبود، افزودند: آن شهید در دوران حیات خود، با همان شدتی که با واپس گرایی و ارتجاع و تحجر مقابله می‌کرد، با بدعت‌ها و افکار انحرافی و التقاطی نیز برخورد کرد و این یکی از خصوصیات برجسته شهید مطهری بود.

رهبر انقلاب اسلامی یکی از ویژگیهای ممتاز آثار شهید مطهری را، زنده و تازه بودن آنها دانستند و تأکید کردند: علت اینکه بعد از گذشت سی سال از شهادت آن استاد و با وجود پیشرفتهای گوناگون، هنوز آثار شهید مطهری پاسخگوی بسیاری از نیازهای امروز است، اخلاص آن مرد بزرگ بود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: هرگاه یک فکر عمیق با اخلاص همراه شود، خداوند برکتی به آن اندیشه می‌دهد که همچون ذخیره‌ای تمام نشدنی برای جامعه باقی بماند و آثار شهید مطهری اینگونه هستند.

ایشان تأثیر کارهای علمی و فرهنگی شهید مطهری را نمونه‌ای از عظمت کار تعلیم و تربیت دانستند و با اشاره به نقش حیاتی معلمان خاطرنشان کردند: اگر معلمان همواره عظمت و بزرگی تأثیر کار خود را مد نظر داشته باشند، ایمان، انگیزه، تحرک و تلاش آنها مضاعف خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی، نقش و تأثیر معلم در شکل گیری شخصیت فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان را فراتر از تأثیر والدین، رسانه‌ها، مسائل اجتماعی و حتی عوامل وراثتی اخلاقی و معنوی ارزیابی کردند و افزودند: معلم با این نقش برجسته م‌ تواند انسانی مؤمن، با انگیزه، صبور، امیدوار به آینده، پیگیر منافع عمومی، علاقمند برای رسیدن به قله‌های کمال فردی و اجتماعی، مبتکر، متفکر و اهل تحقیق و پژوهش، تربیت کند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: اگر معلم به جایگاه و نقش خود توجه نداشته باشد، ممکن است انسانهایی در نقطه مقابل انسانهای مطلوب و مورد نیاز، تحویل جامعه دهد.

ایشان همه معلمان را به باور نقش عظیم خود و فراموش نکردن آن، توصیه مؤکد کردند و افزودند: برنامه تحول بنیادین در آموزش و پرورش یک کار اساسی است که باید متناسب با نیازها، اهداف والا، و امکانات انسانی کشور حتماً انجام شود و به سرانجام نیز برسد اما این به معنای توقف تا زمان آغاز و تحقق این تحول بنیادین نیست.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به عقب ماندگی‌های تاریخی کشور، جبران آنها را نیازمند یک تحرک عظیم دانستند و تأکید کردند: کشور و ملت ایران باید به جایگاه شایسته خود برسد و به عنوان الگویی کامل و متقن برای دنیای اسلام تبدیل شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: برای رسیدن به این هدف بزرگ باید همه توان و ظرفیت‌های انسانی و فکری و استعدادهای خدادادی ملت ایران به میدان آورده شوند.

ایشان با تأکید بر اینکه ملت ایران در صورتی که به جایگاه واقعی و شایسته خود برسد، زمینه ساز تغییر سرنوشت دنیای اسلام خواهد شد، افزودند: نتیجه تغییر سرنوشت دنیای اسلام، تغییر سرنوشت و وضعیت کنونی دنیا خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی وضعیت کنونی دنیا را از لحاظ اخلاقی بسیار بد توصیف و تأکید کردند: این سرنوشت هولناک بشریت را می توان تغییر داد اما شرط اول آن، ایجاد تحول بزرگ در کشور و تبدیل شدن به یک الگوی مادی و معنوی است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: اساس هرگونه تحول در کشور نیز، تعلیم و تربیت است و با توجه به زیر ساختهایی که در طول سی سال گذشته فراهم شده، اگرچه مسیر طولانی و سخت است اما افق آینده بسیار روشن است.

ایشان دشمنی قدرتها و بدخواهان با ملت ایران و مانع تراشی در مسیر پیشرفت و حرکت رو به جلو را، همچون سی سال گذشته قابل انتظار دانستند و تأکید کردند: تجربه ملت ایران نشان داده است که تهدیدها و مخالفتها، نمی‌تواند موجب کُند شدن حرکت رو به جلو شود و ملت ایران راه خود را با قوت ادامه خواهد داد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: مهمترین مسئله در مسیر حرکت رو به جلو، این است که هرکسی وظیفه خود را به درستی بشناسد و آن را انجام دهد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در پایان تأکید کردند: با توجه به این مسئولیت سنگین، از مسئولان محترم آموزش و پرورش و معلمان گرامی انتظار می رود وظیفه بزرگ خود را با همت والا، کار مضاعف و تلاش پیگیری دنبال کنند و همواره به لطف و عنایت خداوند متعال توکل داشته باشند.

در ابتدای این دیدار آقای حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های اصلاح ساختار و محتوا، و آماده شدن طرح تحول بنیادین در آموزش و پرورش به عنوان سند ملی گفت بعد از طی شدن مراحل قانونی این سند ملی، تحول بنیادین آغاز خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه در سند ملی، مدرسه به عنوان قدرتمندترین پایگاه فرهنگی محله تعریف شده است، افزود: تعریف جدید از مدرسه اعم از آموزشهای رسمی و برنامه‌های فرهنگی در محلات، و تأکید بر ورزش، کتابخوانی، کانونهای قرآنی و گسترش نمازخانه ها در سند ملی گنجانده شده است.

وزیر آموزش و پرورش تدوین درس ملی را از برنامه‌های در دست اقدام شورایعالی آموزش و پرورش خواند و تأکید کرد: درس ملی، نقشه راه محتوای دروس، نحوه تدریس و آموزش، و نحوه ارتقای کیفیت مهارتهای لازم برای فرهنگیان است.

کد خبر 106736

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز