گروه سیاسی: وزارتخانه‌های اطلاعات و امورخارجه با کاهش رابطه سیاسی با انگلیس از سطح سفیر به کاردار موافقت کردند

با وجود اینکه  در جلسه علنی روز یکشنبه نماینده مردم خمینی شهر از نوع کاهش روابط با انگلیس انتقاد کرده و گفته بود به جای اینکه رابطه سیاسی با انگلیس را کاهش دهیم به کاهش جنبه علمی پرداخته‌ایم،حسین سبحانی نیا نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از کاهش سطح روابط تجاری، اقتصادی، صنعتی و همچنین علمی با انگلیس خبر داد.

حسین سبحانی نیا اظهار داشت: وزارتخانه‌های اطلاعات و امور خارجه در بحث کاهش رابطه تجاری، اقتصادی، صنعتی و علمی با انگلیس اتفاق نظر داشتند اما ملاحظاتی درباره کاهش رابطه سیاسی با این کشور وجود دارد.

البته اواخر فروردین ماه امسال کمیسیون امنیت ملی برای بررسی این موضوع به غیراز وزارتخانه‌های اطلاعات و امور خارجه، نامه نگاری‌هایی نیز با وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنایع و معادن و بازرگانی داشت که گویا هنوز نظر این وزارتخانه‌های اقتصادی دولت، درباره کاهش روابط اقتصادی با دولت انگلیس به کمیسیون امنیت ملی ارجاع نشده است.

هر چند بنا به گفته این عضو هیات رئیسه مجلس، نظر 2وزارتخانه اطلاعات و امور خارجه نیز به شکل رسمی به کمیسیون امنیت ملی ارائه نشده است اما با این حال وزارتخانه‌های اطلاعات و امور خارجه در کلیات، موافق کاهش رابطه ایران با انگلیس بوده‌اند؛ چنانکه سبحانی نیا گفته است: وزارت خارجه و اطلاعات در موضوع کاهش رابطه سیاسی ایران و انگلیس ملاحظاتی داشته‌اند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که با ایلنا گفت‌وگو می‌کرد در تشریح این ملاحظات سیاسی، از پرداختن به جزئیات بیشتر خودداری کرد و گفت: در مجموع به‌نظر می‌رسید که وزارت اطلاعات و امور خارجه در کاهش سطح رابطه سیاسی با انگلیس از سطح سفیر به کاردار موافق هستند. وی فراخواندن سفیر ایران در انگلیس و اعزام وی به چین را نشان‌دهنده موافقت وزارت امور خارجه در این بحث دانست.

عضو هیات‌رئیسه مجلس در واکنش به تذکر روز‌گذشته نماینده خمینی‌شهر که نسبت به کاهش رابطه علمی با انگلیس معترض بود،  عنوان کرد: هنوز در زمینه کاهش رابطه در این سطح از سوی ایران اقدامی نشده است؛ البته در مجموع شاهدیم که اعزام دانشجو از ایران به انگلیس طی سال‌های گذشته کاهش یافته است.

سبحانی‌نیا در پاسخ به سؤالی که به عدم‌صدور روادید از سوی انگلیس برای مسافران ایرانی اشاره داشت، بیان کرد: پیش از این مطالبی در این زمینه به کمیسیون امنیت ملی اعلام شده بود اما در حال حاضر اطلاعی از اینکه این مسئله رفع شده است یا نه، نداریم.
موضوع کاهش سطح روابط با انگلیس دی ماه سال گذشته به قید یک فوریت و با هدف قطع رابطه کامل با انگلیس در صحن علنی مطرح شد اما پس از بحث‌های اولیه در مجلس با پیشنهاد رئیس و برخی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و با موافقت علی لاریجانی رئیس مجلس، به کمیسیون امنیت ملی ارجاع داده شد.

پس از طرح موضوع قطع رابطه کامل با انگلیس به دلیل دخالت این کشور در حوادث پس از انتخابات سایمون گس سفیر انگلیس در تهران در نامه‌ای به رئیس کمیسیون امنیت ملی گفته بود چنین اقدامی تأسف‌آور خواهد بود و این اقدام به نفع هیچ‌یک از طرفین نخواهد بود.

باوجود  اینکه حسین سبحانی‌نیا روز گذشته از توافق کمیسیون امنیت ملی و وزارتخانه‌های اطلاعات و امورخارجه بر کاهش روابط سیاسی با انگلیس تا سطح کاردار سخن گفته است، پرویز سروری عضو دیگر این کمیسیون در پاسخ به پرسشی درباره زمان اتخاذ تصمیم نهایی در این خصوص گفته است: نمی‌توان زمان دقیقی را برای این موضوع اعلام کرد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا بر جدیت مجلس در پیگیری مسئله رابطه با انگلستان و نیز انجام کار کارشناسی در این خصوص برای جلوگیری از هرگونه اقدام ناپخته که مورد سوءاستفاده انگلستان قرار گیرد، تاکید کرده است.

کد خبر 106580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز