یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از ساماندهی کدهای اقتصادی فعالان اقتصادی براساس کدهای پستی با همکاری شرکت پست خبر داد و گفت:

اجرای طرح جامع مالیاتی در بخش نرم افزارها به یک شرکت فرانسوی واگذار شده است.

به گزارش مهر، علی عسکری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در گذشته 40 درصد فعالان اقتصادی برای دریافت کد اقتصادی آدرس اشتباه به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه می‌کردند، آیا در حال حاضر نیز این روند ادامه دارد؟ گفت: در حال حاضر این این وضعیت ادامه دارد، اما سازمان امور مالیاتی کشور در حال طراحی مکانیزمی با همکاری شرکت پست برای ساماندهی کدهای اقتصادی ارائه شده به فعالان اقتصادی هستیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور افزود: برای این منظور، آدرس افراد از طریق کد پستی ارائه شده توسط اداره پست در نظر گرفته می‌شود، یعنی هر کد پستی دارای آدرسی است و فعالان اقتصادی باید کدپستی که دارای آدرس دقیق و مشخص است به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه کنند.

وی  ادامه داد: آدرس‌ها و کدهای پستی که فعالان اقتصادی به سازمان امور مالیاتی برای دریافت کد اقتصادی ارائه می‌کردند در برخی موارد با یکدیگر سنخیت نداشت، اما اکنون که کد پستی وارد سیستم می‌شود، آدرس دقیق بر اساس کدپستی منعکس می‌شود.

عسکری تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده شرکت پست، پایگاه اطلاعاتی پست را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهد و سازمان امور مالیاتی نیز بر اساس کدهای پستی، کد اقتصادی را به افراد ارائه می‌کند.

اجرای طرح جامع مالیاتی توسط یک شرکت خارجی

وی با بیان اینکه اجرای طرح جامع مالیاتی در بخش نرم افزارها به یک شرکت فرانسوی واگذار شده است، افزود: این شرکت حداقل سیستم‌های مالیاتی 10 کشور خارجی را طراحی کرده است.

معافیت‌های مالیاتی جدید اعمال می‌شود

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور از مذاکرات صورت گرفته با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اعمال معافیت مالیاتی فعالان حوزه‌های کتاب، خبر و سینما خبر داد و گفت: بر این اساس جداول مربوط به این مالیاتها در حال بازنگری است.

عدم تحقق مالیات بنیادها و نهادها

وی در پاسخ به سئوال‌ مبنی بر اینکه در گذشته مالیات‌های پیش‌بینی شده بنیادها و نهادها همواره به عدم تحقق مواجه می‌شد، آیا سال گذشته نیز چنین بود؟ گفت: در سال گذشته نیز وضعیت مالیات بنیادها و نهادها اینگونه بود، به نحویکه مالیات پیش بینی شده آنها کمتر از 50 درصد در سال گذشته محقق شد.

عسکری در بیان دلایل این امر گفت: معمولا در مجلس با برآوردهای صورت گرفته، مقداری به مالیات بنیادها و نهادها افزوده می‌شود که این برآوردها تا حدودی غیر واقعی است.

وی یکی دیگر از دلایل را اختلاف نظر سازمان امور مالیاتی کشور با بنیادها و نهادها در بخش مالیات عنوان و بیان کرد: در برخی از موارد مطرح می کنند که مالیات در بخش خاصی مشمول ما نمی‌شود و دارای معافیت هستیم، اما سازمان امور مالیاتی مطرح می‌کند که در این بخش‌ها نیز آنها مشمول مالیات هستند و مجوز شامل بخش‌هایی که توسط آنها مطرح می‌شود، نیست.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: به عنوان نمونه نیروهای نظامی که از مالیات معاف هستند، اگر در مواردی اقدام به تولید مثلا آسفالت و ماسه کنند و یا فروشگاه زنجیره‌ای احداث نمایند، دیگر این بخش‌ها جزو کارهای نظامی نیست و مشمول مالیات خواهد بود.

وی از برگزاری جلسات و رایزنی با برخی از نهادها و بنیادها خبرداد و افزود: در حال حاضر برخی از آنها نسبت به پرداخت مالیات اقدام کرده اند و مشمول پرداخت مالیات شدند و به مرور وضعیت پرداخت مالیات آنها را ساماندهی خواهیم کرد.

کد خبر 106462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز