مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: طی سال‌های اخیر به دلیل حمایت‌های دولت از صنایع خودروسازی داخلی و وجود بازار انحصاری برای این خودروها ، مصرف‌کنندگان رضایت چندانی از کیفیت و قیمت خودروهای ساخت داخل ندارند

به علاوه عدم تضمین کیفیت در این تولیدات باعث شده تا برخی دستگاههای ذی‌ربط نقص فنی را به عنوان یکی از عوامل موثر در تلفات جاده‌ای و شهری تلقی نموده و خودروسازان را ملزم به پاسخگویی در این زمینه نمایند. این در حالی است که مجلس شورای اسلامی نیز پیگیری حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را در چارچوب طرحی در دست بررسی دارد.

با اکبر جهانگرد معاون کیفیت ایران خودرو پیرامون تضمین کیفیت خودروها و نقش آن در خسارات مالی و جانی مصرف‌کنندگان خودرو گفت‌وگو کرده‌ایم.
 
- برخی عدم رعایت کیفیت در خودروهای  داخل را عامل زیان‌های مالی و جانی مصرف‌کنندگان خودرو می‌دانند، تا چه حد به این موضوع در تولیدات داخلی توجه می‌شود؟
* توجه به کیفیت و ایمنی،جایگاه خاصی را در تولیدات  دارد. این موضوع براساس نظام‌مندی خاص خود در کلیه مراحل طراحی تا تولید انبوه و در طول تولید انبوه بررسی، نظارت و رعایت می‌شود و بر این اساس معتقدیم خودروهای تولید شده که به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود پس از رعایت همه الزامات کیفی بوده و در غیر این صورت اجازه تحویل خودرو را نمی‌دهیم. با رعایت کیفیت در خودروهای ساخت داخل معتقدم این خودروها از نظر کیفی مشکلی ندارد.
- با این روند مشکلاتی که در زمینه نقص فنی و اشکالات سیستم سوخت‌رسانی وجود دارد ناشی از چه مسایلی بوده است، آیا اشکال در سیستم سوخت رسانی را می‌پذیرید؟
* اشکالی در سیستم سوخت‌رسانی تولیدات جاری ایران خودرو  وجود نداشته و آنچه در این زمینه مطرح می‌شود مربوط به ایراد در سیستم سوخت‌رسانی برخی خودروها در دوره خاص تولید بوده که با پذیرش مشکل انجام بررسی‌ها و چندین مرحله فراخوان تلاش کرده‌ایم تا همه مالکانی که این خودروها را در اختیار دارند با مراجعه به شبکه خدمات پس از فروش نسبت به رفع ایراد اقدام کنند اما متأسفانه تاکنون تعدادی از مالکان این خودروها مراجعه نکرده‌اند و برای مالکان خودروهایی که  ‌به فراخوان پاسخ داده و مراجعه کرده‌اند تضمین می‌کنیم که مشکلی وجود نخواهد داشت.
 - علت اشکال در سیستم سوخت‌رسانی کدام است آیا قطعات مورد استفاده از نظر کیفی مورد بررسی قرار می‌گیرد؟
* علت این مشکل فنی بوده و موضوع مرتبط با دو سال پیش است بررسی‌هایی در این زمینه به عمل آمده و علل این اشکال مشخص است. قطعات مورد استفاده از زمان طراحی تا مراحل تولید انبوه براساس نظامی خاص کلیه موارد کیفی را رعایت می‌کنند و قطعات ایمنی مانند سیستم سوخت‌رسانی در صدر این نظارت‌ها قرار دارد. اگر این مراحل طی نشده باشد اجازه مصرف قطعات داده نمی‌شود.
- با این وجود چرا قطعات سیستم سوخت‌رسانی با اشکال مواجه شده است؟
* در زمینه قطعات سوخت‌رسانی نیز موارد کنترل کیفی رعایت شده اما در تولید برخی از این قطعات کوتاهی صورت گرفته که بر این اساس تاکنون 400 هزار خودرو را فراخوان کرده‌ایم اما این امر به معنای ایراد همه این خودروها نبوده و تنها بازبینی سیستم سوخت‌رسانی مورد توجه قرار می‌گیرد تا رفع ایراد شود.
- قفل شدن درها و آتش‌سوزی علت  حادثه اخیر پژو405 عنوان شده آیا در این بررسی‌ها این موضوع رد شده است؟
* باید توجه کرد که به هر دلیلی که خودرو با ضربه شدیدی مواجه شود درهای خودرو باز نمی‌شود و این امر به دلیل قفل شدن درها نبوده بلکه ناشی از ضربه وارد شده است. نقش نقص فنی در تصادفات جاده‌ای اخیر را نمی‌پذیریم گرچه اجازه بررسی خودرو 405 به ایران خودرو داده نشده است اما به دلیل شدت تصادفات امکان باز شدن درها نبوده است. نمی‌دانم راهنمایی و رانندگی براساس چه مستنداتی اعلام کرده درها قفل شده است به هیچ وجه نقش نقص فنی در سوانح را نپذیرفته و معتقدیم شدت تصادفات عامل این سوانح بوده است.

کد خبر 10644

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز