یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

علی شاکری: حضور تیم ملی جودو در نخستین تورنمنت انتخابی المپیک در تونس شروع حرکت این ورزش برای المپیک2012 لندن محسوب می‌شود.

 این مسابقات طی روزهای 17 و18 اردیبهشت‌ماه انجام خواهد شد و تیم ملی جودو با 5شرکت‌کننده و دو غایب بزرگ (محمدرضا رودکی و وحید‌سرلک) روز 15اردیبهشت ماه عازم قاره آفریقا می‌شود. حضور تیم ایران با ترکیب ناقص و زمزمه بازگشت دوباره آرش میراسماعیلی و حضورش در کادر فنی و ارزیابی موقعیت جودو بعد از ناکامی در المپیک پکن و تغییرات فراوان و جوانگرایی صورت گرفته در ترکیب تیم ملی از جمله موضوعاتی بود که با «محمودمیران» قهرمان سابق و پرافتخار  و سرمربی کنونی تیم ملی قبل از اعزام این تیم به تونس مطرح کردیم و او نیز پاسخگوی این سؤالات شد.

  • مسابقات تونس در چه جایگاهی قرار دارد؟

مسابقات جایزه بزرگ تونس یکی از معتبرترین مسابقات جودو در سطح جهان به شمار می‌رود. امسال اما اهمیت این مسابقات بیشتر از سال‌های گذشته است. امسال این مسابقات در حکم انتخابی المپیک 2012 لندن است و به همین خاطر بیش از 300جودوکار از 47 کشور جهان در این مسابقات شرکت کرده‌اند. این میزان رکوردی تازه برای این مسابقات معتبر به‌شمار می‌رود.

  • چرا سرلک و رودکی تیم را در سفر تونس همراهی نمی‌کنند.

وحید سرلک در لیگ هلند مشغول مبارزه است و به دلیل قرارداد باشگاهی نمی‌توانست در این سفر ما را همراهی کند، اما داستان رودکی برمی‌گردد  به عدم آمادگی او که قرار شد با پیگیری تمرینات در مسابقات دیگر به تیم ملی بپیوندد.

  •  پس با شما مشکلی ندارد؟

خیر. روابط ما بسیار حسنه است و بعد از تونس در خدمت تیم ملی خواهد بود.

  • دلیل عدم همراهی احسان رجبی هم مثبت بودن دوپینگ او بود؟

ظاهرا تست اول رجبی مثبت بوده و او از دارویی ممنوعه استفاده کرده است و به همین دلیل تا روشن شدن تکلیف‌اش نمی‌توانیم او را با خود به این سفر ببریم.

  •  از 21 تورنمنتی که جنبه انتخابی المپیک لندن از سوی فدراسیون بین‌المللی جودو دارد شما در چندتورنمنت حاضر خواهید شد؟

ما تلاش داریم در نیمی از این تورنمنت‌ها شرکت کنیم و امیدواریم که بتوانیم در تمامی اوزان سهمیه بازی‌های المپیک 2012 لندن را به دست آوریم.

  •  شما فکر می‌کنید که با جوانگرایی صورت گرفته بتوانید همانند بازی‌های المپیک آتن با ترکیبی کامل در المپیک لندن حاضر شوید.

البته تیم ما بسیار  جوان است و به همین دلیل تا با تجربه شدن راه طولانی در پیش دارد، به آینده خیلی با امیدواری نگاه‌ می‌کنم. فکر می‌کنم اگر با بدشانسی مواجه نشویم به دست آوردن سهمیه کامل، دور از دسترس نخواهد بود.

  •  چگونه یک جودو کار می‌تواند سهمیه المپیک را به دست آورد؟

 حضور جودوکاران و امتیازات آنها در تورنمنت‌های مختلف تا ابتدای سال2012 جمع‌بندی می‌شود و افرادی که در رنکینگ فدراسیون جهانی در زمره نفرات اول تا هفتم قرار بگیرند جواز صعود به بازی‌های المپیک لندن را دریافت می‌کنند.

  • تیم ملی کنونی تا چه اندازه پس از گذشت 4سال با تیم اعزامی به بازی‌های  آسیایی دوحه تفاوت پیدا کرده است؟

نزدیک به 60تا70درصد تیم ملی تغییر داشته است و از جمع قدیمی‌ها فعلا رودکی و معلومات در ترکیب تیم ملی هستند.

  •  بازگشت و آشتی آرش میراسماعیلی را با مسئولان فدراسیون جودو چگونه ارزیابی می‌کنید؟

میراسماعیلی از افتخارات جودو در گذشته است، اگر فدراسیون به این نتیجه برسد که برای موفقیت این رشته وجودش لازم است با تمام وجود از آمدنش خوشحال خواهم شد.

  •  فکر می‌کنید  چه اتفاقی باعث جدایی موقتی میراسماعیلی از فدراسیون شد؟

 اصلا نمی‌خواهم پاسخ این سؤال را بدهم و من اعتقاد دارم، هرکسی که توانایی کمک به جودو را دارد نباید از خدمت دریغ کند.

  • شرایط فعلی جودو در دنیا با دوران شما چه تفاوتی پیدا کرده است؟

شرایط جودو با تغییر قوانین کاملا عوض شده است و نحوه امتیازدهی هم تغییر کرده و از همه بدتر اینکه با دو نوع حضور قهرمانان، یکی شخصی و دیگری با معرفی فدراسیون‌های جودو،‌ کار ما در مسابقات گزینشی المپیک مشکل‌تر شده است.

  • بعد از ناکامی‌های مختلف در بازی‌های المپیک دوره‌های گذشته همواره گفته می‌شد که جودوی ایران به لحاظ تکنیکی و بدنی از جودوی دنیا عقب‌تر است شما با این نظر موافقید؟

اصلا اینطور نیست، جودوکاران ما به لحاظ تکنیکی مشکلی ندارند، شاید از نظر تاکتیکی و تجربه بین‌المللی شرایط مساوی با آنها ندارند که آن هم دلیلش حضور بیشتر آنها در میدان‌های مختلف بین‌المللی است.

کد خبر 106395

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز