نوشیروان کیهانی زاده: اول می سال‌1896 میلادی روزی است که ناصرالدین شاه قاجار در حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری به دست میرزا رضا کرمانی کشته شد.

 ناصرالدین‌شاه 16‌ژوئیه‌1831 به دنیا آمده بود و هنگام مرگ 65‌ساله بود و 48‌سال سلطنت کرده بود. میرزا رضا تپانچه را زیر عریضه خود (ورق کاغذ) پنهان کرده بود. ناصرالدین شاه نخستین شاه ایران بود که به اروپای غربی سفر کرد، آن هم 3 بار متوالی و به فاصله نسبتا کوتاهی از هم! و تنها برای تماشای فرنگ. او -که به باور تاریخ‌نگاران، فاقد دورنگری لازم و توان قضاوت بود ـ ندانسته، امتیازهای متعدد به خارجیان داد. به فلاکت افتادن ایران عمدتا مربوط به دوران سلطنت 48‌ساله ناصرالدین شاه بوده است. یک مورد از آنها برای مثال: دستور قتل مدیر شایسته‌ای چون میرزا محمدتقی خان فراهانی- امیرکبیر- بزرگ‌ترین آسیب ناصرالدین به وطن به شمار آمده است. ناصرالدین شاه با قتل امیرکبیر، ایران را از برخوردار شدن هرچه بیشتر از مهارت‌های این فرزند شایسته خود محروم ساخت.

زادروز «رهی معیّری» غزلسرای بزرگ معاصر

11 اردیبهشت  زادروز غزلسرای معاصر ایران، محمد حسن معیری (رهی معیری) است که در سال‌1909 (1288 هجری خورشیدی) به دنیا آمد و 59‌سال عمر کرد.  مردم معمولی از طریق اشعار ترانه‌ها با «رهی» آشنا هستند.

رهی، علاوه بر شعر و ادب در موسیقی، نوشتن و هنر نقاشی دست داشت و به همین دلایل مدتی ریاست سازمان انتشارات کشور به او واگذار شده بود. رهی براثر بیماری سرطان درگذشت.

روز کارگر و آزادی مطبوعات

اول ماه مه، پیش از آنکه به‌عنوان «روز جهانی کارگر» تعیین شود «روز آزادی مطبوعات» اعلام شده بود. این تصمیم در سال‌1819 در فرانسه اتخاذ و  به‌تدریج جهانی شد چنان که  در این روز از سوی اتحادیه‌ها، سندیکاها و انجمن‌های روزنامه نگاران جشن و جلسات سخنرانی برگزار می‌شد. یکم ماه مه، همچنین روز جهانی کارگران است.  نزدیک به یک‌قرن است که به این مناسبت در این روز، در کشورهای مختلف (به استثنای ایالات متحده، کانادا و چند کشور کوچک) مراسم ویژه برگزار می‌شود. ایالات متحده و کانادا نخستین دوشنبه هر سپتامبر (شهریور ماه) را به‌عنوان «روز کارگر» برگزار می‌کنند.

مناسبت اول مه به‌عنوان روز کارگر به این لحاظ بوده است که در چهارم ماه مه سال‌1886 و در چهارمین روز اعتصاب و تجمع کارگران آمریکایی در شهر شیکاگو، پلیس به روی آنان آتش گشود که شماری کشته، عده‌ای مجروح و بعدا 4 تن نیز اعدام شدند.کارگران اعتصابی خواستار تعدیل شرایط کار و کاهش ساعات روزانه کار از 10 ساعت به 8 ساعت بودند. قرار بود که اول ماه مه 1886 در آمریکا (ایالات متحده)، کاهش ساعات کار به 8 ساعت در روز، به اجرا درآید که چنین نشد و در نتیجه، کارگران در گوشه و کنار این کشور دست به تظاهرات زدند و در 1200 کارخانه و کارگاه، اعتصاب صورت گرفت. شمار کارگران معترض شهر شیکاگو بیش از سایر شهرها و حدود 90 هزار نفر بود.

امپراتوری که خود را داوطلبانه بازنشسته کرد

دیو کلتیانوس (دیو کلتیان) امپراتور روم که شهرت ضدیت شدید با مسیحیت داشت اول مه سال 305 میلادی اعلام داشت که از همین امروز خود را بازنشسته می‌کند و به زندگانی عادی بازخواهد گشت و بقیه عمر را به دور از صحنه سیاست و حتی محیطی سیاسی مانند پایتخت در یک نقطه ساحلی در ایلریا (آن قسمت که امروز کرواسی خوانده می‌شود) خواهد گذراند و حراست از روم از این پس بر عهده دیگران است؛ همه باید مدتی از اواخر عمر را بدون نگرانی از کار و معیشت زندگی کنند. دیوکلتیان در سال 284 میلادی برحسب تصادف امپراتور شده بود، زیرا که در این سال امپراتور روم در جریان جنگ با ایران (برخی از مورخان اروپایی نوشته‌اند به دست یک رومی) کشته شد و معاون او هم پیش از آنکه امپراتوری خود را اعلام کند درگذشته بود. دیوکلتیان قبلا یک سرباز حرفه‌ای بود. با وجود این، دست به یک رشته اصلاحات داخلی زد و از سنای روم خواست قانونی تصویب کند تا از آن پس هر امپراتور یک یا 2 نایب داشته باشد تا کشور هرگز بدون رهبر نشود. دیوکلیتان 21 سال حکومت کرد و 11 سال پس از بازنشسته کردن خود درگذشت.

کد خبر 106298

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز