نتایج یک تحقیق در تهران نشان داد وزن کیف کولی دانش‌آموزان راهنمایی ارتباط بسیار نزدیکی با شکایت‌های مربوط به درد شانه، گردن و کمر در آنها دارد.

به گزارش ایسنا،  این مطالعه مقطعی با هدف بررسی ارتباط علائم اسکلتی عضلانی با وزن کیف کولی مدرسه در دانش‌آموزان راهنمایی شهر تهران و روی 213 دانش‌آموز مقطع راهنمایی از 5 مدرسه و از 5 نقطه متفاوت جغرافیایی که در شهر تهران قرار داشتند انجام شد. در این مطالعه بیشترین میزان اختلالات اسکلتی عضلانی در ناحیه شانه با 37‌/ 9 درصد و گردن با  28/ 5 درصد و سپس در ناحیه کمر با 17/ 4 درصد مشاهده شده است.

همچنین با توجه به نتایج،  اختلاف میانگین وزن کیف کولی مدرسه در نمونه‌هایی که اختلالات اسکلتی عضلانی داشتند با افراد بدون اختلالات اسکلتی عضلانی معنی دار بود.اگرچه اعتقاد بر این است که اختلالات اسکلتی عضلانی دارای منشأ متفاوت هستند اما حمل کیف کولی سنگین توسط دانش‌آموز یک مورد بسیار مشکوک در بروز این علائم است.

گفتنی است، این پژوهش توسط علیرضا شمس الدینی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله انجام شده‌ و نتایج آن در چهارمین همایش سراسری طب کار و بیماری‌های شغلی به چاپ رسیده است.

کد خبر 106296

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز