همشهری آنلاین: رئیس جمهور گفت که اعلام روز خلیج فارس یک ترسیم درست از صحنه امروز جهانی است.

به گزارش ایسنا دکتر محمود احمدی‌نژاد جمعه در همایش روز ملی خلیج فارس خاطرنشان کرد: برخی خیال می‌کنند اعلام این روز به نام خلیج فارس، دعوا بر سر یک نام یا یک عکس‌العمل می‌باشد؛ در حالی که چنین نیست. ثبت ملی نام خلیج فارس یک غبارروبی است و یک یادآوری است. یک ترسیم درست از صحنه امروز جهانی است. همان‌طور که اصل انقلاب اسلامی یک غبارروبی از یک حقیقت، هویت، تاریخ و بی‌نهایت استعداد یک ملت است، این روز هم ترسیم یک افق روشن و درخشان در برابر بشریت است.

وی ادامه داد: مساله ما مساله خاک یا جغرافیا یا یک قوم و قبیله نیست یا برای نام ایران و خلیج فارس و یک تعصب قومی و قبیله‌ای بر آن نیست، بلکه باید گفت که اقوام گوناگونی همه‌ وجودشان در نام مقدس ایران و دیار فارس مستتر است. گرچه همه‌ اقوام امروزی زیر پرچم ایران، عزیزند اما روح جمعی اقوام ایرانی است که آینده‌ ملت ما و بشریت را رقم می‌زند. بحث ما بحث اسم نیست بلکه بحث از یک نشانه و یک راهنماست.

وی خاطرنشان کرد: دو جبهه‌ متفاوت روبه‌روی هم صف‌آرایی کرده‌اند. گرچه دشمنان حقیقت با فریب و جعل موضوع می‌خواهند اصل منازعه را از جایگاه اصلی‌اش خارج کنند و تلاش می‌کنند که صحنه‌ اصلی مقابله و درگیری به یک مساله‌ فرعی تبدیل شود. دعوای ما با مستکبران نه از روی ایجاد امنیت در خلیج فارس است و نه کسب انرژی. البته این‌ها جزئی از مسائل اختلافی است اما اصل خطری که آن‌ها احساس کرده‌اند، تمدن‌ساز بودن این منطقه است.

رئیس‌جمهور گفت: دعوا بر سر فرهنگی است که باید بر جهان حاکم و نوع مدیریتی است که باید بر جهان اعمال شود. جهت‌گیری ملت ما علم و قانون، ادب و اخلاق و انسانیت است. می‌خواهند تاریخ ایران را بپوشانند. دعوا بر سر فرهنگ و تمدن است.

وی اظهار کرد گویی خلیج فارس ناامن بوده و حالا آن‌ها آمده‌اند که امنیت برقرار کنند، اما این‌طور نیست. آن‌ها از فرهنگ و تمدن خفته در این منطقه وحشت دارند.

وی افزود: 2 هزار و 500 سال قبل کوروش فرمانروای این سرزمین یک فرمان صادر کرده است که دو دستور روشن در آن وجود دارد؛ سرزمینی که 5 برابر ایران فعلی بوده است یکی از فرمان‌هایی که در آن صادر شد لغو برده‌داری بود. توجه کنید که این فرمان متعلق به 180 سال قبل نیست که آمریکایی‌ها بعد از میلیون‌ها کشته دادن به آن برسند بلکه متعلق به 2 هزار و 500 سال قبل است و در سرتاسر آن سرزمین بزرگ صادر شد و شما می‌بینید که در طول 2 هزار و 500 سال گذشته هیچ نشانی از برده‌داری در ایران دیده نمی‌شود. فرمان دیگری که صادر شد آزادی همگان، مذاهب و اندیشه‌ها بوده است. 2هزار و 500 سال قبل در این سرزمین نشانه‌ای از جنگ و درگیری و تعصبات مذهبی مشاهده نشده است. اما امروز مدعیان حقوق بشر و آزادی و گردش آزاد اطلاعات به هر سرزمینی که وارد می‌شوند همه را اسیر می‌کنند و جنگ‌های قبیله‌ای و طایفه‌ای به اوج می‌رسد. در عراق سال‌ها بود که اقوام و مذاهب مختلف در کنار هم زندگی می‌کردند اما وقتی اشغالگران آمدند صدها جنگ و درگیری مذهبی در این منطقه ایجاد شد. در افغانستان هم همین‌طور.

احمدی‌نژاد گفت: اگر حقیقت ملت ایران به دنیا معرفی شود دیگر جایی برای دغل‌کارها نمی‌ماند. آن ملتی که 2 هزار و 500 سال قبل برده‌داری را لغو کرد و برای تمام ادیان، آزادی اندیشه و گفت‌وگو قرار داد، اگر امروز به جهان معرفی شود، تمام اقوام به سمت آن حرکت می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پیشرو بودن ایرانیان در علوم اشاره کرد و گفت: حرکت انتقالی زمین که امروز می‌گوید چندصد سال قبل یک فرد آن را مطرح کرده و به خاطرش محاکمه شده، بیش از هزار سال قبل برای دانشمندانی همچون ابن سینا و ابوریحان که ایرانی بودند یک مساله روشن و قطعی بوده است. ایرانیان هزار سال است که از تقویم جلالی استفاده می‌کنند که دقت آن بسیار بالاست. یا جالب است که بدانید جاذبه‌ زمین که می‌گوید فردی وقتی سیبی بر سرش افتاد آن را کشف کرد، 1200 سال پیش برای دانشمندان ما امر مسلمی بوده است. ما اگر تمام بودجه‌های خود را به سازمان میراث فرهنگی بدهیم که تنها بخش مهندسی فرهنگ و تمدن ما را به جهان معرفی کند باز هم پول کم می‌آوریم. در کشور ما 500 سال پیش پل‌هایی بر روی رودخانه‌ها ساخته‌اند که کامیون‌های 80 تنی هم به راحتی امروز عبور می‌کنند. 3 هزار سال پیش ایرانی‌ها سازه و تونل را می‌شناختند و قنواتی حفر کردند که هنوز هم فعال است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ادبیات و هنر ایرانیان گفت: اگر تمام دنیا ذخیره‌ خود را در فرهنگ و ادب ارایه دهند، آیا می‌توانند یک رودکی، یک وحشی بافقی، یک مولانا، یک فردوسی، یک حافظ، یک سعدی و یا یکی از شعرای ایران را ارایه دهند. اگر غبارها از چهره‌ تمدن ایران کنار برود، همه عاشق ادب و هنر این سرزمین می‌شوند. ایرانیان به گواه تاریخ رشادت‌ها و شجاعت‌های بزرگی را ارایه کرده‌اند. در فنون رزمی، ایرانیان سرآمد دوران خود بوده‌اند. اصلا همین جنگ پارتیزانی که از آن یاد می‌کنند، متعلق به ایرانیان و قوم پارس می‌باشد که انگلیس‌ها آن را به صورت پارتیزانی تلفظ می‌کنند. اگر پرده از چهره‌ مدیریت ایرانیان برداشته شود، معلوم می‌شود که این ملت در 2 هزار سال قبل 42 ملیت گوناگون را با صلح و صفا و آرامش زیر چتر خود، امنیت داده بود و این ملت‌ها زیر پرچم این سرزمین زندگی می‌کردند. از شمال غرب آفریقا تا قلب چین توسط ایرانیان امنیت برقرار بوده است. البته نمی‌گویم که آن زمان بی‌عیب بودیم. بالاخره آن مدیریت پیچیده و حکومت سلاطین ظلم‌هایی هم به همراه داشت، اما این 42 ملت بدون جنگ و تجاوز و اشغالگری و به خاطر اندیشه‌های انسانی این سرزمین در زیر بال گسترده مهر و محبت و اندیشه‌ ملت ایران زندگی می‌کردند. نگاه انسانی ملت ایران حتی در بخش‌هایی از کتاب مقدس نیز جلوه‌گر شده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به چند فیلم کمپانی هالیوود علیه تمدن ایران گفت: آن ها فرمان دادند که تاریخ ملت ما تحریف شود. فیلم ساختند و در آن نشان دادند که حاکمان ایران با لشگرکشی 28 کشور را تحت حاکمیت خود درآورده بودند؛ در حالی که این رقم 42 بوده و تمام اسناد نشان می‌دهد که زوری در کار نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: بحث ما بازگشت جهان به سمت حاکمیت انسانیت، فرهنگ و ادب است. اگر چهره ایران در کنار سایر چهره‌های مدعی مدیریت جهان قرار گیرد می‌بینید که چگونه دل‌ها به سمت تمدن ایران کشیده می‌شود. آن‌ها برای این‌که بتوانند بر خاورمیانه مسلط شوند، یک بازی راه انداختند و صحنه‌سازی کردند. هواپیمایی به برجی خورد و تبلیغاتی در این زمینه کردند و به بهانه آن به افغانستان و عراق حمله کردند.

وی گفت: از وقتی به منطقه ما آمده‌اند یک میلیون و 400 هزار انسان کشته شده و بیش از 4 میلیون انسان را آواره کرده‌اند و حتی از اورانیوم ضعیف شده علیه مردم عراق استفاده کردند. حالا امروز کسانی که خود بمب ساخته و استفاده کرده‌اند و حتی امروز هم تهدید می‌کنند، از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ما ابراز نگرانی می‌کنند. کسانی که پشت صحنه‌ سازمان‌های تروریستی را اداره می‌کنند امروز می‌خواهند با تروریسم مبارزه کنند. فردی که اخیرا سربازان گمنام ما او را دستگیر کرده‌اند در اعترافاتش گفته و سند هم داده که با اسراییل و برخی دولت‌های منطقه و برخی اعضای ناتو ارتباط داشته و حمایت آن‌ها را داشته است.

احمدی‌نژاد افزود: قدرت‌های بزرگ، اقتصاد جهان را طوری اداره کرده‌اند که خون مردم را در شیشه کرده‌اند. آن‌ها می‌خواهند بر خاورمیانه مسلط شوند؛ چراکه می‌دانند این‌جا کانون مدیریت جهان است. می‌خواهند فضا را غبارآلود کنند تا کسی با مدیریت انسانی این منطقه آشنا نشود. البته در رسیدن به اهداف خود تاکنون ناکام بوده و خواهند بود. شرایط جهان عوض شده است. امروز ایران قدرتمندترین ملت دنیاست و آن‌ها به روی خورشید خاک می‌پاشند و نمی‌دانند که این خاک به چشمان خودشان برمی‌گردد. امروز کدام سیاست بدون حضور ایران در خاورمیانه امکان اجرا دارد؟ اقتدار ملت، بمب اتم، بمب شیمیایی و هفت‌تیرکشی گاوچران‌ها نیست، بلکه بر اساس فرهنگ اخلاقی و انسانی است. ما همه ملت‌ها را دوست داریم و از پیشرفت آن‌ها خوشحال می‌شویم. اهل برادری و گفت‌وگو هستیم اما در برابر زیاده‌خواهان مشت محکمی هستیم که دندان‌های هر متجاوزی را در دهانش خورد می‌کند. ملت ما اهل صلح و صفاست و خواهان اداره جهان با صلح و عدالت است. ما با برده‌داری چه سنتی و چه مدرن مخالفیم. خلیج فارس هم مشکل امنیتی ندارد. مشکل خود شما هستید. ملت ما عزیزترین و قدرتمندترین ملت دنیاست و دوران تاریخی شما هم به سر آمده است.

وی تصریح کرد: از وقتی یک تمدن برای رسیدن به اهداف خود به سلاح و فریب متکی شود کارش تمام است. کسی که برای پیشبرد اهداف خود متوسل به زور می‌شود کارش تمام است.

وی گفت: این همایش، غبارروبی از چهره‌ ایران، تمدن و فرهنگ آن است که بعد از اسلام عمیق‌تر، شکوفاتر و پربارتر شده است.

رئیس‌جمهور در پایان این شعر را قرائت کرد: ما از تبار رستم و فرهاد و آرشیم، واندر شراب فتنه‌ آخر سیاوشیم. در انتظار رویت آن مهر آخرین، در مجمر سپیده سپندی بر آتشیم.

در این مراسم از دو کتاب و پژوهش درباره خلیج فارس و تمدن ایران رونمایی شد و هم‌چنین رئیس‌جمهور به جمعی از اندیشمندان محقق در زمینه‌ تمدن ایران و خلیج فارس جوایزی اهدا کرد.

کد خبر 106256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز