چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: وعده هنرمندان ایرانی در نمایشگاه 7 نگاه‌ سوم برای درخشش هر چه بیشتر آثار تجسمی در حراج کریستی به واقعیت پیوست

پرویز تناولی برای نخستین بار در حراج کریستی به رکورد یک میلیون دلاری رسید و افشین پیرهاشمی نیز رقم خیره‌کننده 550 هزار دلار را برای اثرش به‌دست آورد. این در حالی است که قیمت اولیه مجسمه «شاعر و قفس » اثر پرویز تناولی 300 تا 400‌هزار دلار قیمت‌گذاری شده بود و اثر افشین پیر هاشمی نیز با قیمت 50 تا 70 هزار دلار به حراج آمده بود.

ویلیام لاوی مدیر بخش خاورمیانه مؤسسه کریستی با اظهار شگفتی از این اتفاق گفت: امسال تناولی برای بار دوم به رکورد میلیونی دست یافت و افشین پیرهاشمی با تابلوی «شعف» خود به رکورد جهانی تازه‌ای دست یافت و شعفی دوباره به حراج کریستی بخشید.

وی در ادامه گفت: من فکر می‌کنم به یمن ایرانی‌ها و مصری‌ها انرژی دوباره به سالن حراج بازگشت.  هرچند در این حراج محمود سعید هنرمند مصری با پشتیبانی گسترده سرمایه‌داران و بانکداران عرب به رکورد 4/2میلیون دلاری رسید اما این پرویز تناولی و افشین پیرهاشمی بودند که به‌ترتیب با ثبت رکورد‌های یک میلیون دلاری و 550 هزار دلاری جان تازه‌ای به هنر ایران دادند؛

مسئله‌ای که از حراج آوریل 2008 به بعد در مورد ایران دیده نشده بود.  هشتمین حراج هنر مدرن و معاصر مؤسسه کریستی در کشور امارات از روز هفتم اردیبهشت ماه برابر با 27 آوریل در برج‌های دوقلوی امارات برپا شد و میزبان هنردوستان بسیاری از سراسر جهان است.

افشین پیرهاشمی برگزیده هیأت داوران دومین بی‌ینال هنر چین، طی سه، چهار سال اخیر اقبالی جهانی به آثارش صورت گرفته است. نخستین آثار به نمایش درآمده پیرهاشمی در سال 1370 دیده شد و این هنرمند پس از آن به برگزاری نمایشگاه‌ها در گالری‌های تهران ادامه داد.  پیرهاشمی در سال 1382 طی ششمین دوسالانه نقاشی تهران جایزه برگزیده هیأت داوران و نیز جایزه بهترین اثر را به انتخاب آرای تماشاگران از آن خود کرد.

کد خبر 106202

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز