مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۳:۴۵
۰ نفر

گروه اجتماعی: بر اساس تحقیقات انجام شده در کشور، وضعیت جسمانی زنان 18 تا 26 ساله ایرانی برابر با زنان 50 ساله فرانسوی برآورد شده است، لذا تدوین طرح جامع و ملی بهبود سلامت زنان ضروری است.

به گزارش همشهری، سلامت هر کشور با توجه به وضعیت جسمی و روحی جمعیت آن سنجیده می‌شود که متاسفانه سوء‌تغذیه، کم‌خونی و فقرآهن در بین دختران جوان ایرانی در چند سال اخیر بسیار شایع است.

تحقیقات مرکز امور مشارکت زنان نشان می‌دهد با آنکه آمارها حاکی از طول عمر بیشتر زنان نسبت به مردان است، ولی کیفیت زندگی آنان به گونه‌ای جدی  با مشکل  همراه است در حدی که زنان به نسبت بیش از مردان دچار عوارض حاد، شرایط مزمن و معلولیت‌های طولانی‌مدت و کوتاه‌مدت می‌شوند، چنانچه این مشکلات و مشکلاتی اعم از سوء‌تغذیه، کار طاقت‌فرسا، زایمان‌های مکرر و دیگر مسائل فرهنگی و اجتماعی موثر بر سلامت آنها نادیده انگاشته شود، سلامت خانواده آنان در کنار سلامت خودشان  آسیب خواهد دید، لذا برنامه‌ریزی و انجام اقدامات عملی در جهت تامین و ارتقای سلامت زنان با رویکردی جنسیتی و ایجاد فرصت‌های برابر آنها، راهکار منطقی برای حل معضلات بهداشتی سلامتی زنان است.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که سلامت زنان در ایران از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و کمبودهای بدنی، آسیب‌های فیزیولوژیکی، عارضه‌های پس از بارداری و زایمان از عواملی هستند که سلامت آنان را به مخاطره می‌اندازد که حدود 30 درصد از زنان 15 تا 49 ‌ساله دچار کم‌خونی هستند و این رقم در بعضی استان‌ها به بیش از این مقدار هم می‌رسد. علاوه بر این  کمبود ید در زنان ایرانی  2برابر مردان اعلام شده که به اینها کمبود آهن، روی و ویتامین‌ها هم اضافه می‌شوند.

 طبق آمار اعلام شده، سرانه فضای ورزشی دختران در مدارس  17 سانتی‌متر بوده در حالی که رقم استاندارد آن 250سانتی‌متر است. لذا اعلام اینکه قابلیت جسمانی زنان 18 تا 26 ساله ایرانی، برابر با قابلیت جسمانی زنانه 50ساله فرانسوی است، خیلی هم عجیب به نظر نمی‌رسد.

کد خبر 10617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز