گروه سیاسی: در ادامه واکنش‌های مجلس به اظهارات سخیف وزیر خارجه امارات درباره مالکیت جزایر سه‌گانه و تشبیه ایران به رژیم صهیونیستی، این هفته کمیسیون امنیت ملی با دعوت از مقامات وزارت خارجه دلایل کوتاهی دستگاه دیپلماسی کشور در پاسخگویی به این اظهارات و کاهش سطح روابط با امارات را بررسی می‌کند

زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی باید در قبال اظهارات شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان برخورد قاطع‌تری از خود نشان می‌داد، اظهار داشت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در هفته آینده به‌منظور بررسی اظهارات اخیر این مقام اماراتی تشکیل جلسه خواهد داد و قطعا در مواجهه با این گستاخی تصمیم‌گیری می‌کند.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه ایران بیشترین سطح روابط تجاری و بازرگانی در منطقه را با کشور امارات متحده عربی دارد، تهدید کرد درصورت تداوم ادعاهای بی‌پایه و اساس اماراتی‌ها، کاهش روابط اقتصادی، سیاسی و تجاری در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. 

از سوی دیگر، حسین سبحانی‌نیا، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفت: اظهارات مقام اماراتی تازگی ندارد اما آنچه گستاخی این وزیر کوته‌فکر اماراتی را نشان داده است، قیاس ایران با رژیم صهیونیستی است که باید با پاسخ دستگاه دیپلماسی مواجه شود.

وی افزود: موضع ایران درباره جزایر سه‌گانه ثابت است. روشن است که این اظهارات مقام اماراتی در ادامه همان موضوع ایران هراسی در منطقه صورت گرفته و شیخ عبدالله بن زاید با تحریک غرب، این اظهارات سخیف را به زبان آورده است.

سبحانی‌نیا با اشاره به روابط حسنه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه از سفر چندی پیش وزیر دفاع به قطر، سفر هیات پارلمانی ایران به بحرین و سفر روز گذشته هیات پارلمانی ایران به عمان به‌عنوان نمونه‌های سیاست صلح‌طلبی ایران در منطقه یاد کرد و افزود: هر گاه رژیم صهیونیستی و آمریکا اینگونه تحرکات نظام جمهوری اسلامی را در منطقه می‌بینند، به‌دنبال ابزاری برای ایجاد گسل و شکاف بین ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس می‌گردند.

این عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: آمریکا و انگلیس برای ایجاد شکاف بین کشورهای منطقه، هیچ گزینه‌ای بهتر از وزیر خارجه امارات را پیدا نکرده‌اند وگرنه او کوچک‌تر از آنی است که بتواند این سخنان سخیف را از جانب خود بگوید.

سبحانی‌نیا افزود: تمام کشورهای منطقه به موضع ایران در مواجهه با سیاست سلطه طلبانه آمریکا و سیاست‌های اشغالی رژیم صهیونیستی وقوف دارند و متهم کردن ایران به اشغالگری از سوی کشوری که خود نوکری‌انگلیس و آمریکا را می‌کند، کاملا بی‌اساس است.

روز گذشته نیز جمع دیگری از اعضای کمیسیون امنیت ملی از جمله علاءالدین بروجردی و اسماعیل کوثری رئیس و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی، حشمت‌الله فلاحت پیشه، پرویز سروری و عوض حیدرپور به سخنان وزیر خارجه امارات واکنش‌های تندی نشان داده بودند.

احضار کاردار

در پی سخنان گستاخانه وزیر امور خارجه امارات که جزایر ایرانی را اشغال‌شده خوانده بود و در غیاب سفیر امارات، وزارت امور خارجه ایران با احضار کاردار سفارت امارات در تهران، نسبت به این مواضع غیرمسئولانه به وی هشدار داد.

وزارت خارجه کشورمان همچنین از کاردار امارات خواست مراتب نارضایتی ایران از این قبیل اظهارات نسنجیده را به اطلاع مقامات ابوظبی برساند. وزارت خارجه با تاکید بر مالکیت ابدی ایران بر جزایر سه‌گانه تصریح کرده است: موضوع تمامیت ارضی کشور ایران قابل گفت‌وگو نیست.

کد خبر 106115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز