سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۴:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت ایتالیا با وجود نظر مخالف مردم در دهه 1980، قصد دارد هر طور شده طرح‌های خود را برای تولید دوباره برق هسته‌ای در این کشور پیش ببرد.

خبرگزاری اتریش از رم گزارش داد، سیلویو برلوسکنی، نخست وزیر ایتالیا در نشست خبری مشترک با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در میلان گفت: "ظرف سه سال آینده که همزمان با پایان این دوره مجلس است، کار ساخت نخستین نیروگاه اتمی آغاز می شود". در نشست غیررسمی روز دوشنبه توافقنامه انرژی میان ایتالیا و روسیه به امضا رسید.

برلوسکنی برای آنکه ایتالیایی ها را متقاعد کند بازگشت به انرژی اتمی در جهت منافع شان است، دستور پخش سلسله برنامه های تبلیغاتی تلویزیونی را در تلویزیون دولتی RIA داده است.

برلوسکنی اعلام کرد: "ما می خواهیم درباره تجربه فرانسوی ها گزارش دهیم. آنجا مردم از امنیت نیروگاه های مدرن اتمی آگاه شده اند. آنها حتی به دنبال آن هستند که در منطقه شان چنین نیروگاه هایی تاسیس شود زیرا فرصت های شغلی بسیاری را برای شان ایجاد خواهد کرد".

نخست وزیر ایتالیا معتقد است: "ما باید پیش از انتخاب محل احداث نخستین نیروگاه اتمی جبهه قوی متقاعدسازی را نزد افکار عمومی ایتالیا به راه بیندازیم. اکثریت شهروندان گرچه خواهان روی آوردن دوباره به انرژی اتمی هستند، اما با استقرار نیروگاه اتمی در منطقه ای که خودشان در آنجا زندگی می کنند، مخالف هستند".

برلوسکنی همچنین در این دیدار با پوتین درباره پروژه خط لوله گازی "ساوت استریم" مذاکره داشته که با همکاری شرکت گازپروم روسیه و کنسرسیوم انرژی ایتالیایی اِنی در دست احداث است. وی عقیده دارد: "این پروژه ضمانتی برای آن است که کشورهایی همچون ایتالیا، بلغارستان و رومانی بدون گاز نمانند".

ایتالیا یکی از معدود کشورهای اروپایی است که از استفاده از نیروگاه اتمی دست کشیده است. سال 1987، یک سال پس از حادثه راکتور چرنوبیل، ایتالیایی ها در یک همه پرسی استفاده از انرژی هسته ای در این کشور را رد کردند. سه نیروگاه اتمی به تعطیلی کشانده شده و برق چهارمین راکتور هیچگاه وارد شبکه نشد. با این حال، مدت هاست که لابی اتمی در ایتالیا برای احداث نیروگاه اتمی تلاش می کند و در همین حال دولت برلوسکنی هم در همین جهت به صورت علنی وارد میدان شده است.

کد خبر 106014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز