دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

ترجمه سید محسن ساری: محمد البرادعی شخصیتی مصری، عربی، اسلامی و بین‌المللی است که جهان از طریق مدیریتش بر آژانس جهانی انرژی هسته‌ای در دوره‌هایی بسیار دشوار، او را شناخت.

تصمیم‌گیری‌هایش در دوره‌های متعددی حد فاصل میان جنگ و صلح بود و سخن او می‌توانست به نوعی چپ‌گرایان یا راست‌گرایان جهان را به تحرک وا دارد.
فعالیت البرادعی سال گذشته در سطح بین‌المللی پایان گرفت و او روانه مصر، محل تولدش شد. او در حال حاضر رئیس مجمع ملی برای تغییر است.

چهره، افکار، برداشت‌ها و مهارت‌هایش درسطح بین‌المللی، معروفیتی جهانی دارد و دریافت جایزه نوبل و مذاکره‌های بین‌المللی او در صحنه‌های مختلف جهانی، نشان‌دهنده نوع فعالیت‌های اوست. او به مصر بازگشت تا اینکه افکار عمومی مردم آن کشور را به تحرک وادارد. او اگر توانسته یا نتوانسته سیاست راکد مصر را به تحرک وادارد بی‌شک ازنظر شکل و مضمون به‌عنوان جدیدی در رهبریت‌های مردمی در جهان عرب و اسلام تبدیل شده است.

مقامات دولتی مصر و دیگر دولت‌های عرب معمولا به مخالفانشان که عمدتا گروه‌های اسلام‌گرا هم هستند اتهامات زیادی از جمله تندروی و تعصب‌گرا بودن وارد می‌کنند. اما سؤال اینجاست که به البرادعی چه اتهامی می‌توان وارد کرد؟

البرادعی در منطقه غرق شده در تاریکی‌های عقب ماندگی فرهنگی به‌پدیده جدیدی تبدیل شده است. منطقه جهان عرب در بازگشت به اصالت و پیوستن به موج جدید تمدن و فرهنگ، دچار اشکال شده است. کسانی که به تمدن غرب پیوستند بیشتر از خود غربی‌ها از خود حرارت نشان داده و به جدایی از دین و اصالت متهم شدند. البرادعی نه فقط احساسات مصری‌ها را به تحرک واداشته که بر سطحی بسیار گسترده‌تر از آن نیز تأثیر‌گذار شده  و مخالفت‌های مردمی در پایتخت‌های اصلی منطقه جهان عرب را دوباره احیا کرده‌است. مردم این کشورها از تکرار روایت‌های رسمی خسته شده‌اند و مایلند که رخدادها را طور دیگری بشنوند.

ستاره البرادعی با گسترش اطلاعات و آموزش‌های مناسب به لطف انقلاب در امور ارتباطی درخشیدن گرفته است و کار اکنون به جایی رسیده است که تلویزیون‌های ماهواره‌ای عربی به‌دلیل قدرت ابراز مفاهیم تازه از سوی البرادعی به رقابت با یکدیگر برخاسته‌اند.  البرادعی بر آگاهی مردم منطقه تأکید دارد زیرا بیداری مردمی هم‌اکنون موانع سنتی را پشت سر گذاشته و به سوی افق‌های گسترده در سطوح ملی و جهانی گام بر می‌دارد.

الاوسط

کد خبر 105961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز