دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

گروه محیط‌ زیست استان‌ها- کاملیا مافی: در میان ذخایر آبی جهان تالاب‌ها به‌عنوان شاهکار خلقت از جایگاه ویژه‌‌ای برخوردارند، اما در ایران، تالاب‌ها به‌دلیل خشکسالی، سوء‌مدیریت، قطع حقابه، ریختن فاضلاب و... در حال نابودی‌اند.

تالاب انزلی گیلان هم یکی از همین تالاب‌های از نفس افتاده است که این روزها با خاکستری‌ترین روزهای خود دست و پنجه نرم می‌کند.

با آنکه هزاران تیتر و خبر در سال‌های گذشته در نشریات در باره این تالاب و خطرهایی که این تالاب بین‌المللی و ارزشمند با آن مواجه است، بارها و بارها از سوی کارشناسان و دلسوزان محیط‌زیست کشور مطرح شده است، اما همچنان تالاب زیبای انزلی به سختی نفس می‌کشد؛ به‌گونه‌ای که این تالاب به‌دلیل ورود سالانه میلیون‌ها تن فاضلاب شهری و صنعتی به آن، ریخته شدن هزاران تن کود، هزاران لیتر سموم کشاورزی، آلودگی نفتی ناشی از تردد قایق‌های موتوری، 20 سالی می‌شود که میزبان میهمانی دیگر است؛ میهمانی ناخوانده به‌نام آزولا؛ گیاهی که سال 1365 از کشور فیلیپین وارد ایران شد و با رشد بی‌رویه خود مشکلات زیادی را به‌وجود آورده است.

هرچند که رشد بی‌رویه گیاه آزولا در کشورهای دیگر به‌عنوان یک نعمت خدادادی به حساب می‌آید، اما در کشور ما رشد این گیاه به بسیاری از زمین‌های کشاورزی لطمه زده و بسیاری از کارشناسان امور محیط‌زیست را نگران کرده است.

مدیر روابط عمومی اداره‌کل محیط‌زیست گیلان در این باره می‌گوید: «گیاه آزولا یک گونه مهاجم فیلیپینی است و از آنجا ‌که گسترش آن در سطح تالاب موجب کاهش نفوذ نور خورشید به داخل آب می‌شود، فاجعه زیست‌محیطی عظیمی را برای تالاب و زیستگاه جانوران آبزی به‌وجود آورده است.»

 حسین دیده‌بان ادامه می‌دهد: «امواج آب و پرندگان به‌راحتی باعث جابه‌جایی آزولا می‌شوند، در نتیجه این گیاه در مدت کوتاهی منطقه وسیعی را فرا می‌گیرد، به‌گونه‌ای که این روزها کشاورزان از آن به‌عنوان خطر ی جدی برای برنج در شالیزارها یاد می‌کنند،  زیرا  این گیاه با  استفاده از املاح معدنی و مواد مغذی آب، از رشد مناسب آن جلوگیری می‌کند. از این‌رو برای رفع این مشکل باید در استان مدیریت بحران صورت گیرد.»

این مسئول همچنین با تصریح به اینکه نمی‌توان میزان خسارت حاصل از رشد این گیاه را برآورد کرد، می‌گوید:« برای کنترل گیاهان می‌توان از 3 روش شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیک استفاده کرد و از آنجایی که در اکوسیستم‌های آب از روش‌های شیمیایی و بیولوژیک نمی‌توان بهره برد - چون بر سایر گیاهان و آبزیان تاثیر مستقیم می‌گذارد - تنها راه مقابله و کنترل آن روش فیزیکی است و آن هم به‌صورت مکانیکی که با توجه به عمق کم تالاب انزلی تاکنون دستگاهی که بتواند آن را جمع‌آوری کند در دسترس نیست. »

کد خبر 105949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز