گروه اقتصادی: با افزایش 40درصدی قیمت شیر یارانه‌ای، برخی مسئولان وزارت بازرگانی این اقدام را در راستای حمایت از دامداران و برخورداری قشر بیشتری از مردم از شیر یارانه‌ای قلمداد می‌کنند

در این‌باره  با علی احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه‌های تعاونی لبنی، گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • افزایش 40درصدی قیمت شیر یارانه‌ای بر چه مبنایی صورت گرفته است؟

افزایش قیمت شیر یارانه‌ای تاثیر مثبتی بر فعالیت شرکت‌های لبنی نداشته و این شرکت‌ها نیز نقشی در این کار نداشته‌اند. در واقع با افزایش قیمت مذکور تنها سهم دولت و مصرف‌کننده در پرداخت یارانه شیر یارانه‌ای تغییر کرده است اما شرکت‌های لبنی همان قیمت سال گذشته را برای عرضه شیر یارانه‌ای اعمال می‌کنند. 

با این افزایش قیمت، دولت که پیش از این برای تامین شیر یارانه‌ای مورد نیاز مردم مبلغ 337 تومان یارانه پرداخت می‌کرد اکنون سهم خود را  از این یارانه کم کرده و سهم  مصرف‌کننده را از 250 به 350 تومان افزایش داده است. این تغییر قیمت در واقع فقط به نفع دولت و به زیان تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان بوده و حتی یک ریال در افزایش درآمد کارخانه‌های لبنی مؤثر نبوده است.

  • این اقدام تا چه حد در راستای حمایت از دامداران  بوده است؟

این اقدام، قیمت پایه شیر خام را بر هم زده و استقبال مردم را از مصرف شیر‌ و محصولات لبنی کاهش خواهد داد؛ چرا که مصرف‌کنندگان شیر یارانه‌ای اقشار کم‌درآمدی هستند که به‌خاطر قدرت خرید پایین راهی صف‌های طولانی خرید شیر می‌شوند؛

در حالی که  قدرت خرید شیر یارانه‌ای با قیمت 350 تومان را ندارند. این اقدام زیان توأم تولید‌کننده و مصرف‌کننده را به‌دنبال دارد؛ چرا که افزایش قیمت شیر یارانه‌ای موجب عدم‌استقبال مردم و کاهش مصرف شیر به‌دلیل کاهش  قدرت خرید شده و با این اقدام هیچ حمایتی نیز از دامداران نشده  است.

  • تاثیر افزایش قیمت شیر یارانه‌ای بر قیمت پایه شیر خام و تولید محصولات لبنی چگونه خواهد بود؟

اکنون قیمت پایه شیر خام صنعتی430 تا 450 تومان و شیر سنتی 410 تومان است اما قیمت مصرف‌کننده شیر خام هیچ ارتباطی با قیمت پایه شیر خام ندارد  و تنها دولت با انتقال بخشی از سهم یارانه پرداختی خود به مصرف‌کننده، از این اقدام سود برده است. این اقدام به‌دلیل اینکه کاهش استقبال مصرف‌کنندگان را به‌دنبال دارد کاهش اقبال کارخانه‌های لبنی به شیر خام را نیز به‌دنبال خواهد داشت.

  • افزایش اخیر قیمت برخی انواع شیر آزاد بر چه مبنایی صورت گرفته است؟

افزایش قیمت برخی انواع شیر آزاد به‌دلیل افزایش نرخ حقوق،  دستمزد،  مواد بسته‌بندی مانند ظروف پلی‌استایلن یا پی‌سی و نه به‌دلیل افزایش قیمت شیر به‌عنوان ماده اولیه بوده است. با این روند هرگونه افزایش قیمت شیر مطمئنا با هماهنگی وزارت بازرگانی صورت گرفته است؛ چرا که در غیر این صورت اجازه افزایش قیمت داده نمی‌شد  و شرکت‌های مذکور جریمه می‌شدند.

  • اما وزارت بازرگانی هر گونه افزایش قیمت شیر آزاد را تخلف قلمداد کرده است!

باید وزارت بازرگانی مشخص کند که هر گونه افزایش قیمت شیر آزاد از چه پایه‌ای تخلف محسوب می‌شود! قیمت شیر کم چرب مشمول قیمت‌گذاری نیست اما در شرایطی که شعار عدم‌دخالت دولت و تنظیم بازار لبنیات براساس نظام عرضه و تقاضا مطرح است، 

وزارت بازرگانی مایل به تحقق این امر نبوده و با دخالت‌هایی مانند افزایش نرخ شیر یارانه‌ای موجب خواهد شد تا تولید زیان ببیند.

کد خبر 105872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز