گروه محیط‌زیست- اسد افلاکی: درحالی‌که گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که طی 3هفته اخیر، هزاران ماهی کفال در آب‌های ساحلی هرمزگان تلف شده‌اند

مدیرکل محیط‌زیست استان هرمزگان، در گفت‌وگو با همشهری، این رقم را حداکثر 500 کیلو و ناشی از ورود مایعی به نام گاریز به دریا اعلام کرد و گفت: بخش عمده ماهی‌های تلف شده از نوع گاریو و حدود 4 هزار قطعه بوده، علت مرگ این ماهی‌ها در مؤسسه تحقیقات شیلات در دست بررسی است و قرار است تا پایان اردیبهشت ماه نتیجه این بررسی‌ها اعلام شود.

در عین حال، وفادار، ورود60 درصد فاضلاب‌های شهری به آب‌های ساحلی هرمزگان را در تلف شدن آبزیان مؤثر دانست وگفت: یکی از معضلات عمده زیست‌محیطی، راهیابی فاضلاب‌های شهری به دریاست؛

به‌ویژه فاضلاب‌هایی که در ارتفاعات و در خورها انباشته شده‌اند با بارندگی به دریا راه می‌یابند و از آنجایی که ماهیان در فصل بهار و اوایل زمستان برای تخم ریزی به آب‌های ساحلی و خورها روی می‌آورند براثر این آلودگی‌ها و مواد آلی موجود در فاضلاب‌ها تلف می‌شوند. راهیابی فلزات سنگین ناشی از واحدهای صنعتی و صنایع مزاحم شهری به خورها به این تلفات دامن می‌زند.

مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان افزود: احداث شبکه فاضلاب شهری از سال 70 آغاز شده و براساس مصوبه سفر سوم استانی هیات دولت به بندرعباس، وزارت نیرو موظف شده است تا پایان سال 1390 تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس را تکمیل کند.

به گفته وی، در حال حاضر 40 درصد از فاضلاب‌های شهر به تصفیه‌خانه راه می‌یابد اما شوری پساب ناشی از این فاضلاب‌ها که در نهایت در حجم عظیمی به دریا می‌ریزد بسیار بالاست تا آنجا که میزان فسفات و مواد آلی موجود در این پساب‌ها 100 برابر استاندارد است ؛ راهیابی این میزان فسفات و مواد آلی به خورها و دریا باعث مرگ شماری از آبزیان می‌شود.

وفادار در واکنش به اظهارنظر برخی کارشناسان در باره افزایش مجدد پدیده کشند قرمز در آب‌های خلیج‌فارس تصریح کرد: رد تاید( کشند قرمز) سال گذشته در هر لیتر 50میلیون بود اما براساس پایش‌های دائمی و روزانه محیط‌زیست، در حال حاضر، این میزان در هر لیتر 1000 دانه از نوع گونه بومی است بنابراین فعلا کشند قرمز زیستبوم‌های دریایی خلیج‌فارس در محدوده هرمزگان را تهدید نمی‌کند.

این مسئول محلی در باره مرگ نهنگی که ماه گذشته در آب‌های ساحلی هرمزگان کشف شد، گفت: مرگ نهنگ‌ها ناشی از عوامل متعدد است؛ برخی مواقع بر اثر تصادم با شناورهای نفتی و تجاری زخمی می‌شوند و به ساحل روی می‌آورند که این زخم در نهایت به مرگ آنها می‌انجامد.

در مواردی هم دیده شده، ‌نهنگ‌ها سیستم جهت یابی شان آسیب دیده و براثر همین آسیب دیدگی جان باخته‌اند. اما در مواردی هم نهنگ‌ها مثل دلفین‌ها گرفتار تورهای صید صنعتی شده و زخمی می‌شوند؛

از این رو، برای رفع این معضل با پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، هشداردهنده‌هایی روی شناورهای صیادی نصب می‌شود، بدین‌ترتیب این آبزیان ارزشمند با دریافت علائم هشداردهنده از تورهای صنعتی دور شده، در امان خواهند ماند.

کد خبر 105865

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز