همشهری آنلاین: معاون فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: نسل جدید جنگنده‌های F14 با رادار ایرانی و موتور ارتقاء یافته در حال پرواز است.

عزیرنصیرزاده معاون هماهنگ کننده فرمانده نیروی هوایی ارتش افزود: می‌توان گفت که قالب هواپیماها همان قالب گذشته است اما تمام محتوا شامل سیستم‌ها و قطعات آن دائماً بهینه‌سازی شده و ارتقاء می‌یابد. برای مثال بمب قاصد که بر روی همین هواپیماها نصب شده، در حقیقت توانمندی یک بمب نسل جدید و هوشمند است که قبلا امکان نصب روی هواپیماهای ما را نداشت اما امروز به این توان دست پیدا کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری فارس معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش با اشاره ارتقا تجهیزات و توانمندی های صورت گرفته بر روی انواع جنگنده های نیروی هوایی گفت: ما امروز نسل جدید جنگ‌های F14 را در اختیار داریم که رادار آن توسط متخصصان داخلی خودمان ارتقاء داده شده است.

نصیرزاده تصریح کرد: از آنجا که ساخت این رادار توسط نیروهای خودمان صورت گرفته و اکنون نیز روی این جنگنده رهگیر نصب است، بنابراین مرتبا می‌توانیم آن را ارتقاء دهیم و در کنار موتور آن، می شود گفت که این جنگنده نیروی هوایی، نسل جدیدی از آن هواپیمای قبلی است.

 وی همچنین با اشاره به توانمندی‌های متخصصان نیروی هوایی در بعد ساخت قطعات موتور هواپیما، اظهار داشت: امروز حرکت خود را برای ساخت موتور هواپیما به طور کامل شروع کرده‌ایم و به نتایج قابل قبولی نیز رسیده‌ایم که انشاء در موقع لازم، اطلاع‌رسانی می‌شود.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش تاکید کرد:" اقدامات ما دقیقا مطابق با استانداردهای روز دنیا است و این در حالی است که بسیاری از کشورها این قبیل کارها را به کشورهای دیگر واگذار می‌کنند. برای مثال انواع جنگنده‌های کشورهایی مانند لهستان، بلغارستان و ترکیه که نمونه‌های آن در ایران نیز موجود است توسط رژیم صهیونیستی بهینه می‌شوند".

نصیرزاده ادامه داد: البته این کار یعنی واگذاری بهینه‌سازی تجهیزات به کشورهای دیگر یک روش مرسوم در دنیاست اما ما نیازی به این امر نداریم.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش تصریح کرد: اصولا به کاربردن واژه "فرسوده " در خصوص هواپیماهای نیروی هوایی درست نیست چرا که این جنگنده‌ها مدام در حال اورهال و بهینه‌شدن هستند.

وی به طراحی و ساخت جنگنده بومی "صاعقه" به عنوان یک نمونه کاملا داخلی اشاره کرد و افزود: تمام مراحل طراحی، ساخت و تولید انبوه این جنگنده در داخل کشور صورت گرفته و همانطور که در اخبار نیز منتشر شد اولین یگان آن در پایگاه دوم شکاری تشکیل شده است.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش تصریح کرد: می‌توان گفت که قطعا در آینده شاهد ساخت نسل‌های جدیدی از جنگده صاعقه خواهیم بود.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش همچنین هوشمندسازی و افزایش برد را یکی از نکات مهم در بحث مهمات "هوا به زمین" ارزیابی کرد و افزود: اگر در گذشته یک هدف توسط چندین بمب نابود می‌شد امروز باید به سمت شعار "یک بمب برای یک هدف " حرکت کنیم.

نصیرزاده خاطرنشان کرد: امروز ما به این مهم دست یافتیم و تست موفق پروژه قاصد نیز در همین راستا بود اما باید کاری کنیم تا برد آن بیشتر شود.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا مهمات‌ ما از زوایای مختلف قابل شلیک باشد، ادامه داد: در زمینه مهمات هوا به هوا نیز تلاش موفقیت‌های فراوانی داشته‌ایم هرچند باید توجه داشت که وقتی موضوع تسلیحات دورزن مطرح می‌شود، اهمیت مهمات هوا به هوا کمتر خواهد شد ولی با این حال ما در این زمینه و خصوصاً در زمینه ارتقاء برد رادارها تلاش خودمان را می‌ کنیم که یکی از نمونه های آن ارتقاء رادار جنگنده‌های F14 و F4 است.

وی در خصوص خروج پادگان نیروی هوایی از تهران نیز گفت: مصوبه‌ای که قبلا تصویب شده این بود که پادگان‌های نظامی از داخل شهرها بیرون بروند اما این یک پروسه طولانی و سخت است چرا که این پادگان‌ها دارای تجهیزات پیچیده و مختلفی هستند که ابتدا باید مکان مناسب برای انتقال آنها و همچنین منتقل کردن این تجهیزات صورت بگیرد که البته متولی اصلی این کار ستاد کل نیروهای مسلح است.

کد خبر 105627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز