چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

برگزاری نخستین دوره جام‌حذفی به سال1354 برمی‌گردد‌ و قهرمان بازی‌ها در سال55 مشخص شد.

 تا حالا 22بار مسابقات جام‌حذفی برگزار شده است و امسال قهرمان بیست و سوم این بازی‌ها مشخص خواهد شد. ملوان نخستین قهرمان این مسابقات به حساب می‌آید؛ تیمی که در فینال نخستین دوره مقابل تراکتورسازی قرار گرفت و توانست با پیروزی مقابل نماینده تبریز به قهرمانی دست‌یابد.‌فینالیست‌های این دوره جام‌حذفی از میان 4 تیم پرسپولیس، فولاد گسترش تبریز، ذوب‌آهن و صبای قم خواهند بود. اما این چهار تیم در دوره‌های قبلی جام‌حذفی چه نتایجی به دست آورده‌اند. گسترش فولاد بی‌تجربه‌ترین تیم مرحله نیمه‌نهایی به حساب می‌آید و برای نخستین بار است که به این مرحله پا می‌گذارد.

باشگاه گسترش فولاد تبریز سال‌گذشته با خرید امتیاز باشگاه نیروی زمینی تهران برای نخستین بار در لیگ آزادگان بازی کرد. این تیم‌ خرید‌های مناسبی پیش از شروع فصل داشت و در حال حاضر فرهاد کاظمی، سرمربی گسترش فولاد است و بازیکنانی چون رسول خطیبی را در اختیار دارد.

خطیبی معتقد است گسترش فولاد پتانسیل بالایی دارد و می‌تواند با قهرمانی در جام‌حذفی سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به دست بیاورد. این تیم تا حالا در تبریز باختی نداشته است، در عین حال از آخرین حضور یک تیم تبریزی در فینال جام‌حذفی 15سال می‌گذرد.  در سال 1374 تراکتورسازی به فینال این رقابت‌ها رسیده بود. آیا گسترش فولاد می‌تواند در نخستین حضورش در نیمه نهایی، این طلسم را بشکند؟
3تیم دیگر اما در دوره‌های گذشته جام‌حذفی حداقل یک بار این جام را به دست آورده‌اند.

وعده دایی به هواداران

سال گذشته، زمانی که علی دایی به‌عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب شد، سعی کرد واقع‌بینانه فکر کند؛ به همین دلیل، در پاسخ به هر سؤالی در مورد «قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر» گفت که هرگز چنین قولی نخواهد داد. کرانچار، سرمربی قبلی پرسپولیس با این تیم نتایج قابل‌قبولی به دست نیاورده بود تا شانس قهرمانی این تیم در لیگ به حداقل برسد طوری که علی دایی حاضر نشد به هواداران تیمش قول قهرمانی لیگ را بدهد. در عین حال، سرمربی پرسپولیس بارها تأکید کرد که با قهرمانی پرسپولیس در جام‌حذفی دل هواداران تیمش را به دست می‌آورد. حالا این تیم در مرحله نیمه‌نهایی جام‌حذفی حضور دارد و قهرمانی پرسپولیس در این بازی‌ها مترادف است با چهارمین قهرمانی این تیم در جام‌حذفی کشور.

پرسپولیس بعد از تیم استقلال که 5قهرمانی دارد، در کنار سپاهان و ملوان با 3 قهرمانی در رتبه دوم پرافتخارترین تیم‌های  جام‌حذفی قرار دارد. این تیم در فصل 67-66 برای نخستین‌بار قهرمان این بازی‌ها شد. در فینال این مسابقات ملوان مقابل پرسپولیس قرار گرفته بود. در 2مسابقه رفت و برگشت تنها یک گل زده شد که آن هم سهم پرسپولیس بود.

جالب اینکه در فصل 70-1369 فینال جام‌حذفی دوباره بین پرسپولیس و ملوان برگزار شد. برخلاف دفعه اول این بار فینال به‌صورت تک بازی انجام شد و پرسپولیس 2بر یک توانست ملوان را شکست دهد. به این ترتیب دومین قهرمانی پرسپولیس در جام‌حذفی هم به دست آمد. سومین قهرمانی این تیم اما به فصل 78-1377 برمی‌گردد. پرسپولیس در این فصل در شرایطی به فینال رسید که استقلال دیگر فینالیست بازی‌ها به حساب می‌آمد. تقابل دو تیم پرطرفدار تهرانی به جذابیت‌های این بازی اضافه کرده بود. مسابقه‌ای که پرسپولیس با نتیجه 2 بریک حریف را شکست داد.

در این مسابقه علی پروین، سرمربی پرسپولیس بود و البته او در 2قهرمانی قبلی این تیم نیز همراه پرسپولیس بوده است. این تیم البته یک بار نیز در فصل 85-1384 با دنیزلی به فینال جام‌حذفی رسید که مقابل سپاهان شکست خورد و نایب قهرمان شد. این تیم در حال حاضر در نیمه‌نهایی جام‌حذفی به مصاف صبای قم می‌رود.

ذوب آهن؛ دفاع از عنوان قهرمانی

منصور ابراهیم‌زاده و اکثر بازیکنان ذوب آهن در قهرمانی فصل گذشته این تیم در جام حذفی سهیم بودند. تیم اصفهانی که کمترین تغییرات را داشته، حالا به تکرار قهرمانی فکر می‌کند. مجید صالح، مربی ذوب‌آهن معتقد است که این تیم  با ناامیدی از‌ قهرمانی لیگ، چشم به قهرمانی جام‌حذفی هم دوخته است.

حریف ذوب‌آهن در این مرحله گسترش فولاد است و صالح بر این باور است که «وقتی تیمی از دسته پایین تا این مرحله از جام‌حذفی بالا می‌آید، قطعا توانایی‌های بالایی دارد. تیم گسترش چندین تیم لیگ برتری را هم حذف کرده و در سالیان گذشته، به یاد ندارم تیمی از دسته یک در نیمه‌نهایی جام‌حذفی حضور داشته باشد.» در عین حال، ذوب‌آهن تیم باتجربه‌ای است. تیمی که آخرین قهرمانی جام‌حذفی را به دست آورده و حالا نیز یکی از مدعیان اصلی قهرمانی به حساب می‌آید. این تیم نخستین قهرمانی خود در این مسابقات را در فصل83-1382 به دست آورد. ذوب‌آهن بعد از رسیدن به فینال رودر روی فجرسپاسی قرار گرفت.

جالب اینکه هم مسابقه رفت و هم مسابقه برگشت 2 بر 2 شد و بازی در ضربات پنالتی با پیروزی ذوب‌آهن توأم شد. جالب اینکه پیش از این در فصل 80-1379 فینال جام‌حذفی بین فجرسپاسی و ذوب‌آهن برگزار شده بود. ذوب‌آهن اما موفقیتی در 2بازی رفت و برگشت فینال به دست نیاورد و نایب قهرمان شد. در مجموع ذوب‌آهن 2بار قهرمان و یک بار نایب قهرمان جام‌حذفی شده و در این فصل شانس افزایش افتخارات خود در این مسابقه‌ها را دارد.

صبا در اوج

رسول کربکندی، سرمربی صبای قم یک بار در جام‌حذفی سرمربی تیم قهرمان بوده است. او در سال 82، زمانی که مربیگری ذوب‌آهن را به‌عهده داشت، قهرمانی جام‌حذفی را به‌دست آورده است. کربکندی با صبای قم بعد از رسیدن به نیمه‌نهایی جام‌حذفی گفت که در شرایط فعلی «بازی زیبا» مهم نیست و مهم «کسب نتیجه» است. در همین حال کربکندی معتقد است تیمش به خاطر بازی با پرسپولیس در آخرین بازی لیگ 4 گل به مقاومت سپاسی زده است. او بر این باور است که پیروزی با زدن گل‌های زیاد می‌تواند روحیه تیمش را در جام‌حذفی بالا ببرد. البته صبا هم مثل کربکندی یک بار قهرمانی در جام‌حذفی را تجربه کرده است.

صبا زمانی که به قم منتقل نشده بود و با نام صباباتری تهران در مسابقات شرکت می‌کرد، یک بار با مربیگری مجید جلالی قهرمانی جام‌حذفی را به دست آورده است. این تیم در فصل 84-1383 به فینال جام‌حذفی رسید. در این مرحله به مصاف ابومسلم رفت و مسابقه رفت در تهران با نتیجه یک بر یک به پایان رسید. جالب اینکه مسابقه برگشت در مشهد هم یک بر یک شد. اما صباباتری در ضربات پنالتی توانست ابومسلم را در ورزشگاه ثامن و در حضور تماشاگران این تیم شکست دهد. به این ترتیب صبا برای اولین بار جام‌حذفی را کسب کرد. آیا صبا این بار با نام «قم» می‌تواند دومین قهرمانی را‌ به‌دست بیاورد؟

کد خبر 105621

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز