سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

علی شاکری: گفت‌وگوی ما با محمدبنا، سرمربی موفق تیم‌ملی کشتی فرنگی- قهرمان جام‌جهانی2010 و نایب‌قهرمان جهان در سال2009 دانمارک- درست چند ساعت بعد از حمله شدید او به مسئولان ورزش در تبعیضی که بین مربیان رشته‌های مختلف ورزشی قائل می‌شوند، انجام شد.

او به‌محض دیدن ما یاد حرف‌هایش در مراسم بزرگداشت حشمت کهندل یکی از مربیان قدیمی کشتی فرنگی در جمع شاگردانش افتاد و گفت: «شما قضاوت کنید، آیا انصاف است که سرمربی تیم ملی کشتی‌فرنگی با حضور 10ماهه و  شبانه‌روزی در اردو و کسب مدال‌های رنگارنگ و قهرمانی در جام‌جهانی و نایب‌قهرمانی،  12میلیون‌تومان دستمزد بگیرد و آن‌وقت افشین قطبی در تیم ملی فوتبال 800‌میلیون؟»وی افزود: «قصد من این نیست که بگویم بنا حقش بیش از 12میلیون است، بلکه از این ناراحتم که شأن،  جایگاه و اعتبار مربیان رشته‌های دیگر که همیشه در بازی‌های آسیایی و المپیک نگاه برای کسب مدال به دستان آنان دوخته شده چگونه حقشان با پرداخت رقم‌های نجومی به مربیان در فوتبال نادیده گرفته می‌شود. واقعا فوتبال چه گلی به سر ورزش ایران زده که اینچنین همه اعتبار ورزش یکجا به‌پای آن ریخته و خرج می‌شود؟ من عاشق کشتی، مردم و کشورم هستم و نمی‌دانم چه جوابی به شاگردانم در مورد تبعیض‌های موجود میان قهرمانان رشته‌های مختلف ورزشی بدهم.»

بنا که انگار درد‌دلش تمامی نداشت و اجازه هر سؤالی را از ما گرفته بود نقبی به گذشته نه‌چندان دور زد، آن زمان که کشتی فرنگی ایران و قهرمانانش جایگاهی در آسیا و جهان نداشتند؛ «زمانی اصلا جای این حرف‌ها نبود تا اعتراض می‌کردیم می‌گفتند بروید قهرمان جهان شوید و مدال طلا بگیرید،  آن‌وقت بیایید طلب حق و حقوق کنید. حالا که به لطف خدا و تلاش تمامی مربیان، فدراسیون و ورزشکاران کشتی فرنگی به عناوین خوبی دست پیدا کرده‌ایم چه جوابی به شاگردانم و همقطارانم بدهم که با کمترین امکانات در مقایسه با حریفان صاحب‌نام، نام ایران را در جهان بلند‌آوازه کرده‌اند و همه با احترام از کشتی‌فرنگی ایران یاد می‌کنند؟» و در نهایت ما بودیم و بدون آنکه هیچ جوابی برای سؤالات بی‌شمار او داشته باشیم به‌سراغ گفت‌وگو رفتیم.

  • می‌گویند محمدبنا مستبد است و اهل مشورت نیست و همواره با یک گروه خاص کار می‌کند.

اگر نظم و دیسپلین را در سرلوحه کارها قراردادن معنای مستبد‌بودن را می‌دهد، بله محمد بنا مستبد است. من بسیار تندخویم ولی همه کسانی که با من در این سال‌ها با عشق و علاقه کار کرده‌اند چه شاگردانم و چه همکارانم به این تندی اعتقاد دارند و نتیجه‌اش را خودشان و همگان دیده‌اند. در ارتباط با کارکردن با یک گروه خاص هم اینکه پس از شروع کار و آزمون و خطای بسیار که فقط درحین کار خودش را به‌خوبی نشان می‌دهد ترجیح می‌دهم با افرادی کار کنم که شناخت خوبی با برنامه‌هایم دارند و از هر نظر با یکدیگر در رسیدن به اهداف به هماهنگی کامل رسیده‌ایم.

  • آن‌وقت تکلیف مربیان سازنده‌ای که در گوشه‌وکنار ایران با پرورش قهرمانان به   امید اینکه  روزی در کادر فنی تیم ملی قرار بگیرند چه می‌شود؟

 اداره تیم ملی و انجام کار سازندگی از سوی مربیان 2 موضوع متفاوتند. برای انتخاب کادر فنی تیم ملی نمی‌توان فقط به شاخص سازندگی توجه کرد، برای مربیان سازنده باید امکانات و تسهیلات بیشتری درنظر گرفت تا آنان با دلگرمی بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند و باید در پی انتخاب شیوه‌های دیگری برای تشویق آنها بود. الان هم برای حضور در تورنمنت‌های مختلف بسیاری از آنان همراه با مربیان تیم ملی به مسافرت خارج از کشور می‌روند و در اردوهای تیم ملی هم متناوبا حاضر می‌شوند البته هم‌اکنون بسیاری از همکارانم با تحصیلات عالیه مثل سعید عبدولی، جمشید خیرآبادی، ناصر نوربخش سابقه بسیار خوبی در امر سازندگی دارند.

  • ظاهراً شما پس از موفقیت‌های سال پیش برای ادامه همکاری با فدراسیون قبل از سال جدید شرط و شروطی تعیین کرده و گفته بودید درصورت مهیا نبودن امکانات حاضر به تمدید قرارداد نخواهید بود؟

با فدراسیون کشتی مشکلی ندارم، فدراسیون در حد بضاعتش همکاری خوبی با من داشته است، ما برای پیمودن یک راه 4ساله برای موفقیت در المپیک 2012 لندن نیاز به حمایت سازمان تربیت‌بدنی و کمیته ملی المپیک داریم، اگر این اتفاق نیفتد، انگیزه‌ها در نزد همه، چه مربیان، چه مسئولان کشتی و چه کشتی‌گیران کمرنگ خواهد شد و آن‌وقت هیچ‌کس نمی‌تواند جوابگوی تاوان این غفلت باشد.

  • به نظر شما همین غفلت موجبات ناکامی کشتی‌فرنگی در المپیک شد؟

نمی‌خواهم راجع به رویدادی که خودم در آن حاضر نبودم حرفی به میان آورم. واقعیت آنکه مهم‌ترین دلیل ناکامی کشتی‌فرنگی این بود که المپیکی فکر و تمرین نکرد.

  • برای شخص بنا کدامیک از رویدادهای پیش‌رو در سال جاری از اولویت و اهمیت بیشتری برخوردار است؛ قهرمانی آسیا، مسابقات جهانی مسکو و بازی‌های آسیایی کوانگجو.

برای من سیاست ورزش کشور مهم‌ترین اصل است و من تابع سیاست کمیته ملی المپیک، سازمان تربیت‌بدنی و فدراسیون کشتی هستم. فکر می‌کنم که برای مسئولان ورزش کسب مدال، آن هم طلا به‌لحاظ رتبه ایران برای کاروان ورزشی کشور در جدول مدال‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. البته فاصله بین بازی‌های آسیایی کوانگجو  و مسابقات جهانی مسکو به اندازه‌ای است که بتوانیم با استفاده از بهترین‌ها،  بهترین حضور را در هر دو رویداد جهانی و‌آسیایی داشته باشیم.

  • هنوز در افسوس قهرمان‌‌نشدن در مسابقات قهرمانی جهان در دانمارک هستی؟

باور کنید فکرش با گذشت ماه‌ها هنوز مثل کابوس من را رها نکرده است. همین چند شب پیش به‌اتفاق ناصر نوربخش در حال مرور فیلم کشتی‌های دانمارک بودم و باز هم با دیدن فیلم کشتی مسعود هاشم‌زاده با حریف بلاروس افسوس خوردم که چگونه هاشم‌زاده نتوانست حریفش را شکست دهد و ما با همان امتیاز به جای نایب‌قهرمان‌شدن الان قهرمان جهان بودیم.

  • با گذشت چند ماه آیا هنوز هم بر سر حرفت مبنی بر اینکه تا موقعی که سرمربی تیم ملی هستی هاشم‌زاده جایی در تیم ملی نخواهد داشت، هستی؟

من از اصولم یک‌قدم کوتاه نخواهم آمد. هاشم‌زاده هنوز هم کشتی‌گیر خوبی هست ولی هم‌اکنون 3 تا 4 سنگین‌وزن خوب، تیم ملی دارد که با سنی مناسب تا المپیک لندن هر کدام می‌توانند تیم ایران را صاحب مدال کنند.

  • در بازی‌های آسیایی 2006 دوحه تیم کشتی‌فرنگی با  4فینالیست رنگ مدال طلا به خود ندید و خیلی‌ها دلیل آن را به جروبحث‌های شما با «ماریو» رئیس ایتالیایی کمیته داوران جهان ربط دادند و معتقد بودند که اگر شما هم مثل منصور برزگر عمل می‌کردید حداقل دوتا از آن 4 نقره رنگش طلا می‌شد؟

آنهایی که چنین اتهامی به من می‌زنند اصلا زبان نمی‌دانستند که بفهمند بین من و ماریو چه حرف‌هایی رد‌ و بدل شد. در دوحه کشتی‌فرنگی ایران تازه دوران بزرگی‌اش را آغاز کرده بود و موقعیت فعلی را نداشت و مسائل پشت‌پرده و نفوذ «کیم» - رئیس کره‌ای کنفدراسیون آسیا روی داوران - مانع از آن شد که مسعود هاشم‌زاده و جاسم امیری به مدال طلا دست پیدا کنند. تازه حمید ریحانی هم در 66کیلو شایسته فتح مدال طلا بود که اسیر زد‌وبند کره‌ای‌ها در رقابت با ژاپن برای تصاحب هرچه بیشتر مدال طلا شد.

  • حالا فکر می‌کنید در بازی‌های آسیایی کوانگجو تیم کشتی‌فرنگی ایران شانس کسب چند مدال طلا را دارد؟

 ما شانس تصاحب 3 تا 4 مدال طلا را در صورت خوب مهیا‌شدن داریم و حتی می‌توانم قول دهم که در هر 7وزن می‌توانیم به کسب مدال امیدوار باشیم.

  •  می‌گویند شما از حس ششم قوی‌ای برخوردارید  و خوب هم نتایج را پیش‌بینی می‌کنید آیا در مسابقات قهرمانی جهان در مسکو، ایران قادر به کسب عنوان قهرمانی است؟

 من پیش‌بینی‌هایم براساس قابلیت نفرات خودی و شناخت روی حریفان است. در روسیه که خود یکپای مدعی قهرمانی است کار سختی در پیش داریم. من قبل از مسابقات قهرمانی جهان در دانمارک در چهره شاگردانم می‌دیدم که می‌توانند یکی از  3تیم برتر مسابقات باشند که دوم شدند حالا هم می‌گویم در روسیه هم ایران یکی از  3تیم برتر مسابقات خواهد بود.

  • چرا برای انتخاب نفرات تیم ملی اعتقادی به مسابقه انتخابی ندارید؟ آیا این موضوع هم از حس ششم شما  نشأت می‌گیرد؟

همه چیز برمی‌گردد به شناخت من از بچه‌ها و خوب می‌دانم کدام کشتی‌گیر به درد رقابت‌های داخلی و کدامیک به درد رقابت‌های خارجی می‌خورد. من البته به رقابت‌های انتخابی اعتقاد دارم ولی می‌گویم انجام یک مرحله از مسابقات انتخابی صددرصد نمی‌تواند بیانگر انتخاب واقعی باشد. در 2 تا  3 ماه به مسابقات جهانی احتمال هرگونه تغییر شرایط،  افت ناگهانی، استرس و شرایط اردویی و مسائل روانی می‌تواند انتخاب قبلی را دچار خدشه کند. از سوی دیگر همه شرکت‌کنندگان باید از شرایط مساوی برخوردار باشند. اعمال نفوذ در داوری‌ها، موقعیت استانی کشتی‌گیر و خیلی از مسائل دیگر باید رعایت شود. حتما هم از 2 ماه پیش شرکت‌کنندگان باید تحت‌نظر ستاد مبارزه با دوپینگ باشند و آخرین راهکار اینکه در چندین مرحله انتخاب نهایی شوند.

  • مقایسه فعلی موقعیت کشتی‌فرنگی ایران با سایر مدعیان امروز کشتی‌فرنگی جهان هم به‌لحاظ برخورداری از امکانات و هم پشتوانه.

از نظر استانداردها و برخورداری از امکانات نرم‌افزار و سخت‌افزار از  20 کشور صاحب کشتی دنیا عقب‌تریم ولی در مقایسه با 6 تا  7سال پیش قدم‌های بزرگی برداشته شد. در گذشته فاصله بین نفر اول و دوم در تیم ملی ایران از زمین تا آسمان بود ولی اکنون به‌عنوان نمونه در وزن  84کیلوگرم در حالی که 4کشتی‌گیر همطراز حضور دارند، از سامان طهماسبی دارنده 2مدال برنز جهان خبری نیست. اینچنین است وضعیت قاسم رضایی یکی دیگر از مدال‌آوران کشتی‌فرنگی که تنها به‌دلیل چند ماه غفلت جای خود را به نفرات آماده و جوان‌تر داده است. به تمامی اردونشینان هشدار داده‌ام که اگر اندکی غفلت کنند، پروسه پشتوانه‌سازی در کشتی‌فرنگی در همه رده‌ها به شکلی است که خیلی زود جای خود را به نفرات جدید می‌دهند.

کد خبر 105529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز