گروه بین‌الملل: آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو از روسیه خواست تا با کشورهای غربی برای پیشبرد طرح پدافند موشکی زیر‌یک سقف‌ قرار بگیرد

 وی درحالی‌که پس از جنگ گرجستان، روابط سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و مسکو
 پر تنش بوده است، خواستار ایفای نقش محوری روسیه در این طرح شد.

جیمز آپاتورای سخنگوی ناتو در جریان سفر به لندن در نشستی خبری گفت: دبیر کل ناتو معتقد است که روسیه باید در طرح سپر دفاع موشکی حضور داشته باشد. مسئله استقرار سپر دفاع موشکی در برخی از کشورهای اروپایی مدت‌هاست که یکی از موارد مناقشه میان واشنگتن و مسکو بوده ‌ و مقام‌های کرملین بارها مخالفت خود را با استقرار این سامانه در کشورهایی مانند لهستان و جمهوری چک اعلام کرده‌اند.

سخنگوی ناتو ‌‌افزود: پس از آنکه روسیه و آمریکا پیمان کاهش تسلیحات راهبردی خود را امضا کردند مذاکرات جدیدی میان مقام‌های دو طرف برای حل این مسئله آغاز شد. مقام‌های روسیه همواره عقیده داشته‌اند که برنامه استقرار سپر دفاع موشکی در کشورهای اروپایی یکی از تلاش‌های ناتو برای محاصره کردن این کشور است.

راسموسن اکنون به‌دنبال برنامه بلندمدتی است که طرح سپر دفاع موشکی، علاوه بر آمریکا و تمامی کشورهای عضو ناتو شامل روسیه هم باشد. دبیر کل ناتو قرار است در نشست وزیران امور خارجه این سازمان که روز پنجشنبه در پایتخت استونی برگزار می‌شود این طرح را به‌عنوان یکی از ماموریت‌ها و برنامه‌های ناتو به‌طور رسمی اعلام کند.

دبیر کل ناتو اعتقاد دارد برقراری چنین سامانه‌ای نه تنها به نزدیک‌تر کردن روابط آمریکا و متحدان اروپایی این کشور کمک می‌کند  بلکه نزدیکی روسیه و ناتو را به همراه خواهد داشت.

توافقنامه کاهش تسلیحات راهبردی میان آمریکا و روسیه در حالی پس از مدت‌ها مذاکره در پراگ امضا شد که مقام‌های مسکو به صراحت اعلام کردند درصورتی که طرح سپر دفاع موشکی واشنگتن تهدیدی علیه روسیه به حساب بیاید به سرعت خروج خود را از این توافقنامه اعلام می‌کنند.

گفته می‌شود مقام‌های ناتو اکنون به‌دنبال این هستند که با اطمینان دادن به مقام‌های روسیه از داشتن نقش محوری در این طرح، آنها را برای استقرار این سامانه قانع کنند. آمریکا تاکنون چندین بار سعی کرده است که روسیه را در اجرای سپر دفاع موشکی خود که بخشی از آن قرار است در اروپا مستقر شود، شریک کند ولی با مخالفت این کشور مواجه شده است.

مقام‌های روسیه اعتقاد دارند این طرح به آمریکا این امکان را می‌دهد که بدون نگرانی از واکنش تلافی جویانه حتی دست به حمله هسته‌ای علیه روسیه بزند. این در حالی است که هنوز اختلاف‌های میان روسیه و غرب بر سر جنگ گرجستان حل نشده و مسکو هنوز با تجربه‌خود از این جنگ اعتمادی به همکاری نزدیک با ناتو ندارد.

سخنگوی ناتو تایید کرد که تمامی روابط درباره این موضوع میان دو طرف به حال تعلیق درآمده است. وی با اشاره به اینکه هنوز هیچ‌یک از کشورهای عضو ناتو استقلال آبخازیا و اوستیای جنوبی را به رسمیت نمی‌شناسند اعلام کرد که مسئله گرجستان نباید تمامی همکاری‌های دو طرف را فلج کند.

همچنین گفته می‌شود که بلژیک، هلند، آلمان، نروژ و لوکزامبورگ به‌عنوان اعضای ناتو در نامه‌ای رسمی به راسموسن خواستار برچیده‌شدن تمامی تسلیحات هسته‌ای آمریکا از خاک اروپا شده‌اند.

بحث درباره این تسلیحات هسته‌ای به تازگی بالا گرفته و کشورهای اروپایی عقیده دارند که استقرار این تسلیحات کمکی به راهبردها و سیاست‌های ناتو نخواهد کرد.

رقم مشخصی از کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا در خاک اروپا وجود ندارد اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که به احتمال زیاد 150 تا 240 کلاهک هسته‌ای در تعدادی از این کشورها مستقر هستند. واشنگتن در تلاش‌ است با مذاکرات محرمانه،  رهبران کشورهای اروپایی را به باقی ماندن تسلیحات هسته‌ای خود راضی کند.

کد خبر 105483

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز