گروه بین‌الملل: وزرای خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی( ناتو) با امضای طرحی، ماه نوامبر(آبان) را به عنوان زمان آغاز واگذاری مسئولیت‌های امنیتی و حکمرانی به نیروهای افغان تعیین کردند

مسئله‌ای که  بسیاری آن را نخستین گام‌ ناتو برای خروج از افغانستان می‌دانند.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو پس از نشست 2روزه وزرای امور خارجه این سازمان در تالین - پایتخت استونی - اعلام کرد که کشورهای عضو بر سر رویکرد انتقال مسئولیت‌ها توافق کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون نیروهای افغان مسئولیت‌های امنیتی را بر عهده دارند، گفت: ما اکنون نقشه‌ راهی داریم که ما را در  واگذاری امور به افغان‌ها که از امسال شروع می‌شود راهنمایی می‌کند و در این مورد افکار عمومی  کشورهای عضو شاهد پیشرفتی خواهند بود که خواستار آن هستند.

راسموسن ابراز امیدواری کرد دولت افغانستان و جامعه بین‌المللی طرح جدید ناتو برای انتقال قدرت را در کنفرانسی که قرار است اواسط ژوئیه ( تیرماه) در کابل برگزار شود، تصویب کنند.

همچنین مارک سدویل،‌ نماینده غیرنظامی ارشد ناتو در افغانستان اعلام کرد که انتظار دارد ‌رهبران محلی افغانستان برعهده گرفتن وظایف امنیتی در استان‌های باثبات‌تر شمالی و غربی این کشور نظیر خیبر و نیمروز را شروع کنند. وی تاکید کرد که با اجرای این طرح نیروهای ائتلاف از خط مقدم عقب‌نشینی می‌کنند و با کسب آمادگی برای خروج نهایی‌شان از افغانستان، فقط نقش حمایتی را برعهده می‌گیرند.

مسئولان ناتو می‌گویند اکنون در حال بررسی شرایطی هستند که مسئولان افغان که وظایف امنیتی و حکومتی را برعهده می‌گیرند، به خوبی نماینده ترکیب قومی و قبیله‌ای مناطق خود باشند.این طرح واگذاری مسئولیت‌ها به دنبال راهبرد رئیس‌جمهور آمریکا اعلام می‌شود که در ماه دسامبر از اعزام 30هزار سرباز کمکی به افغانستان خبر داد.

براساس این طرح، وی ژوئیه 2011 را به عنوان تاریخ شروع خروج نیروها از افغانستان اعلام کرد. با این حال، رئیس جمهور آمریکا بارها تاکید کرده است که سرعت کاهش نیروهای آمریکایی و خروج نیروهای ائتلاف به میزان موفقیت آنها در ایجاد ثبات در افغانستان و سرعت عمل افغان‌ها در برعهده گرفتن وظایف امنیتی‌شان، بستگی دارد.

هر چند گزارش‌ها نشان می‌دهد کشورهای عضو ناتو با مخالفت افکار عمومی مردم خود تمایل چندانی برای باقی ماندن در افغانستان ندارند، اما هیلاری کلینتون هنوز هم می‌گوید از واکنش متحدان این کشور دلگرم شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا با وجود افزایش نیروهای آمریکا در افغانستان تامین این تعداد نیرو دیگر برای اعضای ناتو این‌قدر سخت است؟ اعلام کرد که وی در حقیقت از واکنش متحدان دلگرم شده است.

وی گفت: ما شکاف نسبتا کوچکی داریم که در تلاش برای پرکردن آن هستیم.پیش از این، گزارش‌هایی درباره تقاضای آلمان برای خروج از افغانستان از سال 2011 منتشر شده بود. همچنین دولت ائتلافی هلند ماه گذشته به دلیل اختلاف‌هایی که درباره باقی‌ماندن نیروهای این کشور در افغانستان ایجاد شده بود، سقوط کرد و به دنبال آن مقامات هلند خبر از خروج نیروهای این کشورتا ‌۶‌ماه آینده از افغانستان دادند.

افسر  پاکستانی در میان طراحان حمله کابل

پلیس افغانستان روز گذشته ضمن اعلام دستگیری افراد گروهی که قصد انجام عملیات انتحاری در کابل - پایتخت این کشور - را داشتند، از بازداشت یک افسر ارتش پاکستان در میان این افراد خبر داد.

محمد حنیف اتمار، وزیر کشور افغانستان روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: 2روز قبل ما 16نفر که قصد عملیات تروریستی در افغانستان را داشتند، دستگیر کردیم که  9نفر از آنها بمب‌گذاران انتحاری هستند که در بیرون مرزهای افغانستان آموزش دیده‌اند. هر چند تمامی افراد این گروه دستگیر شده‌اند اما گزارش‌ها نشان می دهد که تدابیر امنیتی در کابل به شدت افزایش یافته است.

وزیر کشور افغانستان اعلام کرد که مقام‌های امنیتی در حال تحقیق در این مورد هستند و به زودی مذاکره با همتایان پاکستانی خود را آغاز خواهند کرد. وی گفت: ما مدارک خود را به مقام‌های پاکستانی ارائه خواهیم کرد و از آنها توضیح خواهیم خواست.

آنها باید بگویند که این اقدام بر اساس سیاست‌های آنها صورت گرفته یا تنها اقدام تعدادی از نیروهای خودسر ارتش بوده است.مقام‌های امنیتی افغانستان بازداشت این گروه را یک پیروزی و نتیجه اقدامات انجام شده در کابل می‌دانند.

کد خبر 105861

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز