یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: نخستین همایش بین‌المللی شاعران ایران و جهان عصر شنبه در تالار وحدت کار خود را آغاز کرد.

در این مراسم که با حضور محمود احمدی‌نژاد برگزار شد، وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه گفت: اگر بخواهیم جایگاه واقعی شعر و ادب را در سازمان اداری تعریف کنیم، یک اداره‌کل زیرنظر یک معاونت نیست؛ لذا از وزیر ارشاد با استفاده از اختیارات خود می‌خواهم به جای یک مدیرکل، یک قائم‌مقام وزیر در امور شعر و ادب منصوب کند.

احمدی‌نژاد ورود به عرصه شعر و ادب را گشودن گنج مستور اخلاق، ادب و حکمت در برابر انسان فارغ از جغرافیا، زبان و نژاد دانست و افزود: شعر، زبان و بیان مشترک همه دلباختگان حقیقت و پویندگان راه رشد و کمال، خداجویی، عاشقی و رهنمون شدن انسان‌ها به حق و دمیدن روح نشاط و زندگی و عشق و حماسه است و همه اینها نیز کار شاعران و ادیبان است.

وی با بیان اینکه سخن حافظ از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب و هر جا که پا می‌نهیم، وارد شده و همه با اشعار وی آشنایی دارند، اضافه کرد: شعر حافظ توجه به خداوند و عشق و رسیدن به او را مایه بقا و ماندگاری می‌داند که شاگردان زیادی دارد و از آن جمله شهریار است که جامع ذوق و هنر و زبردستی شاعران گذشته است و دل در گرو  رب‌الارباب و خدای مهربان دارد و با او مأنوس بوده و عاشقانه مناجات می‌کند.

احمدی‌نژاد همچنین همدلی و هم‌اندیشی دانشمندان، شاعران و تبادل فرهنگ و آرا را از نیازهای ضروری امروز برشمرد و گفت: در دوره‌ای که انسانیت انسان لگدکوب خوی سرکش مستکبران، خودخواهان و دنیاطلبان شده است، انتشار پیام انسانی شاعران و اهل دل یک مجاهدت بزرگ است.

وی لابه‌لای سخنانش اشعاری از وحشی بافقی، حافظ، مولوی، بهار و رودکی را نیز قرائت کرد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم درباره این همایش و برنامه‌های آینده‌اش گفت: انتظار دارم دبیرخانه دائمی همایش شاعران ایران و جهان به‌طور جد اعلام حضور کند. به جست‌وجوی گوته‌ها در دنیای ادب بگردید که سعدی‌ها و حافظ‌ها و مولوی‌ها و نظامی‌ها و عطارها، کار خود را کرده‌اند و اینک نوبت ماست.

سیدمحمد حسینی افزود: امروز اگر شاهد احیای کلام مولوی در قاره آمریکا بیش از سایر نقاط جهان هستیم، به‌دلیل امکان دستیابی به دامن این مرد بزرگ است از ناحیه ادیبان آن خطه، خصوصا آمریکای لاتین. کتاب «کیمیاگر» نویسنده برزیلی اگر در میلیون‌ها نسخه در سراسر جهان به فروش می‌رسد، تنها از یک داستان کوتاه مثنوی مولانا جلال‌الدین نشأت گرفته است.

حسینی کمی از گوته، اهمیت او و علاقه‌اش به حافظ ما سخن گفت و ادامه داد: شاعران گرامی وطنم و میهمانان گرامی وطن بزرگ‌ترم  اسلام و شاعران عزیز سراسر جهان، بگذارید به شما بگویم به میزان تطابق دایره‌های اندیشه‌های انسانی، امکان ایجاد هم‌اندیشی به مرکزیت شعر وجود دارد و جهان تشنه معنویت، به فرهنگ مشترک در قالب هنر، بیشتر توجه نشان می‌دهد.

علاوه بر احمدی‌نژاد و حسینی، محسن پرویز، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در جلسه آغازین همایش شاعران ایران و جهان حاضر بود. او در سخنرانی خود از تدوین برنامه‌ای برای اعزام شاعران ایرانی به سایر نقاط جهان خبر داد و ابراز امیدواری کرد، تعاملات فرهنگی ایران با کشورهای دنیا روزبه‌روز گسترش پیدا کند.

اما مراسم گشایش این همایش، مراسمی پرسخنرانی بود. موسی بیدج، دبیر علمی همایش و حجت‌الاسلام محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری نیز از جمله سخنرانان این همایش بودند و سرانجام نوبت به شاعران رسید. علی معلم دامغانی، فاضل نظری و عرفان نظرآهاری از ایران و امبریا کیتکا از کنیا‌، خورخه آربلچه از اروگوئه، یانیس یافانیتس از یونان و جورج شکور از لبنان، شاعرانی بودند که در مراسم افتتاحیه شعر خواندند.

برنامه‌های همایش

اما همانطور که قبلا اعلام شده بود، شاعران شرکت‌کننده در همایش، حالا در کنار سی‌وسه پل اصفهانند. دیروز ظهر، گروه اول شاعران، سوار یکی از پروازهای تهران- اصفهان شدند و در هتل بین‌المللی کوثر، نزدیک سی‌وسه پل مستقر شدند. البته همراه این گروه، تعدادی از خبرنگاران هم حضور دارند.

گروه دیگری از شاعران هم بعدازظهر 29 فروردین  با 2پرواز دیگر به اصفهان رفتند تا ساعت 20 دیشب در تالار فرشچیان اصفهان در برنامه شعرخوانی حضور یابند. میهمانان، بعدازظهر 30 فروردین به شیراز می‌روند.

از دیگر برنامه‌های تدارک دیده‌شده برای شاعران خارجی حاضر در ایران، بازدید از موزه فرش است. قرار است در روز پایانی این همایش یعنی پنجشنبه، شاعران فرش‌های این موزه را ببینند و شاید بعدها شعری در وصف فرش ایرانی بسرایند! آنها از موزه کاخ سعدآباد است هم بازدید خواهند کرد.

کد خبر 105405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز