به دنبال انتشار خبری با عنوان «ساخت بندر کاسپین 350 هکتار از خزر را خشک می‌کند» در صفحه نخست روزنامه 28 فروردین سازمان منطقه آزاد انزلی توضیحی را برای انتشار در روزنامه ارسال کرده است

در توضیح این سازمان آمده است که ساخت بندر کاسپین، مطالعات زیست‌محیطی دارد. این ادعای مدیران سازمان درست است اما نکته اینجاست که مطالعات زیست‌محیطی ساخت موج‌شکن‌های بندر کاسپین توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست هیچگاه تایید نشده است و در حال حاضر مسئولان سازمان محیط‌زیست برای توقف عملیات ساخت موج‌شکن های بندر به مسئولان قضایی مراجعه کرده‌اند.

در این توضیح اشاره‌ای به این نکته نشده که بالاخره مجوزی از سازمان محیط‌زیست برای ساخت موج‌شکن‌های بندر کاسپین صادر شده است یا نه؟  متن کامل  توضیح  سازمان منطقه آزاد انزلی در پی می‌آید:

موج‌شکن‌های بندر کاسپین بر مبنای مصوبه هیات محترم دولت و رعایت ملاحظات و مطالعات زیست‌محیطی در حال احداث است.
1- مجوز احداث بندر کاسپین از سوی هیات محترم دولت بعنوان بالاترین مراجع اجرایی تصمیم‌گیری کشور در قوه مجریه صادر گردیده و بر تمامی دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجرا است. سرعت در اجرای مصوبات افتخاری است برای مجری به‌ویژه در سال همت مضاعف و کار مضاعف.


2- بر خلاف مطالب مندرج در خبر که ناشی از عدم اطلاع‌ نگارنده محترم می‌باشد، این سازمان لزوم رعایت استانداردها و ملاحظات زیست‌محیطی را در تمام پروژه‌های عمرانی – زیرساختی منطقه آزاد انزلی بر خود لازم دانسته و در خصوص بندر کاسپین نیز مطالعات و ملاحظات زیست‌محیطی را کاملا مورد توجه قرار داده و معتقد به توسعه پایدار در کنار فعالیت‌های توسعه عمرانی در سطح منطقه می‌باشد و با کمترین دخل و تصرف در محیط‌زیست، بیشترین فعالیت را در استانداردترین پروژه عمرانی با استفاده از پیمانکاران و مهندسین مشاور متخصص انجام داده و خواهد داد.

3- احداث بندر کاسپین در جهت تکمیل مسیر ترانزیتی کالا در کریدور شمال – جنوب (نوستراک) و ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت صادرات مجدد از منطقه و همچنین ایفای نقش مؤثر به‌عنوان حلقه اتصال اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی با توجه به سند چشم‌انداز 1404 و طرح جامع منطقه صورت می‌گیرد و با اشتغال‌زایی برای هزاران نفر در حال حاضر می‌تواند نقش مؤثری در ایجاد اشتغال مولد در استان گیلان ایفا نماید.

4- سازمان منطقه آزاد انزلی با اهتزاز پرچم عمران و سازندگی دولت های نهم و دهم در استان گیلان و شمال کشور این افتخار را دارد که منشأ تحولات مثبتی گردیده که همگان به آن اذعان دارند و با تلاش خستگی‌ناپذیر به این فعالیت‌ها ادامه می‌دهد و مجددا از کارشناسان و دستگاه‌های ذیربط جهت همکاری در این مسیر استمداد می‌طلبد و این تعامل مثبت و سازنده را در جهت توسعه اقتصاد ملی و منطقه‌ای می‌داند و از کارشناسان و اصحاب رسانه این انتظار را دارد با شناخت کامل از برنامه‌ها و اهداف فعالیت‌های عمرانی منطقه نسبت به ارائه نظرات کارشناسی سازنده اقدام نمایند.

ساخت بندر کاسپین 350 هکتار از خزر را خشک می‌کند

کد خبر 105321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز