در حالی که بر اساس قانون، طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ توسعه‌ای و ملی در سواحل کشور، مشمول ارائه گزارش ارزیابی زیست‌محیطی هستند

ساخت بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی ماه‌هاست با خاکریزی و خشک کردن دریا بدون دریافت هیچ‌گونه مجوزی از سازمان حفاظت محیط‌زیست در حال انجام است.

از سوی دیگر تلاش مسئولان این سازمان برای توقف عملیات تخریب گسترده در منطقه و دریافت گزارش ارزیابی زیست‌محیطی آن به جایی نرسیده است، به شکلی که سرانجام مسئولان محیط‌زیست دست به دامان دستگاه قضایی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، احداث موج‌شکن‌های این بندر که ماه‌هاست با عملیات خاکریزی در دریا بدون ارائه و تایید گزارش ارزیابی زیست‌محیطی  آغاز شده، اعتراض سازمان محیط‌زیست را برانگیخته است. این در حالی است که مسئولان منطقه آزاد انزلی اعلام کرده‌اند عملیات احداث موج‌شکن‌های بندر بزرگ کاسپین هیچگاه و تحت هیچ شرایطی متوقف نشده و نخواهد شد.

کامران زلفی‌نژاد، مدیرکل محیط‌زیست گیلان در این خصوص گفت: هر طرح بزرگ و ملی که در سفرهای استانی یا در جلسات هیات دولت در مرکز مصوب می‌شود به معنای نفی قانون دستگاه‌های اجرایی در اجرای این مصوبات نیست.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای همه این طرح‌ها باید استعلام‌های قانونی از دستگاه‌های متولی دریافت و مجوزهای لازم اخذ شود، افزود: متاسفانه منطقه آزاد انزلی از زمان آغاز عملیات اجرایی طرح بندر کاسپین تا کنون از محیط‌زیست استعلام و مجوزی دریافت نکرده است.

مدیرکل محیط‌زیست گیلان تصریح کرد: زمانی که متوجه آغاز عملیات اجرایی بندر کاسپین شدیم نامه‌ای برای مسئولان درخصوص الزام به انجام و ارائه مطالعات زیست‌محیطی این بندر ارسال کردیم اما با کمال تعجب با این پاسخ که منطقه آزاد از قانون رسمی و جاری کشور خارج است و از قوانین روز دستگاه‌های اجرایی تبعیت نمی‌کند مواجه شدیم! 

وی با اشاره به ارسال پرونده بندر کاسپین به مرجع قضایی گفت: در این خصوص منتظر حکم توقف عملیات توسط دستگاه قضایی هستیم تا از تخریب بیشتر جلوگیری و بر اساس قانون،  نسبت به ارائه گزارش ارزیابی زیست‌محیطی اقدام کنیم.

مدیرکل محیط‌زیست گیلان خاطرنشان کرد: دست‌اندرکاران منطقه آزاد انزلی هم‌اکنون بدون دریافت مجوز در حال ریختن شن و ماسه در بستر دریای خزر  هستند  و ما در تلاشیم تا این طرح و طرح‌های اینچنینی به صورت نوین انجام شود. 

در این حال کمال فیروز آبادی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: عملیات احداث موج شکن‌های بندر کاسپین با تلاش شبانه‌روزی سربازان خدوم در قرارگاه دولت دهم با سرعت وصف ناپذیری ادامه دارد و هیچ مانع غیرقانونی توانایی ایجاد وقفه در عملیات اجرایی آن را ندارد.

وی افزود: عملیات احداث موج شکن های بندر بزرگ کاسپین به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر شمال کشور و هدیه ارزشمند دولت‌های نهم و دهم به مردم استان گیلان و کشور از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده و با اهتمام ویژه ادامه دارد و هیچگاه و تحت هیچ شرایطی متوقف نشده و نخواهد شد.

دکتر سید محمد باقر نبوی، معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در این خصوص با اشاره به اینکه این سازمان به هیچ عنوان مخالف توسعه نیست، گفت: در عین حال توسعه باید بر اساس ضوابط و ملاحظات زیست‌محیطی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان اجرایی پروژه بندر کاسپین پیش از اجرای این پروژه هیچ گزارش ارزیابی زیست‌محیطی ارائه نکردند، افزود: اجرای چنین پروژه‌هایی نیازمند ارائه گزارش مکان‌یابی و تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

جدا از توجیه اقتصادی پروژه بندر کاسپین که اعتراض حسن خسته‌بند، نماینده بندرانزلی را به‌همراه داشته به شکلی که وی تاکید کرده «پروژه ساخت بندر کاسپین بدون تحقیق آغاز شده و فاقد توجیه اقتصادی است»، گفته می‌شود برای ساخت این بندر باید 300 تا 350 هکتار از دریای خزر خشک شود؛ امری که با توجه به حساسیت‌های زیست‌محیطی و شرایط کنونی خزر نیازمند بررسی دقیق زیست‌محیطی است.

کد خبر 105204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز