همشهری آنلاین: کنگره آمریکا به لایحه‌ای رای داده است که بر اساس آن صادرات فن آوری و انرژی هسته‌ای به هند مجاز می‌شود.

به گزارش بی بی سی  چنین امری از سی سال پیش تا کنون بی‌سابقه بوده است.

اقدام کنگره آمریکا در پی امضای یک موافقت نامه بزرگ میان جورج بوش، رییس جمهوری این کشور و مانموهان سینگ، نخست وزیر هند در اوایل سال جاری میلادی صورت می گیرد.

این لایحه که پیشتر به تصویب سنای آمریکا نیز رسیده بود، اکنون باید به امضای جورج بوش برسد اما این اقدام بلافاصله به عنوان یک لحظه تاریخی در روابط میان دو کشور مورد استقبال هند قرار گرفت.

دو کشور هند و آمریکا که در دوران جنگ سرد در مقابل هم بودند، اکنون متحد نزدیک اقتصادی و سیاسی هستند و حتی مناسبات دفاعی با هم دارند.

یکی از خبرنگاران بی بی سی در دهلی می گوید هند این پیمان را پذیرش تلویحی ظهور این کشور به عنوان یک قدرت هسته ای جهانی تلقی می کند.

اما موافقت نامه هسته ای میان هند و آمریکا  ورفتار تبعیض آمیز آمریکا در این خصوص با انتقاداتی مواجه شده است.

به باور منتقدین، این امر کنترل سلاح های هسته ای را دشوار می کند، زیرا دولت هند از امضای قرارداد منع گسترش سلاحهای هسته ای خودداری ورزیده است.

هند بدون امضا کردن پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای، تا کنون دو بار در سالهای 1974 و 1998 به آزمایش سلاح هسته ای دست زده است.

پاکستان، کشور همسایه هند که به نیروی اتمی مجهز است، ناخرسندی خود را از قرارداد همکاری دوجانبه میان هند و آمریکا ابراز کرده است. پاکستان نیز قرارداد منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا نکرده است.

بر اساس پیمان هسته ای میان آمریکا و هند که بیش از یک سال قبل پیشنهاد شد، هند به فناوری هسته ای غیرنظامی ساخت آمریکا دست خواهد یافت و در مقابل برخی از تاسیسات اتمی خود را به روی بازرسی های بین المللی خواهد گشود.

کد خبر 10528

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز