چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری که در پایان نشست امنیت هسته‌ای در واشنگتن برگزار شد، پذیرفت قدرت آمریکا در تاثیر بر روند متوقف شده‌مذاکرات صلح خاورمیانه محدود است.

او که یکسال پیش با وعده احیای مذاکرات صلح و حل این مناقشه روی کار آمد و در روزهای نخست دولتش هم این موضوع را در اولویت کاری خود قرار داده‌بود، دیروز به خبرنگاران گفت: حقیقت این است که در این مناقشه آمریکا نمی‌تواند راه حلی را تحمیل کند مگر اینکه طرفین این مناقشه آماده باشند ضدیت‌های قدیمی را کنار بگذارند.

رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این و در هفته‌های اخیر هم گفته‌بود که موانع پیش روی روند صلح را دست کم گرفته بوده‌است. بسیاری از منتقدان سیاست‌های اوباما رویکرد او نسبت به روند صلح خاورمیانه را ابتدایی و ناپخته توصیف کرده‌اند.

اوباما در کنفرانس خبری سه‌شنبه شب خود به خبرنگاران گفت: اسرائیلی‌ها و دولتشان و فلسطینی‌ها و دولت خودگردان و همچنین کشورهای عرب ممکن است آماده حل این مشکل نباشند و هر چقدر هم که آمریکا فشار وارد کند شاید فایده‌ای نداشته‌باشد.

با این حال او تاکید کرد که آمریکا به‌صورت مداوم در این روند حضور خواهد داشت و فشار خود را وارد می‌کند. این روند زمان می‌برد و ممکن است بسیاری ناامید شوند.

سخنان اوباما و ابراز ناامیدی تلویحی او از روند مذاکرات صلح در حالی صورت می‌گیرد که در هفته‌های اخیر اختلافات واشنگتن و تل‌آویو بر سر ساخت و ساز شهرک‌های یهودی‌نشین در سرزمین‌های اشغالی شدت گرفته‌است.

آخرین دیدار بنیامین نتانیاهو از واشنگتن که اوایل فروردین‌ماه صورت گرفت، بدون انتشار بیانیه مشترک از سوی دو طرف و به‌صورت نیمه‌کاره به اتمام رسید. این اختلافات از آنجا شدت گرفت که اسرائیل همزمان با حضور جو بایدن معاون وزیر خارجه آمریکا در بیت‌المقدس، طی 2 مرحله خبر ساخت شهرک‌های جدید در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را اعلام کرد.

در همین حال رئیس رژیم صهیونیستی درجریان سفرش به پاریس اظهار داشت: مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها باید بار دیگر از سر گرفته شود. شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی دیروز در سفرش به پاریس که از روز سه‌شنبه آغاز شده و تا جمعه ادامه خواهد داشت، گفت: مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها باید در آینده نزدیک از سرگرفته شود و تشکیل کشور فلسطین در جهت منافع اسرائیل است.

اما عمروموسی دبیرکل اتحادیه عرب در نشست مطبوعاتی بعد از پایان نشست این اتحادیه ضمن محکوم کردن طرح رژیم صهیونیستی برای اخراج هزاران فلسطینی از کرانه باختری آن را نقض قوانین بین‌المللی توصیف کرد و در عین حال مذاکره با این رژیم را بی‌فایده خواند.

عمروموسی خاطرنشان کرد که‌ اجماع عربی درخصوص مذاکرات مستقیم یا غیرمستقیم میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها وجود دارد که این مذاکرات در پی اقدامات کنونی اسرائیل بی‌معنا و بی‌فایده خواهد بود.

از سوی دیگر، باراک اوباما سه‌شنبه شب در کنفرانس خبری که در پایان نشست امنیت هسته‌ای در واشنگتن برگزار شد در برابر سؤالات خبرنگاران درباره فعالیت هسته‌ای اسرائیل تنها به گفتن یک جمله اکتفا کرد.

اوباما بعد از سخن گفتن درباره دستاوردهای نشست امنیت هسته‌ای واشنگتن، در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره فعالیت هسته‌ای اسرائیل تنها گفت که خواستار آن است تا همه کشورها از جمله اسرائیل پیمان عدم‌تکثیر هسته‌ای یا همان ان‌پی‌تی را امضا کنند.

در همین حال دیروز دنی آیلون معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به رادیوی این رژیم گفت، سیاست ابهام هسته‌ای پایه و اساس امنیت اسرائیل است و همواره چنین بوده است. باراک اوباما درخواست نکرده که این سیاست تغییر کند.

این مقام صهیونیستی گفت که بعد از نشست هسته‌ای واشنگتن هیچ تغییری در سیاست‌های آمریکا نسبت به اسرائیل ایجاد نشده‌است و درخواست جدیدی از تل‌آویو مطرح نیست.

کد خبر 105144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز