مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

معصومه ابوالحسنی: حتما به‌خاطر می‌آورید که تا پایان سال گذشته، بزرگراه شهید بابایی از بزرگراه‌ها‌‌ی دورافتاده شهر تهران بود.

 این درحالی بود که کمتر خبری از این دروازه ورودی شمال‌شرق تهران در روزنامه‌ها‌‌ منتشر می‌شد و فقط گاهی اگر خدای ناکرده تصادف مهمی ‌در این بزرگراه اتفاق می‌افتاد، اسمی ‌هم از بزرگراه شهید‌بابایی برده می‌شد.

اما از تعطیلات نوروز امسال، بازسازی بزرگراه شهید‍‌بابایی به یکی از خبرهای مهم حوزه شهری تبدیل شده است. معاون فنی‌وعمرانی شهرداری تهران، روش‌های جدیدی را در بازسازی این بزرگراه به کار گرفته است تا دروازه شمال‌شرقی شهر تهران نه‌تنها نونوار که ایمن شود. در گزارش همشهری‌مسافر جزئیات فنی این پروژه را بررسی کرده‌ایم.

 تا وقتی از بزرگراه در دست بازسازی شهید‌بابایی بازدید نکنید، معنی انجام یک عملیات کربلای‌5 را متوجه نمی‌شوید! این تعبیر شخص دکتر حسینی است از فعالیت‌ها‌‌ی انجام‌شده در این محور. معاون فنی‌وعمرانی شهردار تهران در جمع خبرنگاران گفت که در محور شهید‌بابایی یک‌عملیات کربلای5 انجام شده است: «‌محور شهید‌بابایی از محورهای پرترافیک شهر و یکی از ورودی‌ها‌‌ی مهم تهران در شرق و شمال تهران است.

 این محور از محورهایی است که علاوه‌بر تردد ماشین‌ها‌‌ی سبک، ماشین‌ها‌‌ی سنگین نیز برای انتقال نخاله‌ها‌‌ به گود آبعلی از آن می‌گذرند. از این رو همیشه این بزرگراه وضعیت نامناسبی داشته است». محور شهیدبابایی با طول 14کیلومتر از میدان نوبنیاد آغاز می‌شود و تا آبعلی ادامه دارد.

دکتر حسینی معتقد است، بیش‌از 5/6کیلومتر این بزرگراه در طول سالیان به‌شدت آسیب دیده بود و در هر دوره با ریختن آسفالت مجدد به طور موقت مرمت می‌شد: «با توجه به کمبود زمان و این‌که در این محور انتقال بار ترافیکی ممکن نبود، از تکنولوژی روز دنیا استفاده و کار به شکلی انجام شد که هر آسفالتی تراشیده می‌شد، بازیافت آن نیز در همین محل انجام شده و از آن برای بازسازی همین محور استفاده می‌شد.

 در واقع با استفاده از روش جدید در عملیات بهسازی و بازسازی بزرگراه شهید‌بابایی هم کیفیت کار افزایش یافت و هم در هزینه و وقت به نحو قابل‌توجهی صرفه‌جویی شد». صرفه‌جویی 35درصدی زمان و هزینه با استفاده از روش جدید در بزرگراه شهید‌بابایی نه‌تنها از کیفیت کار کم نکرده، بلکه باعث افزایش عمر جداول بزرگراه شهید‌بابایی نیز شده است.

 معاون شهردار تهران معتقد است، اجرای اصول مهندسی ارزش در سامان‌دهی بزرگراه شهید بابایی رعایت شده است: «بزرگراه شهید بابایی در محدوده مناطق یک،  4 و 13 واقع شده است و برای سامان‌دهی آن در بخش‌ها‌‌ی مختلف فعالیت‌ها‌‌ی متفاوتی انجام شده است.

از میدان نوبنیاد تا دانشگاه امام‌حسین(ع) موضوع آسفالت در اولویت نبود، بنابراین رفیوژ میانی و فضای سبز اطراف بزرگراه اجرا و حجم عظیمی‌ از نخاله جابه‌جا شد. در ادامه از دانشگاه امام‌حسین(ع) تا تقاطع آبعلی، کار زیر‌بنایی صورت گرفت. علاوه‌بر اقدامات بازپیرایی و طراحی آبیاری قطره‌ای برای اولین بار در این مسیر، جداول و کانیوهایی احداث شد که هم استحکام لازم برای نصب گاردریل‌ها‌‌ را دارند و هم آب‌ها‌‌ی سطحی را به بهترین نحو ممکن جمع‌آوری می‌کنند. با این کار، عمر جداول به 10 تا 15سال افزایش می‌یابد و کیفیت آسفالت هم بالا می‌رود».

این عملیات عمرانی در شرایطی انجام می‌شود که دوکارخانه بازیافت سرد در محل بزرگراه شهید بابایی مستقر شده است: «در کاری که انجام شد لایه نازک یک‌سانتی‌متری با نام ‌«سمی‌لیر‌» روی خاک ریخته شد که این لایه، اجازه نفوذ آب به پایین و همچنین بالا آمدن ترک‌ها‌‌ از زیر سطح را نمی‌دهد و برای اولین بار است که در این بزرگراه اجرا می‌شود‌.

 برروی لایه ‌«سمی‌لیر‌» دو لایه آسفالت جدید ریخته می‌شود که این آسفالت متخلخل در هنگام بارندگی، آب را به سمت زهکش‌ها‌‌ هدایت می‌کند و  به همین دلیل آبگرفتگی در بزرگراه ایجاد نشده و در هنگام بارندگی آبی از زیر لاستیک خودروها به اطراف پاشیده  نمی‌شود .

علاوه‌بر آن، این آسفالت جاذب صوت نیز هست. در طول سال نیز تغییراتی در احداث کندروها در این بزرگراه صورت می‌گیرد و با استفاده از روش مهندسی ارزش، فقط در نقاطی که به احداث کندرو نیاز است، کندرو احداث می‌شود». یکی از اتفاقات مهمی ‌که در بازسازی بزرگراه شهید‌بابایی افتاد، این بود که حتی یک کامیون خاک هم از این محور خارج نشد: «در طول عملیات بازسازی حتی یک کامیون خاک نیز از این مسیر خارج نشد و آسفالت کنده شده دوباره بازیافت و استفاده شد.

بار ترافیکی اجازه بستن محور را نمی‌داد و این از مشکلات عمده بازسازی این مسیر بود. اما با ابتکار جدیدی که صورت گرفت، 30 تا 38درصد هزینه‌ها کاهش یافت، ضمن آن‌که  کیفیت کار نیز بالا رفت». فعالیت‌ها‌‌ی انجام‌شده در طول تعطیلات نوروز کمک کرد تا این مسیر از 14فروردین بازگشایی شود و شهروندان در آن تردد کنند: «بهسازی بزرگراه تا 14فروردین به اتمام رسید و در طول سال‌89  فرصت وجود دارد که بازسازی آن را کامل کنیم». به گفته دکتر حسینی، هزینه صرف‌شده برای اجرای این پروژه حدود یک تا ‌ ‌5/1میلیارد تومان برآورد شده است‌.

همشهری مسافر

کد خبر 105098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز