سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۲
۰ نفر

تیم بسکتبال مهرام برای دومین سال پیاپی به عنوان نماینده ایران در مسابقات باشگاه‌های آسیا شرکت می‌کند؛ تیمی که پس از انحلال صباباتری و قهرمانی دوساله‌اش در آسیا اجازه نداد تا جام قهرمانی آسیا به اردوی رقبا و به‌خصوص نمایندگان کشورهای حاشیه‌خلیج‌فارس برود.

مهرام سال گذشته در جاکارتای اندونزی با نمایشی تحسین‌برانگیز و بدون شکست از سکوی قهرمانی بالا رفت. این تیم امسال جدا از قهرمانی قاطع در باشگاه‌های ایران در جام شیخ راشد امارات و همچنین در سیزدهمین دوره مسابقات غرب آسیا زهر چشم ‌سختی از حریفان آینده‌اش قبل از ورود به مرحله نهایی مسابقات جام باشگاه‌های آسیا گرفت و حالا چند هفته‌ای است که خود را آماده حضور در بیست‌ویکمین دوره این بازی‌ها در دوحه قطر می‌کند؛ رقابت‌هایی که با حضور قهرمانان برجسته قاره‌کهن بعد از مسابقات متداول جام ملت‌های آسیا از جایگاه بالایی برخوردار است.

باتوجه به اطلاع‌ حریفان از قدرت مهرام در 2سال اخیر مطمئنا رقابت‌های سخت‌تری به نسبت مسابقات سال پیش در جاکارتا در انتظار مهرام در دوحه است؛ خصوصا آنکه گفته می‌شود قطری‌ها باتوجه به گرفتن موافقت فدراسیون بین‌المللی بسکتبال (FIBA) با برگزاری مسابقات باشگاه‌های جهان در این کشور میزبان این دوره از بازی‌های قهرمانی باشگاه‌های آسیا شدند.

مصطفی‌هاشمی، ملی‌پوش اسبق بسکتبال با احتساب این دوره از مسابقات باشگاه‌های آسیا سومین حضور رسمی‌اش را همراه با یک تیم در این مسابقات تجربه می‌کند. او نخستین‌بار در سال 2003 با تیم صنام عازم کوالالامپور شد و رتبه نهم ذوب‌آهن را به عنوان پنجم تبدیل کرد. اگرچه او با پتروشیمی، صنام و مهرام در اکثر دوره‌های مسابقات باشگاه‌های غرب‌آسیا حاضر بوده و تجارب ارزشمندی را هم به دست آورده اما اوج کارش در دوره بیستم در جاکارتا اتفاق افتاد که توانست به نخستین عنوان قهرمانی آسیا با مهرام نایل آید. حالا او برای آنکه بتواند با رکورد 2قهرمانی شاهین‌طبع با صباباتری در آسیا مساوی کند به یک قهرمانی دیگر نیاز دارد. هاشمی در گفت‌وگو با همشهری از جزئیات حضور مجدد مهرام در این مسابقات گفت و اینکه نماینده ایران در جام بیست‌و‌یکم هم‌اکنون چه شرایطی را طی می‌کند.

  •  تمرینات مهرام برای حضور در باشگاه‌های آسیا از چه تاریخی آغاز شده است؟

مهرام بلافاصله پس از 2هفته استراحت پس از قهرمانی در غرب آسیا تمرینات خود را از روز 15فروردین‌ماه شروع کرده است.

  •  سهم مهرام از جمع 48بازیکن دعوت‌شده به اردوی تیم ملی چند نفر است؟ آیا این موضوع خللی در تمرینات تیم شما ایجاد  نمی‌کند؟

با هماهنگی‌های صورت‌گرفته فکر نمی‌کنم با مشکلی روبه‌رو شویم. براساس توافق قرار است بعد از پایان مسابقات باشگاه‌های آسیا ملی‌پوشان مهرام به جمع سایر دعوت‌شدگان بپیوندند.

  • ظاهرا عذر «لورن ودز» یکی از دو بازیکن خارجی خود را خواسته‌اید و دو بازیکن جدید داخلی را هم به خدمت گرفته‌اید؟

به «لورن ‌ودز» احتیاج داشتیم و عذر او را هم نخواستیم، بلکه او با اتمام قراردادش که تا پایان بازی‌های غرب آسیا بود برای تمدید قرارداد تقاضای مبلغی دوبرابر قرارداد قبلی‌اش داشت که با مخالفت باشگاه روبه‌رو شد. سامان ویسی و حامد سهراب‌‌نژاد هم به عنوان یاران کمکی با ما تمرین می‌کنند.

  • کدام بازیکن خارجی مدنظر خودتان بود؟

من تمایل بسیاری به جذب «وینسنت جونز» بازیکن سابق مهرام و پتروشیمی داشتم، اما به دلیل قراردادی که با النصر امارات دارد نتوانست پاسخ مثبت دهد.

  • چرا باب گفت‌وگو با ممفیس را برای جذب حدادی به طور موقت باز نکردید؟

حامد حدادی بازیکن شاغل در NBA است و ممفیس هرگز حاضر نیست ریسک کند و سلامتی بازیکن چندمیلیون دلاری‌اش را به مخاطره اندازد و فقط به او اجازه همراهی با تیم ملی را طبق قرارداد می‌دهد.

  • برنامه اردوی خارجی به کجا رسید؟

همچنان باشگاه در حال مطالعه و مذاکره است.‌ در اروپا اکثر تیم‌ها در مراحل پایانی بازی‌های پلی‌آف قراردارند. احتمال رفتن به ترکیه نیز زیاد است. ما دلمان می‌خواهد به جایی برویم که آرامش و امکانات را همراه با حریفان تدارکاتی خوب یکجا داشته باشد.

  • از اوضاع فعلی تیم راضی هستید؟

خیر، همان دو هفته تعطیلی کلی ما را از برنامه‌هایمان عقب انداخته و این در حالی است که حریفان عربی ما روز و شب مشغول تمرین و مسابقه در اروپا هستند.

  • تفاوت مسابقات دوحه با جاکارتا چیست؟

در دوحه شرایط کاملا با جاکارتا فرق خواهد داشت. همان‌گونه که زین‌ اردن سال گذشته با ترکیب تیم‌ملی این کشور و با 2بازیکن خارجی به اندونزی آمده بود، در قطر شرایط دشوارتر هم خواهد بود و ما می‌دانیم که الریان قطر با سابقه 2بار قهرمانی با ترکیب تیم ملی این کشور و 2بازیکن ممتاز خارجی با هر قیمتی به دنبال گرفتن قهرمانی از مهرام است.

  • در ایران هم راجع به مهرام چنین دیدگاهی وجود دارد و قدرت مهرام را کمتر از تیم‌ملی نمی‌دانند!

اگر ما تیم ملی هستیم پس چرا حدادی، ساهاکیان و جواد داوری در تیم ما عضویت ندارند؟ آنان هرکدام در زمره بهترین‌های ایرانند. من این نوع نگاه را نگاه مغرضانه می‌دانم.

  • یعنی قبول ندارید که صمدنیکخواه بهرامی،‌ مهدی‌کامرانی، حامد آفاق، جکسون ورومن و ودز هم‌اندازه با ترکیب تیم ملی ایران هستند.

ببینید! همه این بازیکنانی که شما نام بردید بدون خارجی‌ها جزو ستون‌های تیم‌ملی ایران هستند، اما بازهم می‌گویم یک حدادی برای کل آسیا بس است.

  •  خب شما که می‌‌گویید ساهاکیان و داوری در تیمتان نیستند، چرا از آنان به جای سهراب‌نژاد و ویسی دعوت نکردید؟

 من به سهراب‌نژاد و ویسی اعتقاد خاصی دارم.

  • به عنوان سوال آخر، فکر نمی‌کنید با قدرت مطلق و اختلافی که مهرام در این فصل از رقابت‌های باشگاهی با رقبایش داشت،‌ انگیزه نزد دیگر تیم‌ها کمرنگ شد؟

ما همان تیم سال پیش بودیم و به جای سهراب‌نژاد، آفاق را جذب کردیم. ما تلاش کردیم که بهترین باشیم که در سایه یکدلی و سرمایه‌گذاری به آنچه  می‌خواستیم رسیدیم. بقیه هم برای موفق‌بودن باید تلاش کنند. این حرف‌ها غیرکارشناسی است. شما ببینید اینترمیلان در ایتالیا، بارسلون و رئال‌مادرید در اسپانیا و چلسی در انگلیس چگونه برای هرچه قوی‌ترشدن تلاش می‌کنند. در آنجاها هم تیم‌ها به دسته‌های مختلف قوی، متوسط و ضعیف تقسیم می‌شوند و هرگز نمی‌توان به عنوان مثال اوساسونا را با بارسلون و رئال‌مادرید به لحاظ سرمایه‌گذاری و داشتن امکانات قیاس کرد.

کد خبر 104981

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز