دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۰
۰ نفر

علی شاکری: صمدنیکخواه‌بهرامی بدون کمترین تردید، بهترین بازیکن لیگ‌برتر بسکتبال ایران درفصلی که گذشت، بود.

شاید اگر قرار بود او در این انتخاب رقیبی هم داشته باشد بازهم بدون هیچ‌شک و تردیدی در این زمینه باید از دو هم‌تیمی و دو دوست صمیمی‌اش در مهرام، مهدی‌ کامرانی و حامد‌آفاق یاد می‌کردیم که او آنها را در جمع تیم منتخب لیگ از نگاه صمد قرار داده است. صمدنیکخواه در آستانه حضور دوم مهرام در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا و شرکت ایران  برای  نخستین بار  در جام جهانی،  از حاشیه‌های بسکتبال  گفت‌ و اینکه هرگز به هیچ رسانه‌ای نگفته که خاطره تلخی از لژیونرشدنش  در  فرانسه دارد یا رفتن به NBA را برای خودآرزو می‌پندارد.

کاپیتان تیم ملی بسکتبال با صمیمت و بدون تکلف، نزدیک به 2ساعت به سوالات ما پاسخ داد که ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

  • در فصل جاری به اذعان همه مربیان و کارشناسان بهترین بازیکن سال بسکتبال بودی و نقش موثری در قهرمانی دوباره مهرام  داشتی؛  دلایل تفاوت کیفی‌ ایجاد شده در بازی‌های فصل پیش و امسالت چه بود؟

سال پیش در اواخر لیگ از فرانسه بازگشته بودم و به همین دلیل هماهنگی لازم را با دیگر بازیکنان نداشتم و با حاشیه‌سازی بازیکنان خارجی شرایط بدی را تجربه کردم. باشگاه ما هم باشگاه نوپایی است و نخستین قدم‌ها را در راه حرفه‌ای شدن برمی‌دارد و همه این مسائل را طبیعی می‌دانم. امسال باشگاه، قوی‌تر عمل کرد. یارگیری قبل از شروع فصل، انگیزه بالا برای دفاع از عنوان قهرمانی در ایران و آسیا و محیط توأم با آرامش و تمرینات مستمرموجب شد تا به لحاظ ذهنی بدون کمترین دغدغه فقط به بسکتبال فکر کنم.

  • در لیگ هم که بی‌رقیب بودید؟

اینطوری نبود که شما می‌گویید. خیلی‌ها سعی کردند که با شیطنت کار ما را کوچک جلوه دهند. در حالی که تیمی مثل ذوب‌آهن صادقانه برای رقابت با مهرام تلاش می‌کرد سایر تیم‌ها به نوعی خود را از پیش باخته تصور کردند و همین مسئله متاسفانه تاثیر منفی روی روند کاری آنان گذاشته بود. از سوی دیگر مهرام قبل از آغاز فصل، دوران آماده‌سازی خوبی را طی کرد و با جذب بازیکنان خارجی و با تفکر حرفه‌ای‌تر به آنچه که در سرداشت، رسید.

  • سطح لیگ ایران را باتوجه به جایگاه بسکتبال ایران در آسیا چگونه دیدی؟

لیگ بسکتبال ایران جزو بهترین لیگ‌های منطقه بوده است اما یکی از مشکلات لیگ ایران به حضور خلق الساعه تیم‌ها و غیبت ناگهانی‌شان برمی‌گردد که به نظر من فدراسیون باید به دنبال قانونمند کردن آن باشد. برخی از باشگاه‌ها با هدف صادقانه خدمت به بسکتبال می‌آیند و بعضی‌ها هم با استفاده ابزاری و مطرح شدن تیمداری را رها می‌کنند. یکی هم مثل پاسارگادشیراز با وعده وعید بسیار می‌آید و در ادامه راه از فعالیت باز می‌ایستد و اینگونه نگاه برای بسکتبال باشگاهی ما یک سم مهلک محسوب می‌شود.

  • خارجی‌های لیگ چگونه بودند؟

فکر می‌کنم هر ساله به سطح کیفی بازیکنان خارجی لیگ در حال افزوده شدن است. خارجی‌های خوبی نیز امسال در لیگ برتر حاضر بودند که به نظر من لورن وودز و ورومن از مهرام و 2خارجی ذوب‌آهن به همراه کوین شفرد  از دانشگاه آزاد بهترین بودند.

  • خیلی‌ها شفرد  را برترین خارجی لیگ معرفی کردند.

من چنین اعتقادی ندارم. شفر در تیم متوسطی مثل دانشگاه آزاد خوب توانست جولان دهد وگرنه سطح سایرین، بهتر از او بود.

  • شما پدیده‌ای در لیگ برتر امسال دیدی؟

بازیکنان جوان خوبی در ترکیب تیم‌ها به میدان آمدند اما واقعیت آنکه به هیچ‌کدام نمی‌شد لقب پدیده داد.

  • در شروع فصل ماجرای قراردادت با صبا مهر و پیوستن دوباره‌ات به مهرام بسیار حاشیه‌ساز شد.

حاشیه‌سازان را نمی‌بخشم.  قراردادم با صبا مهر تنها به این دلیل قطعی نشد که من هنوز یک سال دیگر با مهرام قرارداد داشتم وگرنه هرگز زیر قول و امضایم در بستن قرارداد داخلی با صبامهر نمی‌زدم. این موضوع باعث شد خیلی از دوستان ظاهری و دشمنانم را خوب بشناسم.

  • باتوجه به اینکه در طول یک سال گذشته به طور مداوم مشغول بازی بودی احساس خستگی و اشباع شدن از بسکتبال نداری؟

فشار زیادی به من و سایر ملی‌پوشان وارد شد. از فروردین ماه سال گذشته تا  امروز به جز تعطیلی 2هفته‌ای عید، فرصت استراحت پیدا نکردیم و این کمی برای ما نگران کننده است.

  •  آیا دلیلش نامشخص بودن  فصل استراحت در بسکتبال ایران است؟

نیاز به یک فصل  استراحت است. ورزشکاران حرفه‌ای هم اگر استراحت لازمه را نداشته باشند از کارآمدی آنان کاسته و دچار مصدومیت‌های ناخواسته می‌شوند. فصل استراحت یکی از فصول مهم ارکان ورزش حرفه‌ای است که حتما باید در بسکتبال ایران روی آن تعمق بیشتری صورت بگیرد.

هم اکنون اکثر بازیکنان دچار مصدومیت‌های جزئی‌اند که اگر برطرف نشود در مسابقات می‌تواند مبدل به صدمات بزرگ‌تر و غیرقابل جبران شود.

  • مصطفی هاشمی از همین تعطیلی دو هفته‌ای که بازیکنان پس از پایان لیگ و بازی‌های غرب آسیا داشته‌اند ناراضی است و معتقد است که حریفان مهرام در این مدت به‌طور مداوم مشغول تمرین و مسابقه بوده‌اند.

ایشان درست می‌گویند، دلیلش هم این است که فصل مسابقاتی ایران با کشورهای عربی متفاوت است. آنها برخلاف ما رقابت‌هایشان دیرتر شروع می‌شود و تا ماه‌های اردیبهشت و خرداد - قبل از مسابقات آسیایی-  خاتمه می‌پذیرد.

  • فکر می‌کنی که مهرام در فرصت باقیمانده تا مسابقات آسیایی قطر می‌تواند به آمادگی مطلوب دست پیدا کند؟

ما در حال حاضر 2هفته‌ای است که به طور مرتب صبح وعصر تمرین می‌کنیم و پس از مذاکرات فراوان، قرار شد به جای صربستان در اردوی ترکیه شرکت کنیم. فکر می‌کنم که بتوانیم طی یک‌ماه آینده با تمرین و بازی‌های تدارکاتی به همان آمادگی مطلوب بازی‌های غرب آسیا دست پیدا کنیم.

  • دوست‌داشتی که حامد‌حدادی می‌توانست به جای «وودز» در ترکیب مهرام در مسابقات آسیایی قطر ظاهر شود؟

خیلی دوست داشتم؛ حامد چهره‌شناخته شده‌ای در آسیاست ولی می‌دانید در قوانین NBA و تیم‌های حرفه‌ای، حضور بازیکن کمکی معنا ندارد. در رابطه با «لورن وودز» هم آخرین خبر اینکه اوپس از توافق مالی با باشگاه در رقابت‌های آسیایی دوحه مهرام را همراهی خواهد کرد.

  • در قطر تا چه اندازه مهرام می‌تواند به تکرار قهرمانی جاکارتا امیدوار باشد؟

ما در جاکارتا در نخستین حضور  آسیایی خود چندان شناخته شده نبودیم ولی در دوحه این‌چنین نیست و همه تیم‌ها به خصوص نمایندگان کشورهای عربی برای شکست مهرام نقشه کشیده‌اند و کار به مراتب دشوارتری نسبت به سال پیش در دفاع از عنوان قهرمانی خواهیم داشت.

  • مهم‌ترین حریفان مهرام در راه تکرار قهرمانی را کدام‌یک از تیم‌های شرکت‌کننده می‌دانی؟

الریاضی لبنان و الجلا سوریه به همراه الریان قطر، رقبای اصلی مهرام محسوب می‌شوند اما از تیم‌های شرق آسیا که حالا دوباره پایشان به مسابقات آسیایی باز شده اطلاع زیادی ندارم.

  • به عنوان آخرین سئوال، بعد از تجربه لیگ فرانسه تمایلی به حضور در لیگ‌های اروپایی و NBA داری؟

به NBA هرگز فکر نمی‌کنم؛‌چون اصلا روحیاتم با ذخیره‌نشینی جور در نمی‌آید. فعلا بازی در ایران را به بازی در لیگ‌های دیگر ترجیح می‌دهم.

کد خبر 105947

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز