مقامات افغان می‌گویند، 9 نفر از جمله 3کارمند ایتالیایی را به اتهام تلاش برای ترور والی‌هلمند در جنوب افغانستان بازداشت کرده‌اند.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، این بازداشت‌ها پس از آن صورت گرفت که نیروهای امنیتی افغان از درون یک بیمارستان مربوط به ایتالیایی‌ها در شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند، اسلحه و جلیقه‌های انتحاری پیدا کردند.

گلاب منگل، والی هلمند گفت که این مواد و اسلحه با کمک کارمندان خارجی به داخل بیمارستان منتقل شده بود.اما نهاد خیریه ایتالیایی که امور این بیمارستان را برعهده دارد، گفته که مطمئن است کارمندان این نهاد بیگناه هستند.

این نهاد انتقاد کرده که دولت افغانستان به آنها اجازه نداده با کارمندان خود از طریق تلفن صحبت کنند. آنها همچنین گفتند که دولت افغانستان هیچ‌گونه توضیحی در مورد بازداشت کارمندان ایتالیایی ارائه نکرده است.

گلاب منگل، والی هلمند در یک کنفرانس خبری گفت: جلیقه‌های انتحاری، بمب‌های دستی (نارنجک) و اسلحه با کمک کارمندان خارجی بیمارستان ایمرجنسی متعلق به ایتالیایی‌ها و سایر همکاران آنها به داخل این بیمارستان منتقل شده بود تا حملاتی را در لشکرگاه اجرا کنند.

والی هلمند افزود: براساس برنامه آنها، یکی از کارمندان خارجی بیمارستان ایمرجنسی برای کشتن من، 500 هزار دلار دریافت کرده بود.داوود احمدی، سخنگوی والی‌هلمند گفت، 6نفر از افغان‌هایی که در این ماجرا بازداشت شده اند، کسانی هستند که به‌عنوان مترجمان و محافظان امنیتی در این بیمارستان کار می‌کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده که یک نوار ویدئویی از جریان عملیات در بیمارستان ایمرجنسی، سربازان بریتانیایی و پلیس افغانستان را همراه با مقامات دولتی نشان می‌دهد که وارد بخش عمل جراحی قربانیان غیرنظامی جنگ می‌شوند.

براساس گزارش این خبرگزاری، در این نوار، انباری نشان داده می‌شود که در داخل آن صندوق‌های سرباز و مملو از گلوله، اسلحه کمری، بمب‌های دستی و مواد انفجاری جابه‌جا شده است.

بعد، ویدئو کارمندان خارجی را نشان می‌دهد که در یک محوطه باز روی کرسی نشسته‌اند و کارت‌های هویت‌شان‌دیده می‌شود اما نام‌هایشان واضح نیست.

ناتو اعلام کرده که سربازان آنها در اجرای بازداشت‌ها دخیل نبوده‌اند.وزیر خارجه ایتالیا گفته است که کشورش در عین حالی که منتظر انتشار جزئیات بیشتر این حادثه و دلایل بازداشت شهروندان ایتالیایی است، اعلام می‌کند که با هر گونه همکاری مستقیم و یا غیرمستقیم با تروریست‌ها مخالف است.

کد خبر 104843

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز