یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: تایلند هر چند در سال‌های اخیر تظاهرات متعددی را از سوی مخالفان دولت‌های مختلف این کشور تجربه کرده است

اما درگیری شنبه شب نیروهای امنیتی و معترضان، مرگبارترین خشونت سیاسی این کشور در 18 سال گذشته را رقم زد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که درگیری نظامیان تایلند و مخالفان این کشور موسوم به قرمزپوش‌ها باعث کشته شدن حداقل 20 نفر و زخمی شدن بیش از 800 نفر دیگر شده است. این درگیری گسترده که رسانه‌های تایلند برای آن عناوین جنگ داخلی و حمام خون را انتخاب کردند در برخی مناطق توریستی شهر بانکوک رخ داد و در آخرین ساعات روز شنبه با عقب نشینی نیروهای ارتش پایان یافت.

ارتش به‌دنبال این اقدام خواستار اقدامی مشابه از سوی مخالفان شد تا صلحی غیررسمی میان دو طرف شکل گیرد. در میان مجروحان و کشته شدگان این درگیری‌ تعدادی از نظامیان هم وجود دارند و دو طرف اکنون مشغول بررسی آمار دقیق تلفات خود هستند.

این درگیری شدید پس از تلاش نیروهای ارتش برای پس گرفتن کنترل منطقه‌ای که به دست مخالفان افتاده بود آغاز شد.  مقام‌های دولتی تایلند می‌گویند نظامیان این کشور برای متفرق کردن مخالفان تنها از شیلک گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرده‌اند.

مخالفان هم در این درگیری از سنگ و بمب‌های بنزینی استفاده کردند و آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که 4 سرباز در میان کشته شدگان این درگیری قرار دارند. همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که خبرنگار ژاپنی خبرگزاری رویترز هم در این درگیری کشته شده است.

این در حالی است که به‌دنبال این درگیری خونین، بانکوک با 15 میلیون جمعیت در یک آتش بس غیر‌رسمی22فروردین صبح آرامی را پشت سر گذاشت. با وجود این به‌نظر می‌رسد بر خلاف این روز آرام بحران سیاسی تایلند پس از این درگیری شدید پیچیده‌تر از گذشته خواهد شد. سخنگوی «جبهه متحد برای دمکراسی علیه دیکتاتوری» که رهبری تظاهرات مخالفان را بر عهده دارد22 فروردین اعلام کرد که جنگ آنها تا زمان سقوط دولت ادامه خواهد داشت.

جاتوپرن پرومپان، یکی از رهبران اصلی مخالفان هم تاکید کرد که آنها حاضر به هیچ نوع مذاکره با دولت نخواهند بود. در شهر چیانگ مای، در شمال تایلند هم در اعتراض به درگیری‌های بانکوک22 فروردین معترضان دفتر فرماندار را اشغال کردند. تظاهرات‌کنندگان تایلندی خواهان انحلال پارلمان و برگزاری فوری انتخابات برای تشکیل دولتی جدید در این کشور هستند.

مخالفان دولت تایلند که بیشتر آنها از طرفداران تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر سابق هستند، از دوازدهم مارس در برابر مقر دولت و مرکز تجاری پایتخت تجمع کرده‌اند. آبهیسیت وجاجیوا، نخست‌وزیر تایلند هم هر چند در نطقی تلویزیونی از کشته شدن مردم ابراز تأسف کرد اما گفت که در مقابل خواسته‌های مخالفان تسلیم نخواهد شد. 

سخنگوی دولت تایلند با وجود رد استفاده از گلوله‌های واقعی اعلام کرد که تحقیقات در رابطه با این مسئله آغاز شده است. وی با درخواست از مخالفان برای رعایت قانون اعلام کرد که ‌ نیروهای امنیتی قادر به کنترل وضعیت خواهند بود.

سخنگوی ارتش تایلند هم در حالی که گزارش برخی شاهدان عینی از شلیک مستقیم به مخالفان خبر می‌دهد اعلام کرد که معترضان از سلاح گرم و نارنجک در این درگیری استفاده کرده‌اند.مقام‌های دولت تایلند همچنین اعلام کرده‌اند که حدود 28 نفر از نظامیان این کشور به دست مخالفان زندانی شده‌اند. پیش از این نخست‌وزیر تایلند و مقام‌های امنیتی این کشور قول داده بودند که برای جلوگیری از تکرار وقایع تظاهرات سال گذشته در مقابل مخالفان از خود خویشتنداری نشان دهند.

درگیری نیروهای امنیتی با مخالفان در سال گذشته به کشته شدن 2 نفر از معترضان منجر شد. تایلند درآمد زیادی از ورود گردشگران به این کشور دارد و بحران سیاسی اخیر به‌شدت صنعت گردشگری این کشور را دچار مشکل کرده است.

همچنین این وضعیت بر شاخص‌های بورس این کشور تاثیر منفی گذاشته است. قرمزپوش‌های تایلندی همچنان کنترل 2 منطقه اصلی شهر بانکوک را در اختیار دارند.هر چند نظامیان این کشور روز گذشته تلاشی برای مقابله با مخالفان نکردند اما بانکوک بدون شک بار دیگر شاهد یک تظاهرات گسترده دیگر خواهد بود. مخالفان اعلام کرده‌اند در حال بررسی وضعیت هستند تا به‌زودی پاسخی مناسب به حملات نیروهای دولتی بدهند.

تقابل زردها و قرمزها

درگیری شنبه شب تایلند، مرگبارترین خشونت سیاسی در این کشور پس از درگیری های 17-23 می سال 1992 به حساب می‌آید. درگیری نیروهای امنیتی و مخالفان در این ناآرامی که به «می سیاه» معروف شد کشته شدن حداقل 52 نفر را به‌دنبال داشت.

تایلند در طول سال‌های گذشته صحنه تظاهرات و تقابل دو گروه موسوم به زرد‌ها و قرمزپوش‌ها بوده است. روستایی‌ها و طبقه فقیر شهری تایلند از قرمز پوش‌ها حمایت می‌کنند و طبقه متوسط شهرنشین حامی زردپوش‌ها هستند.

در سپتامبر سال 2008 تظاهرات زردپوش‌ها علیه دولت باعث درگیری این دو گروه در مرکز بانکوک شد.   در نوامبر 2008 زردپوش‌ها فرودگاه بین‌المللی بانکوک را بستند و دولت این کشور سقوط کرد. پس از آن دولت حامی زردها به قدرت رسید.

در آوریل سال 2009 تظاهرات قرمز پوش‌ها مانع از برگزاری اجلاس اتحادیه کشورهای جنوب‌شرق آسیا(آسه‌آن) شد. 2 نفر از قرمزپوش‌ها در درگیری‌های بانکوک کشته شدند. 
از مارس سال جاری میلادی تظاهرات قرمزپوش‌ها با پاشیدن خون روی ساختمان دولت و تجمع در مقابل پارلمان ازسرگرفته شد.

کد خبر 104841

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز