همشهری آنلاین: دانشمندان چینی دریافته‌اند چگونه با کمک یکی از مهلک‌ترین سلاح‌های قتل در قرون وسطی می‌توان با هدف گرفتن و نابود کردن پروتئین‌های خاصی که عامل بقای سرطان به شمار می‌روند، سرطان کشنده خون را از بین برد.

به گفته دانشمندان لابراتوار ژنومیک در شانگهای، تاثیرات جانبی این ماده کشنده که آن را به نام آرسنیک می‌شناسید در درمان سرطان خون نسبت به شیمی درمانی بسیار کمتر است. استفاده از این سم منجر به از دست رفتن موها و مغز استخوان بیمار نخواهد شد و دانشمندان اکنون در تلاشند تا بتوانند تاثیرات ارسنیک را بر روی دیگر سرطانها نیز مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ماده آرسنیک که بر اساس توانایی‌های مسموم‌کننده و کشنده‌اش از شهرت بالایی برخوردار است در گذشته به عنوان پادشاه سموم جهان شناخته می‌شد زیرا آثار مسمومیت آن شباهت زیادی به بیماری وبا داشته و ردیابی این نوع از مسمومیت معمولا امکان‌پذیر نبوده است.

با این حال از گذشته این ماده سمی در کشور چین با دو هدف مورد استفاده قرار می‌گرفته است، جدا از مسمومیت عمدی، آرسنیک از موادی بوده است که حداقل برای دو هزار سال در طب سنتی چینی‌ها کاربرد دارویی داشته است. در سال 1992 گروهی از دانشمندان چینی نحوه عملکرد خود را در درمان نوعی سرطان خون و مغز استخوان به نام ALP با استفاده از آرسنیک اعلام کردند که این شیوه به شکلی شگفت‌انگیز توانست سطح درمان این بیماری در چین را به 90 درصد برساند.

با این حال فرایند درمان سرطان با استفاده از این ماده تا به حال آشکار نشده بود تا این که دانشمندان لابراتوار ژنومیک با انتشار مقاله‌ای اعلام کردند چگونه با استفاده از تجهیزات مدرن موفق به مشاهده حمله آرسنیک به پروتئین‌های خاصی که عامل زنده نگه‌داشتن سلول‌های سرطانی به شمار می‌روند، شده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، در بیماری APL تولید گلبول‌های قرمز خون و پلاکت‌ها با اختلال مواجه می‌شود و در نتیجه منجر به کم خونی و Thrombocytopenia خواهد شد و مغز استخوان توانایی خود را در تولید سلول‌های سالم خونی از دست خواهد داد. تا دهه 1970 این بیماری 100 درصد مهلک و کشنده به شمار می‌رفت اما به گفته دانشمندان چینی نتایج استفاده از آرسنیک در درمان این بیماری بسیار امیدوار کننده بوده و این سم مهلک بیش از 90 درصد از مبتلایان به APL در چین را درمان کرده است.

کد خبر 104718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز