همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد افرادی که "تجربه نزدیک به مرگ" را داشته‌اند ممکن است به علت بالا رفتن میزان دی‌اکسیدکربن در خون دچار این حالت شده باشند.

 "تجربه نزدیک به مرگ" (NDE) بر اساس پژوهش‌های قبلی در 11 تا 23 درصد بازماندگان حمله قلبی رخ می‌دهد و با دیدن نورهای چشمک زننده، احساس آرامش و لذت و وارد شدن به قلمروی دیگر مشخص می‌شود.

اما اینکه چه چیزی باعث تجربه نزدیک به مرگ می‌شود، به شدت مورد بحث بوده است. برخی آن را به سازوکارهای جسمی یا دلایل روانی نسبت می‌دهند، و برخی دیگر نیروی ماورایی را در ایجاد این تجربه دخیل میدانند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران در اسلوونی، پنجشنبه 8 آوریل در ژورنال Critical Care گزارشی درباره  52 مورد حمله قلبی متوالی در سه بیمارستان بزرگ ارائه کرده‌اند.
میانگین سنی این بیماران 53 سال بودو 42 نفر آنها مرد بودند.

یازده نفر از این بیماران NDE را تجربه کرده بودند، اما میان افراد از لحاظ سن، جنس، میزان تحصیلات، عقاید مذهبی، ترس از مرگ، زمان به هوش آمدن یا داروهایی که برای احیای آنها مورد استفاده قرار گرفته بود، مشابهتی وجود نداشت.

در عوض تنها مشخصه مشترک میان این افراد میزان بالای  دی‌اکسیدکربن در خون، و میزان کمتر بالاتر بودن میزان پتاسیم خون بود.

سرپرست این تحقیق زالیکا کلمنک- کتیس از دانشگاه ماریبور در این باره گفت برای اثبات این یافته‌ها باید تحقیقات بیشتری در میان نمونه بزرگتری از بیماران انجام شود.

این محققان می‌گویند NDE ممکن است تجربه‌ای دگرگون‌کننده زندگی باشد، بنابراین در درک علل ایجادکننده آن برای نجات یافتگان از حمله قلبی مهم است.

کد خبر 104652

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز