گروه اقتصادی: شاخص تورم کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری کشور در 12 ماهه منتهی به آبان ماه سال جاری نسبت به 12 ماهه منتهی به آبان ماه سال گذشته به 5/11 درصد افزایش یافت که بالاترین سطح آن از آغاز سال 85 تاکنون محسوب می‌شود.

به گزارش اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی، شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در آبان ماه سال جاری نسبت به ماه قبل از آن یک درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز7/14 درصد رشد یافته است.  افزون بر این،  متوسط شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مدت 8 ماهه ابتدای سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن 12 درصد رشد داشته است.
بدین ترتیب، نرخ تورم در پایان آبان‌ماه برای پنجمین ماه متوالی با افزایش مواجه شد. نرخ تورم در مهرماه 2/11 درصد، در شهریورماه 9/10 درصد، در مردادماه 5/10 درصد، در تیرماه 4/10 درصد، در خردادماه 3/10 درصد، در اردیبهشت ماه 5/10 درصد، و در فروردین ماه 1/11 درصد بود.
در همین حال، ابراهیم شیبانی رئیس کل بانک مرکزی درباره رشد تورم گفت: رسیدن تورم در سال‌ جاری و تا پایان آبان‌ماه به رقم 5/11 درصد به معنای گرانی همه کالاها نیست. شیبانی در گفتگو با  مهر ، با بیان اینکه شاخص تورم از فروردین تا پایان آبان ماه امسال با توجه به میانگین تغییر قیمت 310 قلم کالا به دست آمده است، افزود: نرخ 5 /11  درصدی تورم به معنی افزایش قیمت همه کالاها نیست.
شیبانی با ابراز امیدواری از این که با تمهیدات لازم رقم فعلی تورم تا پایان امسال ثابت بماند، درباره کاهش سود بانکی در سال آینده نیز گفت: هنوز سیاستهای بانکی برای سال آینده به شورای پول و اعتبار ارسال نشده و در این خصوص تصمیمی اتخاذ نگردیده است. وی با اشاره به مصوبه مجلس برای کاهش نرخ سود بانکی و تک‌رقمی شدن آن تا پایان برنامه چهارم توسعه تصریح نمود: برای تعدیل نرخ سود بانکی در سال آینده، با توجه به نرخ تورم و مقتضیات کشور تصمیم گیری خواهد شد.
کد خبر 10455

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز