سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

آرش نهاوندی: قرص‌های ضد‌اضطراب می‌تواند در معالجه و تخفیف بیماری‌ها در افراد مؤثر باشد.

محققان می‌گویند قرص‌های ضد‌اضطراب نظیر پروزاک و پاکسیل که توسط شرکت اروپایی گلاکسو اسمیت کلاین تولید می‌شود، می‌تواند در معالجه بیماران مضطرب و افسرده‌ای که دچار بیماری جسمی نیز هستند، مؤثر واقع شود.درحالی‌که در حدود 10‌درصد بیماران دارای عوارض جسمانی، همزمان از افسردگی و اضطراب رنج می‌برند، تحقیقات بیانگر آن است که پزشکان به‌دلیل آنکه از تأثیرات داروهای ضد‌افسردگی اطمینان ندارند کمتر مبادرت به تجویز این نوع داروها می‌کنند.

یک بررسی سیستماتیک توسط دانشمندان انگلیسی نشانگر آن است که استفاده از داروهای ضد‌اضطراب مؤثر‌تر از مصرف داروهای رایج یا کم اثر در مداوای بیماران افسرده دارای عوارض جسمانی نظیر ایدز، پارکینسون و موارد زیادی از سرطان‌هاست.

ماتیو هاتوپف از مؤسسه پزشکی لندن و محقق ارشد این تحقیق می‌گوید: با خیلی از بیمارانی که همزمان با افسردگی دچار عوارض فیزیکی نیز هستند، مواجه شده‌ام. این تحقیقی دشوار است که می‌تواند در معالجه بیمارانی که همزمان دچار عوارض جسمانی و ذهنی هستند مؤثر واقع شود.

در این تحقیق که 51 مورد بررسی بر داروهای ضد‌افسردگی را در بر می‌گیرد، مشخص شد که از هر 6 نفری که توسط داروهای ضد‌اضطراب مورد مداوا قرار گرفته‌اند، بیش از یک نفر می‌تواند پس از 6 یا 8 هفته از نتایج مؤثر این داروها در معالجه بهره‌مند شود.

در جریان این تحقیق که 3‌هزار و 60 نفر در آن مشارکت داشتند، تأثیر داروهایی نظیر پروزاک یا داروهایی که دارای سه چرخه مانند نورپرامین بوده‌اند مورد بررسی قرار گرفت.

ایرنه هیگینسون از مؤسسه پزشکی لندن می‌گوید: نتایج این تحقیق برای میلیون‌ها بیمار و خانواده‌های آنها که در حال تجربه کردن بیماری‌های جسمانی هستند، بسیار مفید و مهم است.

او می‌افزاید: تا‌کنون پزشکان و پرستاران زیادی از این مسئله که ممکن است معالجه با داروهای ضد‌استرس مؤثر نباشد ابراز نگرانی می‌کردند اما نتایج این تحقیق اخیر نشان داد که این داروها سودمند هستند.

ترک سیگار و احیای سلامت شریان‌ها و آرتری‌ها

یک تحقیق جدید بیانگر آن است که ترک سیگار می‌تواند به مرور زمان شرایط شریان‌ها را به حالت سابق بازگرداند.

بر مبنای نتایج آخرین تحقیقات بزرگ انجام شده در این زمینه، در شریان افرادی که یک سال بود مبادرت به ترک سیگار کرده بودند، علائم بازگشت - مشکلی که ممکن بود منجر به بروز عوارض قلبی در آینده شود- مشاهده شد.این تغییر حتی به‌رغم اضافه‌شدن بر وزن افرادی که سیگار را ترک کرده بودند رخ داد. در این تحقیق همچنین مشخص شد که میزان کلسترول خوب هم در این افراد افزایش یافته است.

استعمال سیگار یکی از عوامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی است و علت مرگ یک سوم از سیگاری‌ها با این عوارض مرتبط است. اغلب نیز سکته‌های ناقص، سیگاری‌‌ها را به ترک این ماده ترغیب می‌کند.

ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه یا مرگ ناشی از این بیماری را در افراد کاهش می‌دهد. در تحقیق اخیر نیز برای نخستین بار ثابت شده است که ترک سیگار به سرعت شریان‌ها را به وضع سابق بازمی‌گرداند.

در این تحقیق 1500 فرد سیگاری به 5 روش مختلف نظیر استفاده از چسب‌های نیکوتین‌دار، قرص‌های لوزی‌شکل حاوی نیکوتین، داروی بوپروپیون که با نام‌های علمی ولبوترین و زیبان به فروش می‌رود یا ترکیبی از چسب‌های ترک سیگار و قرص‌های لوزی‌شکل حاوی نیکوتین ترغیب به ترک سیگار شده‌اند.

دکتر جیمز استین، متخصص قلب از دانشگاه ویسکانسین مدیسون می‌گوید: پس از یک سال 36‌درصد این افراد، سیگار را بدون توجه به روش در پیش‌گرفته شده ترک کردند.

پیش و پس از ترک سیگار توسط افراد مشارکت‌کننده در این تحقیق، پزشکان آزمایش‌هایی را بر این افراد انجام دادند تا از نحوه جریان خون در عروق این افراد مطلع شوند. سفت شدن عروق، نخستین مرحله بروز عوارض قلبی در بدن است. پزشکان با استفاده از یک شریان بند، جریان خون را دردستان این افراد متوقف کردند و پس از چند دقیقه با باز کردن شریان بند، مجددا جریان خون را بر قرار کرده و واکنش شریان اصلی را به هنگام به جریان افتادن خون در رگ‌های دست مورد بررسی قرار دادند.

دکتر الفرد باو، یکی از متخصصان دانشگاه تمپل و رئیس گروه قلب این دانشگاه می‌گوید: این آزمایش مورد تایید است و نتیجه آن نشانگر میزان سلامت شریان‌های قلب است.
در پی انجام این آزمایش پزشکان متوجه شده‌اند که عملکرد شریان اصلی قلب به میزان یک‌درصد در میان ترک‌کنندگان سیگار بهبود یافته است.

دکتر استین در این باره می‌گوید: شاید یک درصد چندان زیاد به‌نظر نرسد اما به معنای آن است که 14‌درصد خطر ابتلا به عوارض قلبی در فردی که سیگار را ترک کرده کاهش یافته است.

دکتر باو نیز می‌گوید: این یک تحول کوچکی است که در طول یک سال رخ داده و سؤال اصلی این است که آیا بهبود در وضعیت شریان‌های این افراد ادامه می‌یابد یا خیر؟
دکتر استین نیز به این نکته اشاره می‌کند که به‌منظور پاسخ دادن به این سؤال، تحقیق مذکور به‌مدت 2سال دیگر ادامه پیدا خواهد کرد.

نتایج تحقیقاتی که پیشتر انجام گرفته بود نشانگر این بود که پس از ترک سیگار 10سال زمان لازم است که قلب و ریه سلامت خود را بازیابد و فردی که سیگار را ترک کرده از نظر وضعیت جسمانی شرایط‌اش مشابه شرایط یک فرد سالم شود.

کد خبر 104427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز