دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کنسولگری آمریکا در منطقه به‌شدت حفاظت شده شهر پیشاور پاکستان روز گذشته با 4 انفجار پیاپی لرزید تا شبه نظامیان این کشور بار دیگر در مقابل مقام‌های واشنگتن قدرت نمایی کنند

در حالی که کنسولگری آمریکا در شهر پیشاور به‌شدت از سوی نیروهای امنیتی با طرحی ویژه حفاظت می‌شود گزارش‌ها نشان می‌دهد که افراد مسلح 16فروردین در عملیاتی انتحاری پس از تیراندازی به سمت محافظان کنسولگری خودروهای بمبگذاری شده خود را در مقابل ورودی این ساختمان منفجر کردند.

این حمله ساعاتی پس از انفجار بمب در مراسم حزب عوامی ملی پاکستان در یکی دیگر از شهرهای استان سرحد شمال غربی صورت گرفت که بر اثر آن حداقل 41 نفر کشته شدند.
انفجارهای مهیب در نزدیکی کنسولگری آمریکا باعث شد که توده‌ گسترده‌ای از گرد و خاک آسمان شهر پیشاور را فرا بگیرد که نشان می‌دهد حداقل چند ساختمان در اثر این انفجارها تخریب شده‌اند.

گفته می‌شود که بخشی از ساختمان کنسولگری آمریکا هم در این حمله تخریب شده است. رسانه‌های پاکستان گزارش دادند که شبه نظامیان طالبان روز گذشته مسئولیت این حملات را پذیرفتند.

گزارش‌های اولیه از کشته شدن حداقل 7 نفر خبر می‌دهد اما بدون شک با پایان عملیات نیروهای امدادی آمار تلفات این حمله افزایش خواهد یافت. نیروهای امنیتی بلافاصله این منطقه را محاصره کرده و مانع از نزدیک شدن خبرنگاران به ساختمان کنسولگری و بیمارستان ارتش شدند که این مسئله به دست آوردن تعداد تلفات این حملات را بسیار سخت کرد.

سفارت آمریکا در اسلام‌آباد 16فروردین تایید کرد که کنسولگری آمریکا هدف این حملات بوده است اما حاضر به ارائه توضیحات درباره میزان تلفات این حملات یا خسارات
 وارد شده به ساختمان کنسولگری نشد. پیشاور مرکز استان سرحد شمال غرب است که در نزدیکی مرز مشترک پاکستان و افغانستان واقع شده است.

ستارخان یکی از مقام‌های پلیس پاکستان اعلام کرد که حداقل3 نفر از کشته‌شدگان از نیروهای امنیتی هستند.خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که حداقل 2 خودروی بمبگذاری شده در فاصله 20 متری ورودی اصلی کنسولگری آمریکا منفجر شده است. این برای نخستین بار در 4 سال گذشته است که یک ساختمان دولتی آمریکا در پاکستان هدف چنین حمله گسترده‌ای قرار می‌گیرد.

تعدادی از پایگاه‌ها و دفترهای سازمان اطلاعاتی ارتش پاکستان در همین منطقه قرار دارد و به همین خاطر پس از این انفجارها نیروهای ارتش پاکستان با خودروهای زرهی در خیابان‌های اطراف مستقر شدند. این حمله گسترده در حالی در منطقه به‌شدت حفاظت شده صورت گرفت که در 3 ماه گذشته از تعداد حملات در پاکستان نسبت به دوره مشابه در سال گذشته کم شده بود.

مقام‌های واشنگتن که بودجه هنگفتی برای عملیات نظامی در اختیار اسلام‌آباد قرار داده‌اند این مسئله را نشان‌دهنده تضعیف طالبان به‌دنبال عملیات گسترده نظامیان پاکستان در پایگاه‌های اصلی این گروه می‌دانستند.

این در حالی است که عملیات16فروردین شبه‌نظامیان طالبان در منطقه‌ای بسیار حساس که محل استقرار دفاتر سازمان‌های امنیتی و مقر نیروهای پلیس است صورت گرفت و این مسئله نشان می‌دهد که شبه نظامیان هنوز قادر به قدرت نمایی در هر زمانی هستند.

حمله به کنسولگری آمریکا 16فروردین ساعاتی پس از آن صورت گرفت که انفجار بمب در مراسم جشن حزب عوامی ملی در یکی دیگر از شهرهای استان سر حد شمال غربی پاکستان باعث کشته شدن حداقل 41 نفر و زخمی شدن بیش از 100 نفر دیگر شد.

حزب عوامی ملی یک تشکل سیاسی سکولار و از احزاب مهم در صحنه سیاسی استان سرحد شمال غرب است و این مراسم را در شهر تیمارگاراه به مناسبت طرح تغییر نام استان به استان خیبر پبختونخوا برگزار کرده بود.

متهم شدن ارتش پاکستان

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که گزارشی شامل اسناد و مدارک بیش از ‌‌٢٠٠ اعدام شتابزده در دره سوات طی 8ماه گذشته از سوی ارتش پاکستان در عملیات علیه شبه نظامیان طالبان را به وزارت امور خارجه آمریکا و مقام‌های کنگره این کشور ارائه کرده است.

همچنین کمیسیون حقوق بشر پاکستان مستقر در لاهور فهرست ‌‌٢٤٩ مظنون را که طی اعدام‌های غیرقانونی از ‌‌٣٠ ژوئیه ‌‌٢٠٠٩ تا ‌‌٢٢ مارس ‌‌٢٠١٠ کشته شده‌اند ارائه کرده و اعلام داشته که بیشتر این اجساد در دره سوات پیدا شده‌اند.

به‌دنبال این مسئله پی جی کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: ما نگرانی‌هایمان را درباره این اتهام‌ها با مقام‌های ارشد پاکستانی در میان گذاشتیم و به نظارت دقیق روی اوضاع ادامه خواهیم داد. ارتش پاکستان اتهام‌های دیده‌بان حقوق بشر مبنی بر بدرفتاری و شکنجه مظنونان به همکاری با شبه نظامیان طالبان را در عملیات خود در دره سوات رد کرده است.

کد خبر 104386

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز