گروه بین‌الملل: پاکستان 28 فروردین شاهد یک حمله تروریستی دیگر بود که باعث کشته شدن حداقل 30 نفر شد

هر‌چند شنیدن صدای انفجار بمب‌ها اکنون دیگر در مناطق مختلف پاکستان در حال عادی شدن است اما این بار شبه‌نظامیان محل موقت سکونت کسانی را منفجر کردند که در اثر حملات ارتش پاکستان از خانه و زندگی‌شان آواره شده‌اند.

انفجار حداقل 2 بمب28 فروردین اردوگاه آوارگان جنگی را در شهر «کوهات» در شمال غربی پاکستان به لرزه درآورد. گزارش‌ها نشان می‌دهد این انفجارها زمانی رخ داد که مقام‌های کمک‌رسانی در حال توزیع غذا بین ساکنان اردوگاه بودند.

گفته می‌شود جمعیت زیادی از آوارگان پاکستانی در حال ثبت نام برای دریافت غذا بودند که این انفجارها باعث کشته شدن حداقل 30 نفر و زخمی شدن بیش از 50 نفر دیگر شد.  بیشتر ساکنان این اردوگاه را آوارگان منطقه اوراکزای تشکیل می‌دهند که عملیات اخیر ارتش پاکستان در آن هزاران نفر را مجبور به فرار از خانه‌های خود کرده است.

تحقیقات اولیه نیروهای امنیتی نشان می‌دهد که یکی از انفجارها توسط یک بمب‌گذار  انتحاری انجام شده و بمب دیگر به‌وسیله کنترل از راه دور منفجر شده است. این حمله تروریستی یک روز پس از آن صورت گرفت که انفجار بمب در بیمارستانی در شهر کویته در جنوب‌غربی پاکستان باعث کشته شدن حداقل 8 نفر شد.

یک فیلمبردار تلویزیونی و 3 افسر پلیس در میان کشته شدگان این حمله قرار داشتند. ارتش پاکستان از چند ماه پیش عملیات خود علیه شبه نظامیان در اوراکزای را تشدید کرده است. سازمان ملل متحد به تازگی اعلام کرد که از اواخر سال گذشته و با آغاز عملیات نظامی ارتش پاکستان در منطقه قبایلی اوراکزای، تاکنون بیش از 210 هزار نفر از این منطقه گریخته‌اند.

نیروهای امنیتی می‌گویند در درگیری‌‌های خود در این منطقه تاکنون بیش از 550 شبه‌نظامی را کشته‌اند. پیش از آغاز حملات گسترده ارتش پاکستان، سازمان‌های امدادی هشدار داده بودند که دولت این کشور باید تدابیر ویژه‌ای را برای تامین امنیت و اسکان غیرنظامیانی که به خاطر این حملات آواره می‌شوند در نظر بگیرد.

سمیع‌الله خان، از مقام‌های محلی پاکستان اعلام کرد که حمله به اردوگاه آوارگان پس از آن صورت گرفت که نظامیان پاکستانی جمعه شب با پشتیبانی توپخانه و بالگردهای نظامی مواضع شورشیان را در منطقه قبیله‌ای اوراکزای هدف قرار دادند.

مقام‌های پاکستان عقیده دارند که منطقه اوراکزای برای شبه نظامیان طالبان که از حملات ارتش پاکستان در وزیرستان جنوبی فرار می‌کنند، تبدیل به یک مقصد و پناهگاه مهم شده است.

هفته گذشته بازماندگان و مقامات دولتی پاکستان اعلام کردند که طی حملات هوایی اخیر جنگنده‌های پاکستانی در نزدیکی مرز افغانستان، بیش از 71 غیرنظامی کشته شده‌اند. مقامات دولتی پاکستان که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند که حدود 125 هزار دلار به خانواده‌ قربانیان در منطقه قبیله نشین خیبر پرداخت شده است.

این خبر هر چند تاکنون قطعی به‌نظر نمی‌رسد اما 28 فروردین ارتش پاکستان به‌طور رسمی با انتشار بیانیه‌ای کشته شدن غیرنظامیان را در حمله هوایی در شمال غربی این کشور تایید کرد. ارتش در بیانیه خود هر چند میزان دقیق تلفات را اعلام نکرده است اما بدون شک این مسئله باعث به مخاطره افتادن حمایت‌های عمومی از مبارزه علیه شبه نظامیان در پاکستان خواهد شد.

کد خبر 105310

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز