گروه اجتماعی - مینا شهنی: مجلس امسال برای همسان‌سازی‌ مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بیش از 2500 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته است.

این در حالی است که بودجه در نظر گرفته شده برای پارسال 2500 میلیارد تومان بود و به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، تمامی این بودجه خرج نشد و بخشی از آن برای سال‌های بعد باقی ماند.

سیدجواد زمانی، مخبر کمیسیون اجتماعی مجلس، درباره این افزایش بودجه به فارس گفت: سال گذشته مجلس 2500 میلیارد تومان سهام را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تصویب کرد و امسال نیز این مبلغ افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر علی اکبر خبازها، رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی، معتقد است که مجلس همسان‌سازی‌ مستمری بازنشستگان را فراموش کرده‌است و کمیته پیگیری همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در مجلس به دست فراموشی سپرده شده‌است.

خبازها در این‌باره گفت: انتظار داشتیم هیات رئیسه مجلس به وعده خود در تشکیل کمیته پیگیری همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی عمل کند اما تاکنون با وجود پیگیری‌های مکرر هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

به گفته او، محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب‌رئیس مجلس در بهمن ماه پارسال به روسای کانون‌های بازنشستگی اطمینان داد که کمیته‌ای برای پیگیری همسان‌سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی تشکیل شود و مطالبات آنها را پیگیری کند ولی بعد از گذشت چند ماه هنوز بازنشستگان در انتظار نتایج پیگیری این کمیته هستند.

ابهام در پرداخت‌ها

پیش از این هم خبازها از ابهاماتی در چگونگی پرداخت مستمری‌های بازنشستگان خبر داده بود. او پارسال گفته بود که سازمان تامین اجتماعی همسان‌سازی‌ مستمری بازنشستگان را به درستی انجام نداده است و با توجه به اینکه بنا به دستور دولت و مصوبه نمایندگان مجلس این سازمان موظف شده بود تا مستمری بازنشستگانش را برابر با مستمری بازنشستگان مشمول قانون خدمات کشوری افزایش دهد، اما این کار را به درستی انجام نداده‌‌است.

گفته‌های پارسال خبازها حکایت از این داشت که درحالی‌که حداقل مستمری بازنشستگان عضو صندوق بازنشستگی کشوری 420 هزار تومان بود اما در معادل‌سازی‌ انجام شده از سوی سازمان تامین اجتماعی این رقم برای مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی 355 هزار تومان تعیین شده و به این ترتیب 65 هزار تومان با آنچه دستور دولت و مجلس بوده، تفاوت دارد.

بودجه‌ای خرج نشد

هر چند بودجه به‌صورت سالانه و برای هزینه در همان سال تعیین می‌شود اما علی ذبیحی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در جواب این پرسش که چرا تمامی 2500 میلیارد تومان تعیین شده از سوی مجلس صرف همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نشده است، گفت که لزومی ندارد تمامی این مبلغ همین امسال(1388) صرف شود؛

زیرا  بخشی از آن برای ادامه روند ترمیم مستمری‌ها در سال‌بعد نگه داشته خواهد شد. آنچه ذبیحی بر آن پافشاری کرد به‌نظر تکیه به‌نظر شخصی و عدم‌تبعیت از قانون بود؛ چراکه با در نظر گرفتن این نکته که بودجه سال 88 باید در همان سال خرج شود، این تعیین تکلیف از سوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی می‌توانست به نوعی نادیده انگاشته شدن قانون تلقی شود.

عملکرد نامطلوب

مخبر کمیسیون اجتماعی مجلس که از افزایش بودجه برای همسان‌سازی‌ مستمری بازنشستگان خبر داده است بر این نکته نیز تاکید کرد که عملکرد این سازمان در سال گذشته مطلوب نبوده و این سازمان نتوانسته تعامل خوبی با مجلس برقرار کند.

زمانی بر این نکته هم تاکید کرد که سازمان تامین اجتماعی به‌دلیل ضعف مدیریتی به وزارت رفاه سپرده شد و افزود: سازمان تأمین اجتماعی با قشر آسیب‌پذیر جامعه سر و کار دارد و بنا‌بر وظیفه باید به این قشر خدمات‌رسانی کند. اگر منابعی که در اختیار سازمان تأمین اجتماعی است به درستی مدیریت شود، قطعاً تأمین اجتماعی دیگر بدهکار نخواهد بود.

کد خبر 104373

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز