گروه حوادث: 4 کارگر جوان بعد از تعطیل شدن کارگاه آهنگری تصمیم گرفتند باند سرقت و زورگیری تشکیل دهند

اعضای این باند با استفاده از2 خودروی پراید، در نقش مسافرکش ظاهر می‌شدند و دست به سرقت از طعمه‌هایشان می‌زدند. شامگاه 20 آذرماه سال گذشته، مرد سالخورده‌ای به کلانتری 135 آزادی تهران رفت و از سرقت پول‌هایش توسط سرنشینان یک خودروی پراید خبر داد.

این مرد در تشریح ماجرا به ماموران گفت: حوالی میدان آزادی منتظر تاکسی ایستاده بودم که یک خودروی پراید مقابلم توقف کرد. به غیراز راننده، 2 مرد جوان که به‌نظر می‌رسید مسافر هستند داخل خودرو نشسته بودند و من هم بدون اینکه مشکوک شوم سوار ماشین شدم.

هنوز مسافت زیادی طی نکرده بودیم که ناگهان راننده تغییر مسیر داد و وارد خیابانی تاریک شد. خواستم به او اعتراض کنم که در همین هنگام مرد جوانی که کنار من نشسته بود، تیغه چاقویش را روی پهلویم گذاشت و تهدید کرد اگر سر و صدا کنم، مرا خواهد کشت.

بعد از آن بود که سارقان 250 هزار تومان پولی را که همراهم بود سرقت کردند و بعد از پیاده کردن من از ماشین پا به فرار گذاشتند. از آنجا که هوا تاریک بود نتوانستم شماره پلاک خودروی آنها را به‌خوبی ببینم و حتی داد و فریادهایم هم به جایی نرسید؛ به همین خاطر تصمیم گرفتم ماجرا را به کلانتری اطلاع دهم.

بعد از اظهارات این مرد، مشخصات ظاهری سارقان و خودروی آنها به تمامی تیم‌های گشتی پلیس مخابره شد و تحقیقات برای شناسایی آنها آغاز شد.

زنجیره سرقت‌های خشن

بعد از گذشت چند روز، درحالی‌که هنوز ردی از زورگیران جوان به دست نیامده بود چند مرد دیگر نیز با مراجعه به کلانتری، شکایت‌های مشابهی را مطرح کردند. یکی از شاکیان استاد یکی از دانشگاه‌های تهران بود که سارقان با تهدید چاقو 8 میلیون تومان پولی را که وی به‌صورت وام از بانک دریافت کرده بود، به سرقت برده بودند.

درحالی‌که هر روز بر تعداد شاکیان افزوده می‌شد، ماموران در بررسی اظهارات مالباختگان به سرنخ‌هایی دست یافتند که از فعالیت یک باند حرفه‌ای حکایت داشت. اطلاعات
به دست آمده از شاکیان نشان می‌داد که سارقان 4 مرد جوان هستند که با استفاده از یک خودروی پراید نقره‌ای و یک پراید هاچ‌بک نقشه‌ سرقت‌های خود را عملی می‌کنند، بنابراین تصاویر چهره‌نگاری شده متهمان و مشخصات خودروی آنها در اختیار ماموران گشتی پلیس پایتخت قرار گرفت و جست‌وجو برای یافتن ردی از آنها وارد مرحله‌ای تازه شد.

تعقیب و گریز خیابانی

بیش از 3 ماه از ثبت نخستین شکایت گذشته بود که عصر 25 اسفندماه، ماموران گشت کلانتری آزادی در جاده مخصوص تهران- کرج به یک خـودروی پــراید مشکوک شدند. از آنجا که مشخصات این خودرو با مشخصات خودروی سارقــان مطابــقت داشت، ماموران آن را زیرنظر گرفتند و متوجه شدند که علاوه بر 3 مرد جوان، فرد میانسالی نیز داخل خودرو نشسته و به‌نظر می‌رسد از سوی دیگر سرنشینان پراید مورد تهدید قرار گرفته است.

ماموران که احتمال می‌دادند مردان جوان همان سارقان تحت تعقیب باشند، به تعقیب خودروی مورد نظر پرداختند تا اینکه بعد از طی مسافتی، این خودرو توقف کرد و سرنشینان پراید، مرد میانسال را به بیرون پرت کردند.

تیم گشت پلیس که حالا مطمئن شده بود در یک قدمی سارقان زورگیر قرار گرفته است، ماجرا را از طریق بی‌سیم به دیگر خودروهای‌ گشت حاضر در بزرگراه گزارش کرد و به راننده پراید دستور ایست داد اما با فرار سارقان، عملیات تعقیب آنها آغاز شد و دقایقی بعد این عملیات با حضور 2 تیم گشتی دیگر ادامه یافت.

چند دقیقه بعد، سارقان که راهی برای فرار نداشتند توقف کردند اما یکی از آنها با پای پیاده شروع به دویدن به سوی بیابان‌های اطراف کرد.

دستگیری با شلیک پلیس

با دستگیری 2 سرنشین دیگر پراید، ماموران به تعقیب متهم فراری پرداختند و با رعایت قانون به‌کار‌گیری سلاح شروع به تیراندازی به سوی او کردند. با اصابت یک گلوله به پای سارق فراری، وی نیز به دام پلیس افتاد و برای مداوا به بیمارستان منتقل شد.

سرهنگ علی ترابی، سرکلانتر پنجم تهران، با بیان این خبر گفت: با دستگیری 3 عضو باند، بازجویی از آنها آغاز شد و متهمان پرده از زورگیری‌های زنجیره‌ای در محدوده میدان آزادی، غرب و جنوب غرب تهران برداشتند.

وی با اشاره به اینکه اعضای باند تا‌کنون به 80 فقره زورگیری با این شگرد اعتراف کرده‌‌اند، افزود: متهمان لوازم مسروقه را در خانه‌ای در منطقه رباط کریم نگهداری می‌کردند که با شناسایی این محل بخشی از لوازم مسروقه در آنجا کشف و ضبط شد.

شکار مشتریان بانک‌ها

سرهنگ ترابی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد 3 متهم دستگیر شده و همدست فراری آنها، همگی کارگر یک کارگاه آهنگری بوده‌اند اما بعد از اینکه مالک کارگاه آنجا را تعطیل کرده، تصمیم گرفته‌اند  دست به سرقت و زورگیری از مردم بزنند. 

وی با اشاره به اینکه متهمان بیشتر سرقت‌های خود را در تاریکی شب مرتکب می‌شدند تاکید کرد: سارقان در آخرین ماه فعالیت خود با توجه به افزایش ساعت کار بانک‌ها، بیشتر طعمه‌های خود را از بین مشتریان بانک‌ها انتخاب می‌کردند و بعد از کشاندن آنها به محل‌های خلوت، اموالشان را به سرقت می‌‌بردند.

سرکلانتری پنجم تهران تصریح کرد: هم‌اکنون پرونده متهمان در شعبه 6 دادیاری در دادسرای جنایی تهران و زیرنظر قاضی سلیمانی‌فرد تحت رسیدگی است و تحقیقات برای دستگیری عضو فراری این باند ادامه دارد.

کد خبر 104182

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز