سه‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارخانه خودروسازی جیلی چین شرکت خودروسازی ولووی سوئد را از فورد آمریکا خرید.

به گزارش دویچه وله، فورد از محل فروش ولوو ۸/ ۱ میلیارد دلار دریافت می‌کند. خودروساز آمریکایی خود ۵/ ۶ میلیارد دلار برای خرید ولوو پرداخته بود. فورد با پولی که از این معامله به‌دست می‌آورد، بخشی از بدهی‌های خود را تسویه می‌کند؛ بدهی‌هایی که عموما به‌دلیل زیان‌های ناشی از بحران مالی بین‌المللی در سال ۲۰۰۹ به بار آمدند.

به گفته یک سخنگوی شرکت ولوو، قرارداد معامله‌ یادشده در پایان هفته‌ گذشته به امضای دو طرف رسیده است. آخرین مرحله‌ی فروش نیز در سه‌ماهه‌ سوم سال جاری میلادی (۲۰۱۰) انجام خواهد شد.

دفتر اصلی، مدیریت تولید و مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ولوو هم‌چنان در سوئد باقی می‌مانند. شعبه‌های سوئد و بلژیکِ این خودروساز نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند. شعبه‌ جدیدی از این خودروساز در چین احداث خواهد شد.

بدین ترتیب جیلی قصد دارد تولید خود که تا کنون ۳۰۰ هزار دستگاه در سال بوده را به دو برابر (۶۰۰ هزار دستگاه در سال) افزایش دهد که بخش اعظم آن برای تولید در چین برنامه‌ریزی شده است.

جیلی بزرگ‌ترین خودروساز بخش خصوصی در چین است. این کارخانه با خرید رقیبان خود که در سطح بین‌المللی جایگاه قابل قبولی دارند، دانش فنی روز را کسب می‌کند و راه خود را نیز به بازارهای جهانی می‌گشاید. جیلی علاوه بر این قصد دارد با ساخت مدل‌های ولوو در چین، به جنگ آئودی، یکه‌تاز بازار خودروهای کلاس بزرگ در این کشور برود.

سهام خریدار ولوو صبح دوشنبه 9 فروردین   (۲۹ مارس) در بازارهای مالی هنگ‌کنگ، در مقاطعی تا ۵ درصد گران‌تر شدند. سرمایه‌گذاران پس از انتشار خرید ولوو، برای خرید سهام این جیلی هجوم آورده‌اند.

کد خبر 103996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز