همشهری‌آنلاین: روسای جمهور و نمایندگان کشورهای شرکت کننده در جشن جهانی نوروز در تهران، عصر شنبه هفتم فروردین به همراه آقای احمدی نژاد رئیس جمهور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار نوروز را مناسبتی برجسته از لحاظ معنوی، ملی، و بین‌المللی و حامل ارزشهای ممتاز دانستند و تأکید کردند: عید نوروز نماد نوآوری، طراوت، جوانی، نشاط و تحکیم روابط دوستی و مهربانی میان دوستان و آشنایان است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، قرار گرفتن عید نوروز با چنین ارزشهای والایی به عنوان آغاز سال نو در میان برخی ملتها را یک امتیاز برای آن ملتها برشمردند و افزودند:

با وجود آنکه عید نوروز یک جشن ملی است و جزو اعیاد دینی محسوب نمی‌شود اما در روایات متعددی از نوروز تجلیل شده و به همین دلیل نوروز فرصتی برای یاد خدا و اظهار عبودیت انسانها در مقابل پروردگار شده است.[دیدار روسای‌جمهور شرکت‌کننده در جشن نوروز با رهبر انقلاب]

ایشان خاطرنشان کردند: بر همین اساس در ایران بنا بر یک رسم دیرینه، مردم به هنگام روز نوروز و لحظه تحویل سال، در اماکن زیارتی و عبادتگاه‌ها حضور می‌یابند و از خداوند خیر و برکت و سالی نیکو، طلب می‌کنند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ثبت بین المللی عید نوروز تأکید کردند: این ثبت جهانی در واقع می تواند نوعی انتقال فرهنگ و هدیه از جانب ملتهایی که نوروز را گرامی می دارند به ملتهای دیگر به ویژه غرب باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: در شرایطی که متأسفانه جریان فرهنگی همواره از غرب به شرق است، ثبت بین‌المللی نوروز فرصت انتقال و صدور ارزشهای والای فرهنگی شرق به ملتهای غربی است.

ایشان با قدردانی از ابتکار رئیس جمهور و دولت محترم در برپایی مراسم جشن جهانی نوروز در تهران خاطرنشان کردند: این مراسم و استمرار آن می‌تواند زمینه مناسبی برای هر چه نزدیک تر کردن دولتها و ملتهای منطقه به یکدیگر باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش برخی قدرتهای بزرگ برای بحران آفرینی میان ملتها و القای تقابل منافع ملتها در منطقه تأکید کردند: واقعیت آن است که منافع ملتهای منطقه نه تنها در تقابل با یکدیگر نیست بلکه هم افزای یکدیگر است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه ملتهای منطقه می توانند یک مجموعه با ارزش و والای فرهنگی تشکیل دهند، افزودند: جمهوری اسلامی ایران از تقویت روابط و همکاریها میان کشورهای منطقه و همسایه که دارای فرهنگ مشترک هستند، استقبال می کند و پیشرفت و ارتقای هریک از کشورهای همسایه را به سود خود و مایه سرافرازی می‌داند.

در ابتدای این دیدار آقای احمدی نژاد رئیس جمهور با اشاره به ثبت بین المللی نوروز گفت: هدف از برپایی جشن جهانی نوروز در تهران، تقویت همکاریها و روابط سازنده، میان کشورهای منطقه است و مقرر شده است این مراسم هر سال در یکی از کشورهایی که نوروز را گرامی می دارند، برگزار شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: پیام نوروز و ارزشهای آن برای جهانیان، گسترش صلح، عدالت و دوستی است.

آقای حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان نیز با قدردانی از ابتکار جمهوری اسلامی ایران در برپایی جشن جهانی نوروز، اظهار امیدواری کرد این مناسبت بین المللی موجب تعمیق روابط و گسترش صلح و دوستی میان کشورهای منطقه شود.

آقای امامعلی رحمان رئیس جمهور  تاجیکستان هم، جمهوری اسلامی ایران را خاستگاه و وطن اصلی جشن نوروز دانست و گفت: در شرایطی که تهدیدها و تقابل های فرهنگی متعددی در جهان وجود دارد، ثبت بین المللی جشن 6 هزار ساله نوروز، یک رویداد بسیار مهم است.

آقای  جلال طالبانی رئیس جمهور عراق نیز با مهم خواندن ثبت جهانی نوروز، به شرایط عراق بعد از سقوط صدام اشاره و از حمایتهای معنوی دولت و مردم ایران از ملت عراق در سختی ها و شرایط مختلف قدردانی کرد.

آقای قربانقلی وردی محمداف رئیس جمهور  ترکمنستان هم با اشاره به قدمت جشن نوروز، آن را یکی از جشنهای بزرگ مردم منطقه دانست و از اقدام جمهوری اسلامی ایران در برپایی جشن جهانی نوروز سپاسگزاری کرد.

همچنین وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در سخنانی ضمن تبریک عید نوروز، ثبت جهانی آن را یک رویداد مهم خواند.

در پایان این دیدار روسای جمهور و نمایندگان کشورهای شرکت کننده در جشن جهانی نوروز به همراه رهبر معظم انقلاب اسلامی عکس یادگاری گرفتند.

کد خبر 103904

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز