شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۵ - ۰۴:۲۲
۰ نفر

زیبایی و شگفت‌انگیز بودن اهرام ثلاثه، انگیزه و شوق دیدار از مصر را در دل هر گردشگر علاقه‌مندی برمی‌انگیزد.

بی‌شک، یکی از دلایل سفر گردشگران به کشور پررمزوراز مصر می‌شود؛ بنابراین دیدار از اهرام ثلاثه مصر، توصیه ما به کسانی است که مسافرت به این کشور را در برنامه‌ خود قرار داده‌اند.

اهرام ثلاثه که به تعبیر مورخان، قدیمی‌ترین بناهای ثبت‌شده روی زمین هستند، در محلی به نام «گیترا» در نزدیکی قاهره واقع شده‌اند و در حدود 4هزارسال قدمت دارند. «شاه خوفو» از بزرگان سلطنت مصر بود که دستور ساخت سه هرم بزرگ و عظیم را صادر کرد اما عمر وی به پایان‌یافتن ساخت هر سه هرم‌ کفاف نداد و پس از او، پسر و نوه‌اش دستور وی را پیگیری کردند. «شاه خوفو» تنها تا پایان ساخت هرم بزرگ‌تر زنده ماند. این هرم از 2/3میلیون بلوک سنگی ساخته شده و ارتفاع آن پنجاه‌برابر دیگر اهرام است.

چهار طرف هرم بزرگ به سمت 4معبد بزرگ واقع شده است. در سال پایانی ساخت این هرم، نوعی پوشش سنگی به رنگ لیمویی روی آن قرار گرفت تا این بنا را جلوه‌دارتر نمایان کند اما به‌تدریج این رویه سنگی از بین رفت و به‌ندرت می‌توان در برخی از مدخل‌های هرم، بخش‌‌هایی از آن را مشاهده کرد. در محوطه اصلی آرامگاه، قطعات بزرگ گرانیت قرار داده شده که بر اساس اعلام محققان، کار ساخت آن با بیش از 20هزار کارگر و سنگ‌تراش، در حدود 20سال طول کشیده است.

در خصوص روش معماری مصریان برای ساخت این هرم، ابهاماتی بزرگ وجود دارد اما تصور می‌شود نوعی مخلوط خاص از شن و آجر در ساخت این اهرام به کار رفته است.
به غیر از مومیایی خوفو، در اتاق‌های بزرگ آرامگاه، ابزار زیادی دیده می‌شود که برای زندگی آینده شاهان مصری در آن تعبیه شده است.باور مصریان بر این بود که اگر جسد مرده را نگهداری کنند، روح مرده دوباره به آن جسد بازمی‌گردد.

همین باور، زمینه‌ای شد تا مصریان در طول سلطنت خود و هنگام ورود به هزاره، حدود یکصد هرم زیبا، با شکوه و مجلل را برای خود به عنوان مقبره و جایگاه ابدی شاهان احداث کنند و در عین حال، از آنها به عنوان معابر مذهبی نیز استفاده کنند.بزرگ‌ترین و عظیم‌ترین هرم‌ها در دوران حکومت و سلطنت مصریان قدیم در فاصله‌ قرن‌های 26 تا 22 پیش از میلاد مسیح، ساخته شده است.

هرودوت - مورخ مشهور - درباره هرم خوفو می‌گوید: وقتی خئوس به پادشاهی مصر رسید، دستور داد آرامگاهی به شکل هرم برای او بسازند. به همین دلیل، ماموران، نگهبانان، کشاورزان و بردگان را که بیش از هزار نفر بودند برای ساخت این هرم به خدمت گرفت. این کارگران سنگ‌های هرم را که هر کدام نزدیک به 5/2تن وزن داشت، از کوه‌های اطراف رود نیل جدا کرده و سپس آنها را با قایق از روی رودخانه عبور می‌دادند و بعد با استفاده از غلطک، آنها را تا نزدیک محل هرم می‌آوردند.

به گفته هرودوت، ساخت این هرم با کشته‌شدن هزاران نفر، 30سال طول کشیده است.
نوه خوفو «شاه خافره» بنای بزرگ اسفینکس که ما آن را مجسمه بزرگ ابوالهول می‌نامیم، ساخته است. این بنای عظیم، تندیس یک شیر عظیم‌الجثه در حالت نشسته است که سری از انسان دارد و چهره شاه خافره بر آن نقش بسته است. محیط‌های درونی بنای ابوالهول را راهروها و اتاق‌هایی تشکیل می‌دهند که اطلاع دقیقی از دلیل و روش ساخت آنها در دست نیست.

کد خبر 10385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز