چهارشنبه ۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه‌ انگلیس از اخراج دیپلمات رژیم صهیونیستی در لندن خبر داد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه انگلیس طی سخنانی در مجلس عوام این کشور تاکید کرد: لندن دستور اخراج دیپلمات اسرائیلی را به دلیل استفاده از پاسپورت‌های جعلی انگلیسی در ترور محمود المبحوح، فرمانده نظامی حماس صادر کرده است.

وی گفت:‌ دلایل قدرتمندی وجود دارد که ثابت می‌کند، اسرائیل دست به چنین اقدامی زده و ما به دنبال این مساله هستیم که چنین اقدامی بار دیگر تکرار نشود.

وزیر امور خارجه انگلیس خاطر نشان کرد: این تصمیم انگلیس در پی نتایج تحقیقات به عمل آمده در خصوص استفاده از پاسپورت‌های انگلیسی جعلی در ترور المبحوح اتخاذ شده و بر اساس این تحقیقات، مشخص شده که اسرائیل در قبال این موضوع مسئول است.

میلیبند تاکید کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، شکی نیست که 12 پاسپورت استفاده شده توسط عاملان این ترور متعلق به انگلیسی‌های بی‌گناه است.

به نوشته‌ روزنامه‌ فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط، میلیبند گفت: ما در تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که این جعل پاسپورت توسط مزدوران یک سازمان اطلاعاتی صورت گرفته و شکی نیست که اسرائیل مسئول این اقدام است.

وی افزود: ما این اقدام را خطرناک می‌دانیم و معتقدیم که مخالف با حاکمیت کشورمان است و علاوه بر آن از سوی کشوری انجام شده که ما آن را دوست خود می‌دانیم.

وزیر امور خارجه انگلیس گفت: دولت انگلیس این مساله را کاملا جدی گرفته و گام‌هایی را در واکنش به این اقدام بر می‌دارد. سوء استفاده از پاسپورت‌های جعلی چیزی نیست که بتوان با آن سازش کرد زیرا سلامت شهروندان انگلیسی در منطقه را به مخاطره می‌اندازد.

وی عنوان داشت: دست داشتن اسرائیل به عنوان کشور دوست ما در این اقدام، توهین را نیز به جراحت به جای مانده از آن اضافه کرد.

میلیبند تاکید کرد: دو بار با سفیر اسرائیل در لندن دیدار کرده و به شکلی قاطع از او خواستم تا چنین مساله‌ای بار دیگر در آینده تکرار نشود، اما چاره‌ای جز اخراج یکی از کارکنان سفارت اسرائیل در لندن وجود نداشت.

با وجود این که وی اشاره‌ای به هویت دیپلمات اخراج شده‌ انگلیسی نکرد اما برخی منابع انگلیسی تاکید کردند که این فرد نماینده‌ سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در سفارت لندن است.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس نیز در گفت‌وگو با بی بی سی، اظهار داشت‌: دولت انگلیس به شکل قاطع با روش‌های اسرائیل مخالف است و هرگز آن را نمی‌پسندد.

وی گفت:‌اخراج دیپلمات اسرائیلی از انگلیس، پیام آشکار به دولت اسرائیل است مبنی بر این است که ما پذیرای چنین اقداماتی نیستیم.

وی گفت:‌ انگلیس با همکاری مطلوب اسرائیل جهت افشای حقایق مربوط به جزئیات ترور المبحوح روبه‌رو نشده است.

وی در عین حال تاکید کرد: ما به روابط خود با اسرائیل پایبند هستیم، هرچند که همکاری‌های دیپلماتیک مشترکمان نیاز به تجدید نظر دارد و اعتماد ما در پی این اقدام متزلزل شده است.

این در حالی است که سفیر رژیم صهیونیستی در لندن نسبت به تصمیم دولت انگلیس برای اخراج دیپلمات اسرائیلی ابراز ناامیدی کرد.

وی گفت: روابط اسرائیل وانگلیس روابطی حیاتی است که از اهمیت مشترک برخوردار است.

برخی نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) با اعتراض به این اقدام لندن، انگلیسی‌ها را به سگ‌ تشبیه کردند.

ارییه الداد، از نمایندگان راست‌گرای کنست گفت: انگلیسی‌ها مثل سگ برخورد می‌کنند، البته سگ‌ها خلوص بیشتری دارند. وی از دولت اسرائیل خواست تا سفیر انگلیس را از تل‌آویو اخراج کند.

مایکل بن آری، یکی دیگر از نمایندگان کنست نیز ضمن همراهی الداد گفت: اکثر سگ‌ها وفادار هستند اما انگلیسی‌ها به ما وفادار نیستند بلکه به سازمان یهود ستیزی وفادارند.

صلاح البردویل از رهبران حماس نیز از این اقدام دولت انگلیس استقبال کرد.

از سوی دیگر دادستانی کل فرانسه نیز اعلام کرد: تحقیقات اولیه درباره استفاده از پاسپورت‌های جعلی فرانسوی توسط عاملان ترور المبحوح از 12 مارس آغاز شده است.

پاریس هنوز صراحتا به ارتباط موساد با این اقدام اشاره نکرده اما در همان ابتدای امر سفیر رژیم صهیونیستی در پاریس احضار شد و مقامات فرانسوی از وی توضیح خواستند.

کد خبر 103828

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز