چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۷
۰ نفر

گروه ورزشی: آخرین بازی استقلال در سال 1388 با پیروزی این تیم مقابل پاس همدان در رقابت‌های لیگ برتر به پایان رسید و آبی‌پوشان به‌رغم فرازو‌نشیب‌های متوالی، بالاخره سال را با نتیجه نسبتا خوبی به پایان رساندند.

استقلال که در سال 88 قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران را جشن گرفت، پس از آن با کنار رفتن قلعه‌نویی و ورود مرفاوی روزهای پرخبر، پرحاشیه و البته پر‌بیانیه‌ای را سپری کرد. در مسابقات لیگ هم در پله‌های جدول آنقدر بالا و پایین رفت تا بالاخره در پایان اسفندماه چهارمین تیم لیگ لقب گرفت و امیدوار به بهبود این جایگاه در سال جدید. بهترین اتفاق این سال برای آبی‌پوشان قهرمانی در مسابقات لیگ برتر بود و تلخ‌ترین اتفاق شکست برابر پرسپولیس؛ همچنین از دست‌رفتن شانس قهرمانی در رقابت‌های جام‌حذفی باشگاه‌های کشور.

استقلال سال جدید را با برگزاری سومین بازی آسیایی آغاز می‌کند و در یک مسابقه حساس میزبان الغرافه، صدرنشین لیگ قطر و همچنین صدرنشین این گروه در مسابقات آسیایی خواهد بود. آبی‌پوشان در این بازی خانگی می‌توانند نیمی از راه صعود را پشت‌سر بگذارند و حتی به صدرجدول گروه برسند. بازی‌های لیگ برتر در سال 88 با انجام مسابقات هفته29 و در حالی که به اوج هیجان و حساسیت رسیده متوقف شد.

آغاز سال جدید از نیمه فروردین‌ماه با از سرگیری رقابت‌های لیگ و برگزاری 5 هفته حساس و پنج فینال سرنوشت‌ساز برای تیم‌های بالا و پایین جدول همراه است. سپاهان در آخرین بازی سال با توقف تیم‌های دوم و سوم جدول فاصله خوبی در مکان نخست با سایر مدعیان پیدا کرد و مسابقات لیگ را با آرامش بیشتری دنبال می‌کند اما تنها حساسیت موجود در پله‌های بالای جدول رقابت برای کسب عنوان قهرمانی نیست. کسب سهمیه حضور در مسابقات آسیایی هدف تیم‌هایی است که هنوز به حضور در مکان چهارم جدول هم امیدوارند. ذوب‌آهن از این حیث تا حدی به آرامش رسیده و جایگاه دوم این تیم تهدید نمی‌شود.

شاگردان ابراهیم‌زاده تنها 6 امتیاز با صدرنشین فاصله دارند و حتی می‌توانند در 5 هفته پیش‌روی به ادامه رقابت برای قهرمانی امیدوار باشند اما پرسپولیس که تیم سوم جدول است هنوز حاشیه امنیت پیدا نکرده و دایی در هفته‌های باقیمانده نگران جایگاه تیمش و کسب سهمیه رقابت‌های آسیایی است. پرسپولیس در 6 بازی اخیر که در رقابت‌های لیگ انجام داده شکست نخورده و از این جهت بهترین آمار را به دست آورده اما اختلاف تیم سرخپوش با رقیب سنتی‌اش به یک امتیاز رسیده و تیم دایی بازی‌های سخت و حساسی در پیش دارد.

استیل‌آذین جایگاه پنجم را در اختیار دارد؛ تیمی که با سرمایه‌گذاری سنگین به رقابت‌های لیگ برتر رسید و در این فصل به دنبال کسب یکی از سهمیه‌های حضور در مسابقات آسیایی است. برای تیمی که به تازگی از لیگ دسته اول وارد مسابقات لیگ‌برتر شده این هدف قابل‌توجه به نظر می‌رسد. حضور استیل‌آذین در جایگاه پنجم هم به عنوان تیمی که برای اولین بار در لیگ‌برتر بازی می‌کند اتفاق مهمی به شمار می‌رود. استیل‌آذین سال 88 را با شکست در تبریز به پایان رساند و 45 امتیازی ماند.

فاصله تیم استیلی با رتبه چهارم جدول 4 امتیاز است و سرخپوشان همچنان به توقف استقلال در بازی‌های پیش‌روی امید دارند. اما استیل‌آذین بازی‌های سختی در پیش دارد که مهم‌ترین آنها دیدار با سپاهان و پرسپولیس است. از سویی با توجه به محرومیت‌ علی کریمی ، حمید استیلی در دو بازی پیش‌روی مقابل سپاهان و ابومسلم این بازیکن را هم در اختیار نخواهد داشت. استیل‌آذین از ناحیه جایگاه ششم هم احساس خطر می‌کند.

تراکتورسازی 42 امتیازی شده و با استقلال 7 امتیاز فاصله دارد اما کمالوند هم اظهار امیدواری کرده که تیمش در بازی‌های باقیمانده با استفاده از حمایت‌ تماشاگرانش به مکان چهارم برسد و حتی گفته است که تراکتورسازی می‌تواند جایگاه پرسپولیس را در مکان سوم تهدید کند و به مسابقات آسیایی راه یابد. در فاصله مکان‌های هفتم تا دهم جدول آرامش نسبی حاکم است؛ جایی که تیم‌ها نه ادعای صعود به مسابقات آسیایی را دارند و نه بابت سقوط به مسابقات دسته اول احساس خطر می‌کنند.

اما تقریبا از سایپای 35 امتیازی تا ابومسلم 24 امتیازی 8 تیم در پنج هفته باقیمانده برای فرار از کابوس سقوط مبارزه خواهند کرد. وضعیت ابومسلم البته ناامیدکننده به نظر می‌رسد و با این شرایط استان خراسان در فصل آینده رقابت‌های لیگ‌برتر نماینده‌ای نخواهد داشت. ابومسلم اگر هر 5 بازی پیش‌روی را با برد سپری کند شاید در مسابقات لیگ برتر ماندگار شود اما این اتفاق بعید به نظر می‌رسد.شرایط استقلال‌اهواز هم بهتر از نماینده خراسان نیست.

تیم اهوازی با تغییرات مداوم و پیاپی مربیان هم به نتیجه‌ای نرسید. در سال جدید البته قرار است علی فیروزی در پنج مسابقه باقیمانده هدایت این تیم را بر عهده بگیرد. استقلال‌اهواز 28 امتیازی است اما با شکایت طلبکاران احتمال دارد 3 امتیاز از این تیم کسر شود و در این صورت با 25 امتیاز بیش از ابومسلم به ماندن در مسابقات لیگ امیدوار نخواهد بود.

شاهین‌بوشهر دیگر نماینده فوتبال جنوب کشور با 30 امتیاز در جایگاه شانزدهم قرار دارد و سومین نامزد سقوط است اما شاهین می‌تواند به جبران اختلاف امتیازات با تیم‌های بالاتر امیدوار باشد. شاهین با فولاد، مس و پاس به ترتیب 1 تا 3 امتیاز فاصله دارد و می‌تواند با توقف رقبا در یک یا دو هفته به‌راحتی کابوس سقوط را پشت سر بگذارد.

با این شرایط تیم‌های فولاد، مس و پاس هم در هفته‌های باقیمانده احساس امنیت نخواهند کرد هرچند مس کرمان متحول شده و با نتایج پر گل بازی‌های اخیر را با پیروزی پشت سرگذاشته است. در مقابل فولاد وضعیت خوبی ندارد و پاس همدان هم امتیازات زیادی در این چند هفته از دست داده که در روزهای سرنوشت‌ساز می‌تواند برای این تیم حیاتی باشد. حتی راه‌آهن و سایپای 34 و 35 امتیازی هم هنوز احساس آرامش نمی‌کنند و با جایگاه سقوط فاصله زیادی ندارند.

پنج هفته و مجموعا 45 مسابقه تا پایان رقابت‌های لیگ‌برتر باقی مانده؛ روزهای سرنوشت‌ساز و بازی‌های حساسی که در آغاز سال 89 حرارت تازه‌ای در فوتبال کشور ایجاد خواهد کرد. جام حذفی باشگاه‌های کشور هم در سال جدید از مرحله یک‌چهارم نهایی پیگیری می‌شود و رقابت 8 تیم برتر فوتبال ایران در این جام برای کسب سهمیه آسیایی جذاب خواهد بود.

کد خبر 103628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز