سه‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

گروه شهری: طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران 25 اسفند در دویست و شصت و هشتمین و آخرین جلسه علنی شورای شهر در سال 88 به تصویب رسید.

براساس این گزارش، شفیقی مشاور شهرداری تهران در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران با اشاره به مصوبه شورای‌عالی معماری شهرسازی و وزارت مسکن در مورد تعیین محدوده خط شهر تهران در سال 86 گفت: براساس طرح جامع شهر تهران که ملاک عمل مدیریت شهری است، شورای‌عالی شهرسازی معماری و وزارت مسکن ماموریت تدقیق محدوده شهر تهران را بر عهده شهرداری تهران گذاشته اند.

به گفته شفیقی، وسعت محدوده شهر تهران در سال 86 حدود 613 کیلومتر مربع تعیین شده بود که مقررشد مجددا بررسی شود. وی خاطرنشان کرد: براساس این ماموریت و در تدقیق مجدد، محدوده شهر تهران در نهایت با 9 نقطه مغایرت تعیین شد که با این مغایرت‌ها محدوده 613 کیلومتری تهران به 635 کیلومتر مربع افزایش می‌یابد.

وی در توضیح این مغایرت‌ها اظهار داشت: نخستین مغایرت با طرح تدقیق قبلی بین محدوده جنوبی اتوبان شهید بابایی و محور دماوند ـ تهران است که متأسفانه ساخت‌ و سازهای غیرمجاز در آنجا انجام شده است که در اختیار مدیریت شهری نبوده و این محدوده با وسعت 570هکتار به‌عنوان دیواره ورودی شمال‌شرق شهر جزء محدوده تهران بوده و در آن پهنه حفاظت‌شده سبز اجرا می‌شود.

براساس این گزارش، در بخش دیگر تنها پارک جنگلی سرخه‌حصار است که به محدوده شهر اضافه شده و مدیریت آن برعهده شهرداری است.شفیقی خاطرنشان کرد: همچنین محدوده قصرفیروزه با وسعت 910 هکتار، ادامه بزرگراه هجرت با بزرگراه دولت‌آباد با وسعتی حدود 95 هکتار، محدوده دیگر شرق دولت‌آباد تا کناره کانال سرخه‌حصار در شمال کوه صفایی با مساحتی حدود 83 هکتار، اراضی محدوده بالای کمربندی تهران در محدوده بارگاه شاه‌ عبدالعظیم، شمال صالح‌آباد با وسعتی حدود 18 هکتار و نیز بزرگراه فتح و حریم گرمدره با مساحتی حدود 180 هکتار به محدوده تهران اضافه شده که تمام این نقاط به‌عنوان پهنه حفاظت شده سبز تحت مدیریت شهر تهران حفاظت می‌شود.

در ادامه بررسی، خط محدوده شهر تهران با 7 تبصره به تصویب رسید که براساس این مصوبه شهرداری تهران می‌تواند قطعاتی را که وسعت آن کمتر از 2 هزار مترمربع است و بخشی از آنها در محدوده شهر تهران قرار دارند، با تأیید کمیته هماهنگی و اجرای طرح تفصیلی در محدوده شهر تهران قلمداد کرده و براساس ضوابط پهنه مربوطه اقدام کند.

همچنین این مصوبه تاکید دارد که به‌منظور جلوگیری از ساخت‌ و سازهای غیرمجاز، ‌شهرداری تهران موظف است در نخستین فرصت نسبت به استقرار گروه‌های نظارتی در مناطق ویژه یادشده به‌خصوص در ایام تعطیل سال جدید تا پیش از تعیین تکلیف مراجع ذیربط اقدام کند.

براساس گزارشی که معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران ارائه کرد 10 منطقه شهر تهران از نظر رعایت شاخص‌های زیست‌محیطی در وضعیت قابل‌قبولی قراردارند.

در گزارش ابتکار درخصوص مناطق 22‌گانه و شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه شهرداری تهران مناطق یک تا 4 به همراه مناطق 9، 10، 11، 13، 17، 20و 21 براساس شاخص‌های زیست‌محیطی از جمله مناطق سبز شهر تهران به شمار می‌آیند.

وی از شورایاری‌ها به‌عنوان نیروهایی که به شکلی دقیق و حتی تخصصی پیگیر مسائل زیست‌محیطی محلات خود هستند، تقدیر کرد و به همین دلیل شورایاری‌ها را به‌عنوان سرمایه‌ای بزرگ و ارزشمند برای شهر تهران نام برد.

معصومه ابتکار در بخش دیگری از گزارش خود وضعیت ترافیک شهر تهران را از جهت وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی خوب ارزیابی نکرد و گفت: البته برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی نمی‌توان به‌تنهایی از شهرداری تهران انتظاری داشت. وی تحقق این مهم را نیازمند عزمی در سطح ملی دانست.

وضعیت قرمز یا نامطلوب شبکه فاضلاب پایتخت، وضعیت زرد یا متوسط فضای سبز شهر تهران و وضعیت رو به رشد بحث تفکیک زباله از مبدأ در میان شهروندان تهرانی، بخش‌های دیگر گزارش رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران بود.ابتکار همچنین شرایط آلودگی آب تهران را کماکان نگران‌کننده اعلام کرد.

تصویب اساسنامه سازمان زیبا‌سازی‌

25اسفند  همچنین اساسنامه سازمان زیباسازی شهر تهران به تصویب رسید.
در این لایحه دستورالعمل نحوه نصب تابلوهای تبلیغاتی روی پل‌های هوایی، ضوابط فنی نصب تابلو، ‌نحوه اتصال تابلو به پل، ‌تامین برق تابلو، نورپردازی، رنگ‌آمیزی و شست‌و‌شوی این تابلوهای تبلیغاتی به تفکیک مورد اشاره قرار گرفته است.

احمد مسجد جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر در جریان بررسی این لایحه به نوشتن آیات قرآنی در پایه برخی پل‌ها اشاره کرد و گفت: آیات قرآنی شأنی دارد و زیر پل به‌عنوان مکانی حاشیه‌ای مناسب برای نوشتن آیات محسوب نمی‌شود. همچنین باید از خوشنویسان شناخته شده و شناسنامه‌دار برای این کار استفاده کرد.

مسجد جامعی با بیان اینکه سندی هم در مورد پرچم وجود دارد، بیان داشت: سازمان زیباسازی باید در مناسبت‌های آیینی و ملی مختلف، پرچم جمهوری اسلامی ایران را در سطح شهر برافراشته کند.

بر این اساس، پیشنهاد شناسنامه دار کردن بناها و احجام تاریخی نیز، با تصویب اعضای شورا به اساسنامه سازمان زیبا‌سازی‌ افزوده شد. همچنین در ادامه جلسه 25اسفند احمد مسجدجامعی با اهدای تابلوی خط - نقاشی مزین به آیه قرآن، از حسن بیادی دیگر عضو شورای شهر به‌دلیل قرائت قرآن در ابتدای جلسات شورا، تقدیر کرد.

مسجد جامعی در این باره گفت: قرائت آقای بیادی ویژ‌گی‌هایی دارد و کاملا سبکی ایرانی است که متأسفانه در این سال‌ها سبک ایرانی فراموش شده است.

وی افزود: بیادی قرآن را با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد آغاز کرده و محزون و باتوجه به معنا قرائت می‌کند و این همان سبکی است که از گذشته در جلسات و محافل قرآنی نیز مرسوم بوده است.

 اعضای شورای شهر تهران25اسفند در آخرین جلسه سال 88 همچنین با ذکر فاتحه‌ای برای امام(ره)، همسر و فرزندش حاج‌سید‌احمد خمینی، از آنها یاد کردند.

کد خبر 103616

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز