پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۵ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

ترجمه - فاطمه ابوطالبی: هوگو سانچز قصد دارد تیمش را قهرمان جهان کند. او سرمربی جدید تیم ملی مکزیک است و به این هدف به عنوان یک آرزو نگاه نمی‌کند بلکه قصد دارد تیم ملی کشورش را که پیش از این در آن بازی می‌کرده را به عنوان قهرمانی جهان برساند.

 این آرزوی بهترین بازیکن تاریخ فوتبال مکزیک نیست، بلکه آرزوی همه هموطنان او می‌باشد. او می‌خواهد در مسابقات جام جهانی 2010 در آفریقای جنوبی تیمش  حرفی برای گفتن داشته باشد. بله این یک واقعیت است و رویای بازیکن سابق تیم رئال‌مادرید نمی‌باشد بلکه هدف آتی سانچز است. سرمربی جدید مکزیک معتقد است اگر همه مردم کشورش از او حمایت کنند و هدفشان مشترک باشد می‌توانند به آن برسند.

سانچز در گفت‌وگو با سایت رسمی فدراسیون فوتبال جهان از برنامه‌های آتی‌اش می‌گوید:

آقای سانچز بالاخره شما به عنوان سرمربی تیم ملی مکزیک روی نیمکت این تیم نشستید. آیا این رویای شما نیست که به واقعیت پیوسته است؟

- بله. دقیقاً. این هدفی بود که من آن را دنبال می‌کردم و سرانجام به آن دست یافتم. پنج سال به عنوان بازیکن تیم پوما در مکزیک فعال بودم پس از آن به تیم ملی دعوت شدم و پس از آن نیز به اروپا رفتم.

حال هم به عنوان سرمربی تیم ملی کشورم انتخاب شده‌ام. مربیگری را هم در همان مسیری ادامه می‌دهم که بازیکنی را ادامه دادم. پنج سال مربی تیم پوما بوده‌ام و توانسته‌ام این تیم را دو بار به مقام قهرمانی برسانم. حالا هم که به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شده‌ام. هدف بعدی‌ام مربیگری در اروپاست. اما در حال حاضر باید کاملاً روی تیم مکزیک تمرکز و تنها به این تیم فکر کنم.

 شما در بهترین زمان به تیم ملی مکزیک وارد شده‌اید یعنی زمانی که تیم نوجوانان شما مقام قهرمانی جهان را کسب کرده است. در واقع شما یک نسل جدید با استعداد را در فوتبال دارید.

- این گفته فقط در فوتبال صدق نمی‌کند. کشور مکزیک در همه جوانب تغییرات مفید و مثبت داشته است. در سیاست، اقتصاد و ارتباطات. در واقع با یک کشور دیگری متفاوت با مکزیک گذشته روبه‌رو هستیم. این رشد و پیشرفت خودش را در فوتبال نیز نشان می‌دهد. سابقاً فوتبال مکزیک آنچنان که باید حرفی برای گفتن نداشت.

 اما امروز کاملاً تغییر کرده و با قبل متفاوت است؛ متفاوت با آن تیمی که در سال 93 در جام ملت‌های آمریکا شرکت کرده بود. اخیراً تیم زیر هفده‌سال ما به عنوان قهرمانی جهان دست یافته است. ضمن این که ما بازیکنان خوبی در باشگاه‌های خارج از مکزیک داریم. در حال حاضر یک موقعیت بسیار خاص و ویژه برای مکزیک ایجاد شده است.

 یک بار دیگر از تیم زیر 17 سال صحبت کنیم. حال شما با یک شانس خوبی روبه‌رو هستید یعنی به کارگیری این بازیکنان ها در تیم بزرگسالان چنین برنامه‌ای را دارید؟

- البته این  شانس خوبی است. باید دید آنچه که نیاز داری را می‌توانی از طریق کدام بازیکن تأمین کنی. باید همه این بازیکنان را به دقت زیر نظر گرفت. اگر این گونه عمل نشود برای انتخاب بازیکن با شک و تردید مواجه می‌شویم.

 شما مدت زیادی در اروپا بازی کرده‌اید. از این قاره کهن برای بازیکنان مکزیک چه چیزی همراه دارید؟

- همیشه گفته‌ام یک بازی در اروپا مساوی است با 30 بازی در مکزیک. تجاربی که یک بازیکن در تیم‌های خارجی کسب می‌کند ارزش فوق‌العاده‌ای دارد که می‌تواند از آن در تیم ملی بهره بگیرد. امیدوارم که بازیکنان زیادی چنین مسیر و هدفی را دنبال کنند.

 این به معنی این است که بازیکنانی که در باشگاه‌های خارجی بازی می‌کنند نسبت به بازیکنانی که در تیم‌های داخل کشور بازی می‌کنند برتری دارند؟

- نه. این چنین نیست. در تیم ملی باید همه امکانات را به کار برد. البته از منظری دیگر معتقدند که بازیکنان خوبی که در تیم‌های خارجی توپ می‌زنند می‌توانند کمک کار خوبی برای تیم ملی باشند؛بازیکنان جوان چون «جیووانی دوسانتوز» بازیکن بارسلونا و یا «نری کاستیا» مهاجم تیم المپیا‌کوس. آنها در تیم‌های خارج از کشور خوب بازی می‌کنند، اما من آنها را  دو بازیکن خوب برای تیم ملی می‌دانم. از هر کاری که لازم باشد در این زمینه کوتاهی نمی‌کنم.

 تیم ملی مکزیک در مسابقات جام جهانی فوتبال آلمان توانست فقط تا مرحله یک هشتم پیش رود. شما قصد دارید تیم را از این مرحله جلوتر ببرید؟

- من می‌خواهم مکزیک را قهرمان جهان کنم. این هدف من است و باید نسبت به آن تلاش کنیم و بر این هدف تمرکز نماییم. باید نهایت سعی و تلاشمان را در این زمینه به کار گیریم. اما برای این کار حمایت همه را نیاز داریم. حمایت بازیکنان، هواداران، خبرنگاران و... زمانی‌که همه برای رسیدن به این هدف کمک کنند آن وقت می‌توانیم به آن دست یابیم. همیشه هدف‌های بلندی را در پیش رو داشته‌ام و وقتی همه مرا همراهی کرده‌اند، توانسته‌ام آن را عملی کنم و به هدفم برسم. معتقدم که ما می‌توانیم به هدفمان یعنی قهرمان جهان شدن برسیم.

 بحث‌های زیادی در خصوص بازیکنان تیم ملی مکزیک که مکزیکی‌الاصل نیستند وجود داشت. شما در ابتدا مخالف این کار بودید. اما امروز نظرتان تغییر کرده است. چرا؟

- می‌خواهم این مطلب را دقیقاً توضیح دهم. من به هر فردی که تابعیت کشور ما را گرفته احترام می‌گذارم، خواه به خاطر شخصی و خواه به خاطر شغلش، این تابعیت را گرفته باشد. من دلایل زیادی برای مخالفت داشتم اما نمی‌توانم قانون مکزیک را تغییر دهم. وقتی قانون می‌گوید که آنها مکزیکی هستند دیگر من نمی‌توانم آنها را برای به کارگیری در تیم ملی نادیده بگیرم.

 در مورد عدم به کارگیری «کوآتسموک بلانکو» در مسابقات جام جهانی آلمان حرف‌ها و بحث‌های زیادی وجود داشت. رابطه شما با این بازیکن خوب است. آیا دوباره او را به تیم ملی دعوت می‌کنید؟

- من در این  گفت‌وگو نمی‌خواهم از هیچ بازیکنی نام ببرم و به هیچ کس هم اجازه نمی‌دهم که چنین کاری را انجام دهد. تعدادی از بازیکنان هستند که من آنها را خیلی خوب می‌شناسم چون با آنها کار کرده‌ام و یا اغلب بازی آنها را دیده‌ام. کسانی را برای تیم ملی انتخاب می‌کنم که بهترین باشند.

 این سؤال همچنان باقی می‌ماند: یعنی بازیکنان تیم پوما که از سوی ریکاردو لاولپه انتخاب نشدند و نادیده گرفته شدند....

- درباره گذشته و آنچه در آن زمان اتفاق افتاده صحبت نمی‌کنم. الان زمان دیگری است و باید برای آینده برنامه ریزی کرد که چه کسی می‌تواند در زمین تیم مکزیک به کار گرفته شود.


هوگو سانچز مارکوئز در 11 ژوئیه 1958 در مکزیکوسیتی متولد شد. او بازیکن سابق تیم ملی فوتبال مکزیک و مربی فعلی این تیم می‌باشد.

سانچز در جام جهانی 1978 در آرژانتین سه بار برای تیم مکزیک به زمین رفت در جام جهانی 1986 مکزیک نیز چهار بار به زمین رفت و توانست در این چهار بازی یک گل به ثمر برساند. او در جام جهانی 1994 آمریکا نیز یک بار برای تیم ملی کشورش در زمین مسابقه حضور یافت.
سانچز در مجموع 75 بازی برای تیم ملی کشورش انجام داد و توانست در این مدت 46 گل نیز به نام خود به ثبت برساند.

او همچنین برای تیم‌های آتلتیکو مادرید و رئال مادرید نیز بازی کرده است. مدت زمان حضورش در رئال مادرید 7 سال است که در این سالها توانسته به همراه تیمش چندین بار یعنی در سال‌های 1985، 1986،1987،1988و1990 مقام قهرمانی اسپانیا را کسب کند. در این سالها او همچنین مقام آقای گلی اسپانیا را نیز به خود اختصاص داده است.

دوران بازیکنی سانچز

1974-1975: تیم پوما (مکزیک)
 1979-1979: سان دیئگو ساکرز (آمریکا)
1980-1979: پوما(مکزیک)
1980-1980: سان دیئگو ساکرز (آمریکا)
 1981 1980-: پوما (مکزیک)
1980-1981: آتلتیکو مادرید (اسپانیا)
1992-1985: رئال مادرید (اسپانیا)
1993 1992-: کلاب آمریکا (مکزیک)
1994-1993: رایو فالکانو (اسپانیا)
1995-1994: سی-اف آتلانت (مکزیک)
1995-1995: اف- ث کلی لینز (اتریش)
1996-1996: دالاس بورن (آمریکا)
1996 1996-: آتلتیکو سلایا (مکزیک)

کد خبر 10351

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز